یکی از نوشیدنی های معروف و البته مفید جهان چای سبز می باشد؛ چای سبز نوعی نوشیدنی گیاهی است که از برگ ها و غنچه های گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید؛ این چای تا حد کمی مراحل اکسایش را گذرانده است. این نوشیدنی دارای فواید زیادی می باشد. ما در این مقاله به معرفی خواص چای سبز روش مصرف آن می پردازیم.

این چای دارای ترکیبات موثر زیادی از قبیل آنتی اکسیدان های قوی مانند پلی فنول ها، کروسین، کروستین، کافئین، ال تیامین، ویتامین ها، کاتچین و … می باشد. گفتنی است که آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی نسبت به ویتامین های موجود در آن تاثیرات چند برابری بر سلامتی بدن دارند.

خواص چای سبز

با نوشیدن این چای به مقدار کافی، در زمان مشخص و همچنین تهیه کردن آن به روش درست، ترکیبات موجود در آن می توانند سبب بهبود بسیاری از بیماری ها شوند.

تاثیر چای سبز بر سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در این چای مانند پلی فنول ها می توانند با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کنند و سبب از بین رفتن سلول های سرطانی و عدم پخش آنها در بدن شوند. به دلیل انتی اکسیدان های موجود در آن ۱۰۰ برابر تآًثیر بیشتری از ویتامین C و ۲۵ برابر بیشتر از ویتامین E است. این نوشیدنی می تواند روی سلول های سرطانی پستان، پروستات و … تاثیرگذار باشد.

خواص چای سبز بر استحکام مفاصل و دندان ها

این چای از مقدار زیادی فلوراید تشکیل شده است. وجود این فلورایدها سبب شده است که این چای بر روی مفاصل و دندان ها تاثیر مثبت بگذارد.این چای می تواند به کنترل بیماری هایی همچون تضعیف مفاصل، پوکی استخوان ها و روماتیسم بپردازد و پوسیدگی دندان ها را از بین ببرد و مانع پیشرفت آن شود.

خواص چای سبز بر کاهش وزن

افراد با مصرف این نوشیدنی می توانند بر روند متابولیسم و چربی سوزی بدن خود تاثیرگذار باشند و سرعت سوخت و ساز بدن خود را زیاد کنند. این نوشیدنی مانع تجمع و جذب چربی در بافت های مختلف بدن می شود و به خوبی اشتها را کاهش می دهد و مانع پرخوری می گردد. قابل ذکر است که افراد می توانند این نوشیدنی را در رژیم های غذایی خود قرار دهند و در کنار انجام تمرینات ورزشی از خواص مفید آن برای کاهش وزن نیز بهره ببرند.

تاثیر چای سبز بر بیماری های قلبی

همانطور که همه می دانیم، یکی از دلایل ایجاد بیماری های قلبی، بالا رفتن مقدار کلسترول های بد موجود در خون می باشد.

در این میان افراد با مصرف این نوشیدنی می توانند از تاثیر پلی فنول های موجود در آن استفاده کنند. چون پلی فنول ها، کلسترول های بد موجود در خون را کاهش می دهند و سبب اضافه شدن کلسترول خوب به خون می شوند.

یک لیوان چای سبز

همچنین مصرف این نوشیدنی به صورت منظم می تواند اختلالات فشار خون را کنترل کند. گفتنی است که نامنظم بودن فشار خون می تواند سبب ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی شود. قابل ذکر است که این چای می تواند خون افراد را رقیق کند و مانع لخته شدن خون در رگ ها شود.

تاثیر چای سبز بر کاهش فشار خون

این نوشیدنی می تواند از گرفتگی عروق و از منبسط و منقبض شدن رگ ها جلوگیری کند تا فشار خون تنظیم شود.

تاثیر چای سبز بر لاغری

چای سبز برای لاغری نیز بسیار مفید است. افرادی که می خواهند لاغر شوند از آن بهتر است استفاده کنند.

مطلب مرتبط:”چای سبز برای لاغری چه فوایدی دارد؟ “

تاثیر چای سبز بر کاهش عفونت های موجود در بدن

این نوشیدنی دارای مقدار زیادی کاتچین می باشد. این ترکیب می تواند به سم زدایی بدن بپردازد و عفونت های بدن را از بین ببرد.کاهش عفونت ها و باکتری های موجود در دهان و دندان ها و جلوگیری از ایجاد بوی بد در دهان نیز از دیگر تاثیرات مثبت مصرف این نوشیدنی می باشد.

در این میان گاهی اوقات گوش ها نیز دچار عفونت های خاصی می شوند. افراد می توانند با مصرف این نوشیدنی و یا استفاده از برگ های این گیاه و قرار دادن آنها روی گوش ها، عفونت ها و التهاب های موجود در گوش های خود را از بین ببرند.

