مرکز اصلی تولید پسته ایران، استان کرمان و شهر رفسنجان می باشد. تولید پسته رفسنجان، به مقداری زیاد می باشد که آن را به کشور های همسایه صادر می کنند. مردم ایرانی علاقه زیادی به مصرف پسته دارند.

پسته هم مانند دیگر آجیل ها دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از آن ها کاربرد های ویژه ای دارند. این خوراکی خوشمزه سرشار از پتاسیم و مواد ضروری بدن می باشد و به درمان انواع بیماری های مختلف کمک می کند.

خواص پسته برای زنان

محبوب ترین و پر مصرف ترین نوع آجیل، پسته می باشد. کمتر کسی پیدا می شود که به پسته علاقه نداشته باشد. این خوراکی خوشمزه سرشار از پروتئین، فیبر، انواع ویتامین ها، مواد آنتی اکسیدانی و… می باشد که به سلامت ارگان ها و سیستم های بدن کمک می کند. در ادامه متن ده مورد از مهمترین خواص پسته برای زنان را بیان خواهیم کرد، لذا ما را همراهی کنید.

کم خونی زنان

یکی از مشکلات شایع همگی زنان، کم خونی می باشد. زنان به دلیل سیستم فیزیولوژیکی بدنشان، هر ماه مقداری خون از دست می دهند و به همین دلیل اکثر زنان به کم خونی مبتلا هستند. یکی از بهترین خواص پسته برای زنان، درمان کم خونی می باشد. پسته از طریق چند روش مختلف کم خونی زنان را جبران می کند.

پسته دارای مقدار زیادی آهن می باشد. هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۵ میلی گرم آهن دارد. بدون شک نمی توان از خواص پسته به دلیل وجود ویتامین B6 غافل شد. ویتامین B6 یکی از اجزای لازم برای ساخت خون می باشد. همچنین پسته سرشار از مس می باشد و به جذب آهن در سیستم گوارش کمک می کند. بنابراین توصیه می کنیم که هر زن روزانه مقداری پسته مصرف کند.

لاغری

یکی دیگر از خواص پسته برای زنان، لاغری می باشد. امروزه بسیاری از زنان انواعی از دارو ها و قرص های شیمیایی را برای لاغری مصرف می کنند. در حالی که زیاد موثر نمی باشند و برای بدن عوارض بسیار زیادی دارند. حتی برخی از زنان برای لاغر شدن جراحی های مختلفی انجام می دهند که عوارض بسیار زیادی دارند.

یکی از خواص انواع آجیل ها، لاغری می باشد. بدون شک نمی توان از خواص پسته برای لاغری چشم پوشی کرد. پسته سرشار از فیبر می باشد و کالری زیادی دارد. مصرف پسته موجب رفع یبوست و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. مصرف آن به عنوان میان وعده می تواند شما را برای ساعات طولانی سیر نگه دارد و بدین صورت موجب لاغری شما می شود.

پسته و مغز پسته خوشمزه

بهبود علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی دیگر از خواص پسته برای زنان، بهبود علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشد. بیماری تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری های نسبتا شایع در میان زنان می باشد.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دارای علائمی همچون خونریزی زیاد، چاقی، داشتن چرخه های نامنظم قاعدگی، آپنه، داشتن ضایعات پوستی و… می باشند. تحقیقات ثابت کرده است که مصرف پسته در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک، علائم آن ها را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

پاکسازی پوست

از دیگر خواص پسته برای زنان می توان به پاکسازی پوست اشاره کرد. پسته دارای انواعی از اسید های چرب سالم می باشد و به همین دلیل رشد سلول های پوستی را تحریک می کند و موجب جوانسازی پوست می شود.

پسته سرشار از انواع مواد آنتی اکسیدانی می باشد و موجب رفع چین و چروک پوستی می شود. همچنین به دلیل وجود ویتامین E داخل آن، به حفظ سلامت پوست کمک می کند و احتمال ابتلا به سرطان های پوستی را کاهش می دهد. همچنین می توانید از روغن آن به عنوان مرطوب کننده و نرم کننده استفاده کنید.

خواص پسته برای پوست و مو

پسته دارای خواص متعدد و زیادی می باشد. پسته به دلیل داشتن انواع اسید چرب های سالم، موجب تغذیه و رشد مو می شود. همچنین با افزایش رطوبت رسانی به مو، موجب انعطاف پذیری مو می شود و از ریزش مو جلوگیری می کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص پسته برای زنان، بهبود عملکرد دستگاه گوارش می باشد. امروزه متاسفانه شایع ترین بیماری های سراسر جهان، مربوط به بیماری های دستگاه گوارش می باشد. با افزایش سن، عملکرد دستگاه گوارش در هضم غذا ها کاهش می یابد و موجب ایجاد یبوست و نفخ می شود.

پسته سرشار از فیبر می باشد و موجب رفع یبوست و نفخ بدن می شود. همچنین پسته به دستگاه گوارش در هضم غذا های مختلف کمک می کند.

خواص پسته برای زنان باردار

از دیگر خواص پسته برای زنان، می توان به تغذیه زنان باردار اشاره کرد. همانطور که گفتیم پسته سرشار از انواع مواد مغذی ضروری بدن می باشد و بهترین تغذیه برای زنان باردار می باشد. این پسته حاوی مقدار زیادی امگا۳ و مواد آنتی اکسیدانی می باشد و به همین دلیل به رشد جنین داخل شکم مادر کمک می کند.

مغز پسته درجه یک

تنظیم قند خون

یکی از شایع ترین بیماری های سراسر جهان، دیابت می باشد. اکثر زنان در بزرگسالی به دلیل قند خون بالا به این بیماری مبتلا می شوند. بیماری دیابت بسیار صعب العلاج می باشد و افراد را بسیار اذیت می کند. یکی از درمان های اصلی بیماری دیابت، رعایت رژیم غذایی می باشد. پسته به دلیل مواد موجود در آن، موجب تنظیم شدن قند خون می شود.

حفظ سلامت قلب و عروق

از دیگر خواص پسته برای زنان می توان به حفظ سلامت قلب و عروق اشاره کرد. پسته به دلیل پتاسیم زیاد، فشار خون را کاهش می دهد. همچنین موجب کاهش کلسترول داخل خون می شود و بدین صورت از ابتلا به انواع بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص پسته برای زنان، تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. معمولا زنان سیستم ایمنی ضعیفی دارند. پسته به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدانی و انواع ویتامین ها، موجب از بین بردن عوامل بیماری زا و میکروارگانیسم های داخل بدن می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

مقاله مرتبط :”خواص پسته

کلام آخر

در این مطلب ده مورد از خواص پسته برای زنان را بیان کردیم. همانطور که گفتیم این خواص شامل درمان کم خونی، بهبود علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک، خواص پسته برای لاغری، خواص پسته برای پوست و مو و سایر موارد ذکر شده، هستند. به طور کلی پسته سرشار از انواع مواد مغذی و ضروری بدن می باشد. شما می توانید با خرید پسته از خواص آن بهره مند شوید.