حتما تا به حال نام غده تیروئید را شنیده اید. این غده نقش بسیار مهمی در رابطه با عملکرد دیگر اعضای بدن دارد، و در صورت دچار شدن به بیماری های مربوط به آن، باید به دنبال راه های درمان بروید. دمنوش برای کم کاری تیروئید یکی از راه های مناسب برای درمان این بیماری است.

دلایل به وجود آمدن بیماری کم کاری تیروئید

این غده دارای هورمون های زیادی است که ترشحات نامنظم آنها ممکن است، افراد را دچار بیماری های پر کاری و یا کم کاری غده تیروئید کند. در این میان کم کاری این غده به این معنا است،که هورمون های آن به مقدار مناسب ترشح نمی شوند.

علل این کم کاری و ترشح نامناسب هورمون ها می تواند موارد زیادی مانند بیماری دیابت، کمبود ید در بدن، اختلالات غده هیپوفیز و … باشد. گفتنی است که این بیماری کم کم پیشرفت می کند و در مرحله پیشرفت قابل تشخیص می باشد.

از علائم پیشرفت آن می توان به ایجاد پف در زیر چشمان، تاری دید، ایجاد لک در پوست صورت، کم خونی، افزایش وزن و … اشاره کرد.

معرفی دمنوش برای کم کاری تیروئید

پزشکان برای رفع این مشکل راه های درمانی زیادی را به بیماران پیشنهاد می کنند. از راه های درمانی این بیماری می توان به مصرف داروهای شیمیایی مختلف، استفاده از رژیم های غذایی مناسب و مصرف دمنوش های مختلف طبیعی اشاره کرد.

استفاده از دمنوش های مناسب برای رفع این بیماری بسیار راحت است؛ و افراد می توانند با صرف زمان بسیار کمی دمنوش ها را تهیه کنند که ما در اینجا به معرفی برخی از تاثیرگذارترین آنها می پردازیم.

دمنوش زنجبیل

این گیاه یکی از گیاهانی است که دارای طبع گرمی می باشد و با بالا بردن دمای بدن، سبب افزایش سوخت و ساز می شود. افراد می توانند گیاه زرد رنگ زنجبیل را دم کنند و روزی یک تا دو لیوان از آن را بنوشند.

دمنوش دارچین

دارچین یکی از ادویه های مهم است که بسیارخوشبو و خوش طعم می باشد. این ادویه دارای طبعی گرم است؛ و مانند زنجبیل می تواند سوخت و ساز را افزایش دهد. افراد با استفاده از دم کردن این ادویه یا استفاده از آن در چای و نوشیدنی های دیگر، می توانند کمی به برطرف کردن مشکل کم کاری تیروئید کمک کنند.گفتنی است دمنوش دارچین می تواند سطح قند خون را تنظیم کند، تا به تنظیم ترشحات هورمونی این غده نیز کمک شود.

دو استکان چای دمنوش به همراه قوری

دمنوش رازیانه

 این گیاه دارای مقدار زیادی از املاح معدنی می باشد. رازیانه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و از کم کاری تیروئید جلوگیری می کند.

دمنوش ریشه شیرین بیان

 این گیاه به خوبی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. دم کرده این گیاه سبب ترشح هورمون های تیروئید می شود و به طور کلی نقش آن؛ در تنظیم ترشح غده های مختلف بدن تاثیرگذار می باشد.

قابل ذکر است که استرس یکی از علل کم کاری تیروئید می باشد. به همین دلیل افراد با مصرف چای و یا دمنوش این گیاه می توانند استرس های خود را از بین ببرند.

دمنوش گیاه پنبه دانه

 این گیاه دارای مقدار زیادی امگا ۳ می باشد و می تواند از اختلالات هورمونی غده تیروئید جلوگیری کند و به نوعی بر کم کاری آن تاثیرگذار باشد. قابل ذکر است که امگا ۳ دارای مقدار زیادی از اسیدهای چرب و ماده معدنی سلنیوم می باشد. به همین دلیل این گیاه می تواند بر عملکرد این غده تاثیرگذار باشد.

دمنوش گیاه جینسینگ

 این گیاه هندی در رفع خستگی های ناشی از بیماری کم کاری غده تیروئید تاثیر دارد. به طور کلی این گیاه دارویی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های زیاد به خوبی در رفع کم کاری این غده و ترشحات هورمونی آن ایفای نقش می کند.

دمنوش تخم کتان

 این گیاه نیز علاوه بر افزایش متابولیسم بدن به تعادل هورمونی این غده پروانه ای شکل کمک می کند. گفتنی است که دم کرده این گیاه دارای مقدار زیادی امگا ۳ می باشد و ترشح هورمون های این غده را افزایش می دهد.

از دیگر گیاهانی که می توان از دمنوش برای کم کاری تیروئید استفاده کرد می توان به تخم گشنیز و گیاه بادرنجبویه اشاره کرد.

کلام آخر درباره استفاده از دمنوش برای کم کاری تیروئید

تمام دمنوش های معرفی شده در بالا دارای ترکیبات موثری هستند که می توانند اختلالات هورمونی این غده را برطرف کنند. قابل ذکر است که افراد برای تهیه دمنوش های این گیاهان باید آنها را برای ده تا ۱۵ دقیقه دم کنند، و روزانه بین یک تا دو لیوان از آنها را میل کنند.

گفتنی است افراد بهتر است قبل از مصرف مناسب دمنوش برای رفع کم کاری تیروئید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت داشتن بیماری های دیگر، اختلالات درمانی و دارویی برای آنها ایجاد نشود.

در این مطلب درباره دمنوش برای کم کاری تیروئید نوشتیم و سعی کردیم مهمترین آنها را به شما معرفی کنیم. امیدواریم از آن راضی بوده باشید. از همراهی شما سپاسگزاریم.