تاثیر چای سبز بر سلامتی پوست

این نوشیدنی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی، می تواند از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک بر روی نواحی مختلف پوست جلوگیری کند. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز، سلول های پوستی را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند.

البته افراد باید برای جلوگیری از پیری زودرس و به تعویق انداختن زمان آغاز آن، این چای را به صورت منظم و با مقدار مشخصی بنوشند.همچنین این نوشیدنی می تواند با استفاده از آنتی اکسیدان های موجود در خود سبب کاهش ایجاد آکنه و جوش های مختلف شود.

خواص چای سبز بر سلامتی لثه ها و دندان ها

نوشیدن چای سبز  سبب می شود بوی بد دهان به همراه باکتری ها از بین برود و می توان انرا مکمل سلامتی دهان و دندان ها شمرد.

یکی از خواص چای سبز این است که می تواند سبب جمع شدن بافت ها و در نتیجه ایجاد عضله در بدن شود. همچنین این نوشیدنی می توان به استحکام لثه ها، دندان ها، موها و ریشه آنها نیز بپردازد.

تاثیر چای سبز بر کاهش و کنترل بیماری دیابت

این نوشیدنی دارای ترکیباتی است که می تواند مقاومت بدن در مقابل انسولین را کاهش دهند و بیماری دیابت را در افراد مختلف کنترل کنند.

تاثیر چای سبز بر سلول های مغز

ال تیامین یکی از ترکیبات این نوشیدنی است که می تواند منجر به فعالیت سلول های مغز، تقویت و تحریک آن شود. با تقویت سلول های مغز توسط مصرف این نوشیدنی، می توان از ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری کرد و به تقویت حافظه کمک کرد.  قابل ذکر است این نوشیدنی می تواند آرامش بخش باشد و استرس ها را نیز کاهش دهد.

 میزان تاثیر چای سبز بر کبد

این چای از ورود و تجمع سلول های چربی در کبد جلوگیری می کند و به نوعی به سم زدایی این عضو از بدن می پردازد.  قابل ذکر است که رادیکال های آزاد می توانند بر عملکرد کبد نیز تاثیرگذار باشند.( یکی از خواص چای سبز  از بین بردن رادیکال های ازاد بدن است)

تاثیر چای سبز بر فشارهای عصبی

خیلی از افراد روزانه و براساس مشغله های فکری خود، دچار فشارهای عصبی و روانی می شوند. این افراد می توانند با مصرف این نوشیدنی احساس آرامش کنند. گفتنی است که برخی اوقات فشارهای روانی می توانند، سبب شوند که افراد دچار پرخوری های مکرر و در نتیجه چاقی و اضافه وزن شوند.

تاثیر چای سبز بر متعادل کردن طبع افراد

این نوشیدنی دارای طبعی سرد می باشد. به همین دلیل مصرف منظم و در حد معینی از این چای می تواند برای بسیاری از افراد به خصوص کسانی که دارای طبعی گرم می باشند، خوشایند باشد. این افراد می توانند این نوشیدنی را با زنجبیل، دارچین و عسل نیز میل کنند.

از دیگر تاثیرات این چای می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرماخوردگی توسط ویتامین های موجود در آن و … اشاره کرد. همچنین این نوشیدنی می تواند ریه ها را تمیز کند و سبب کنترل بیماری آسم و تنگی نفس در افراد مختلف شود.

گفتنی است یکی از ترکیبات موجود در این چای کاتچین می باشد که می تواند مسمومیت های غذایی را در افراد مختلف از بین ببرد. قابل ذکر است که افراد می توانند با مصرف این نوشیدنی در ابتدای روز از بیماری یبوست در امان بمانند و روده ها را مجبور به تحرک بیشتر کنند.

فنجان و نعلبکی چای سبز

عوارض استفاده از چای سبز

خواص چای سبز بسیار زیاد است؛ اما افراد باید برای بهره گیری از فواید بی نظیر این نوشیدنی، جنبه تعادل را در مصرف آن رعایت کنند و آن را به صورت منظم استفاده کنند.

اسهال، استفراغ، مشکلات گوارشی، مشکلات اخلاقی، نامنظم شدن ضربان قلب و … می تواند از عوارض مصرف بیش از حد این نوشیدنی باشد.

مصرف بیش از حد این نوشیدنی می تواند سبب عدم جذب کلسیم و روی شود. خانم های باردار و شیرده نیز باید از مصرف این نوشیدنی پرهیز کنند و یا به مصرف یک تا دو فنجان از آن در طی روز اکتفا کنند.

زیرا این نوشیدنی می تواند تاثیر قرص های اسید فولیک که خانم های باردار مصرف می کنند را از بین ببرد. همچنین افراد باید دقت کنند که مصرف بیش از حد این نوشیدنی، می تواند سبب دفع بیشتر مایعات از بدن و در نتیجه بیماری یبوست گردد.

قابل ذکر است که کافئین موجود در این نوشیدنی می تواند سبب عصبانیت های مکرر، عدم جذب آهن و بی خوابی های شبانه شود.

بهترین زمان برای مصرف چای سبز

این نوشیدنی باید در زمان های مناسب و با مقدار های مشخص مصرف شود. در این میان افراد باید در مصرف آن زیاده روی نکنند.

به طور کلی افرادی که دچار سردرد های معمولی و میگرنی، اسهالی و استفراغ هستند، نباید از این چای مصرف کنند. زیرا ممکن است این مشکلات در آنها تشدید شود.

همچنین افرادی که دچار نامنظم ضربان قلب می باشند، نیز بهتر است در مصرف این نوشیدنی جنبه تعادل را رعایت کنند.

قابل ذکر است افراد مختلف بهتر است دو ساعت قبل از خواب و یا در ساعات پایانی شب، این نوشیدنی را مصرف نکنند، چون سبب بی خوابی در آنها می شود.

مصرف این نوشیدنی مانند چای سیاه بلافاصله بعد از صرف غذا می تواند مانع جذب آهن شود. افراد برای جلوگیری از ایجاد این اتفاق، باید آن را حدود یک ساعت بعد از صرف غذا بنوشند. در این میان برخی از افراد به منظور کاهش وزن این نوشیدنی را مصرف می کنند.

این افراد باید بیست تا سی دقیقه قبل از انجام تمرینات ورزشی از این نوشیدنی، البته بدون اضافه کردن شکر به آن، استفاده کنند تا روند چربی سوزی در آنها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

همچنین افراد به منظور کاهش وزن، می توانند از این نوشیدنی یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا بهره مند شوند. زیرا در این صورت علاوه بر تسریع روند چربی سوزی، اختلالی در جذب آهن نیز ایجاد نمی شود.

در این میان خیلی از افراد نیز برای بهره مند شدن از خواص چای سبز  به منظور داشتن تحرک و انرژی بیشتر در طی روز، بهتر است این نوشیدنی را یک ساعت بعد از خوردن غذا و یا در وعده صبحانه مصرف کنند.

با توجه به توضیحات مذکور بهترین مقدار مصرف این چای بین یک تا پنج لیوان در شبانه روز می باشد. افراد مختلف با شرایط متفاوت می توانند با مصرف این مقدار از چای سبز نسبت به عوارض آن در امان باشند.

روش مصرف و دم کردن چای سبز

این چای دارای خواص متعددی است. افراد برای بهره مند شدن از خواص چای سبز و از بین نرفتن برخی از ترکیبات آن مانند آنتی اکسیدان ها، باید به زمان دم کشیدن و نحوه مصرف آن توجه کنند.

افراد برای حفظ طعم این چای، نباید اجازه دهند که برگ های این گیاه در آب داغ بجوشند و یا به مدت طولانی دم بکشند. زیرا ممکن است ترکیبات آن از بین بروند و چای طعم خود را از دست بدهد و تلخ شود.

در توضیح روش درست تهیه کردن این چای باید بگوییم که افراد برای استفاده از این چای باید آب آن را به خوبی بجوشانند و سپس اجازه دهند تا آب کمی از نقطه جوش خود پایین بیاید.

در مرحله بعد باید به ازای هر فنجان از این چای، یک قاشق مرباخوری از برگ های خشک شده این چای گیاهی را به آب اضافه کنند. سپس اجازه دهند این برگ ها درون آبی که در تماس با شعله مستقیم حرارت قرار نگرفته است، دم بکشند تا تمام خواص چای سبز حفظ شود.

در این میان افراد باید دقت کنند که اگر برگ های این گیاه در تماس با آبی که دمای آن خیلی پایین آمده است قرار بگیرند، نمی توانند خواص خود را به افراد منتقل کند.

به طور کلی خیلی از افراد بر این عقیده هستند که این نوشیدنی نیاز به دو تا هشت دقیقه زمان برای دم کشیدن مناسب دارد.

گفتنی است که میزان دقایق دم کردن این چای می تواند رنگ آن را نیز تغییر دهد. به طوری که هر چه برگ های این گیاه بیشتر در آب داغ بمانند، رنگ نوشیدنی هم تیره تر می گردد. رنگ یک چای اصل باید سبز باشد؛ زیرا رنگ بسیاری از چای های سبز تقلبی، قهوه ای می باشد.

همچنین افراد برای خوش طعم کردن این نوشیدنی می توانند مقداری به لیمو، گلاب، دارچین و … به آن نیز اضافه کنند.

این نوشیدنی به دلیل خواص بی شمار خود از دیرباز در کشورهای مختلف صرف می شده است. به دلیل آنکه خواص چای سبز بسیار است؛ همیشه مصرف آن پیشنهاد شده است ؛ در این میان افراد باید در مصرف چای سبز جنبه تعادل را رعایت کنند و آن را به شیوه درستی تهیه و مصرف کنند. از همراهی شما در خواندن این مطلب بسیار سپاسگزاریم.