خواص عسل

خواص عسل معجزه ای برای سلامتی بدن

اکثر ما با این حقیقت که عسل خواص بسیار زیادی برای بدن ما به همراه دارد آشنا هستیم. از آنجایی که مصرف این ماده غذایی در قرآن هم سفارش شده خیلی از ما این ماده ی غذایی ارزشمند را در رژیم روزانه ی خود جای داده ایم.  تأثیرات عسل در درمان بسیاری از بیماری ها نیز همواره گواه این قضیه بوده است. در ادامه با خواص عسل آشنا خواهیم شد.

ترکیبات عسل بیشتر شامل انواع قندها مثل گلوکز و فروکتوز و اندکی ساکارز است. گرچه ویتامین ها و مواد مغذی دیگری نیز دارد و سطح ماده مغذی و حتی قند های موجود در عسل به تغذیه زنبور ها بستگی دارد. و خواص انواع عسل نیز متفاوت است. اما به طور کلی این تنقلات و خوراکی شیرین فواید و مزایای را برای بدن انسان دارد که در ادامه تعدادی از آنها را ذکر خواهیم کرد.

 

سلامت پوست و مو

عسل به دلیل وجود ترکیبات ضد باکتریایی و ضد قارچی برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی مثل آکنه و جوش های چرکی روی پوست، قارچ های پوستی و اگزما مفید می باشد. همچینی بهترین درمان برای پوست های خشک می باشد. شما می توایند با ترکیب مقداری عسل با روغن زیتون یک درمان خانگی برای رفع خشکی پوسستان درست کنید. این ترکیب به این دلیل کارساز است که رطوبت پوست را حفظ می کند.

همچنین عسل به دلیل داشتن ویتامینها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه برای پوشت بسیار مفید بوده و زیبایی آن را تضمین می کناد. از طرفی به دلیل وجود آنتی اکسیدان خواص ضد پیری و ضد چروک دارد و به راحتی می توانید از آن به عنوان یک ماسک زیبایی پوست استفاده کنید.

شاید جالب باشد بدانید که عسل به نوعی شبیه یک لایه بردار برای پوست عمل می کند و جراحات ناشی از زخم و بریدگی و حتی سوختگی بر روی بدنتان ایجاد شده اند را بسیار سریع التیام خواهد داد فقط کافی ست زخم خود را با عسل پانسمان کنید. از مزایای دیگر آن این است که عسل به دلیل خواص ضد التهابی طبیعی که دارد، ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها را می کشد بنابراین از عفونت زخم نیز پیش گیری می کند. عسل به صورت موضعی می تواند زخم های دیابتی را درمان کند.

عسل علاوه بر پوست خواص بسیاری برای مو و پوست سر هم دارد. محققان دریافته‌اند وقتی محلول رقیقی از آب و عسل را به کف سر بمالید و آن را چند ساعت به حال خود بگذارید، کف سرتان سریعا سلامتی خود را باز می‌یابد. در واقع، برخی می‌گویند ضایعات پوستی پس از چند هفته استفاده از این درمان، کاملا ترمیم می‌شوند؛ سایرین می‌گویند در کاهش ریزش مو هم بهبودهایی را مشاهده کرده‌اند.

همچینی به دلیل همان خاصیت ضدقارچ، ضدالتهاب و ضدباکتری‌اش که در بالا هم ذکر شد، از پوست سر در برابر بسیاری از بیماری های پوستی محافظت می کند به طوری که علاوه بر خاصیت نر کنندگی دیگر لازم نیست نگران شوره ی سر و یا پوسته پوسته شدن کف سرتان باشید.

 

سلامت قلب

مصرف روزانه ی عسل کمک کند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما کاهش بیابد. از آنجایی که عسل کلسترول ندارد این قابلیت را دارد که سطح کلسترول را نیز کاهش دهد بنابراین برای به بیماران قلبی هم مصرف آن توصیه می شود.

 

بهبود عملکرد مغز

مصرف عسل به دلیل ترکیباتی که دارد تأثیر قابل توجهی بر روی مغز می گذارد. محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که به صورت روزانه عسل مصرف می‌کنند به میزان کمتری در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. به باور آن‌ها عسل دارای آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و خواص درمانی است که می‌تواند از تنزل عملکردهای شناختی و زوال عقل جلوگیری کند و سیستم کولینرژیک مغز و گردش خون آن را بهبود ببخشد.

همچنین تحقیقات دیگری نشان داده‌اند خواص پلی‌فنل عسل می‌تواند با استرس اکسایشی مقابله کند، سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدانی سلول‌هایمان را بازیابی کند و در نتیجه به بهبود مشکلات حافظه کمک کند. برای مثال تحقیقی از آرژانتین در رابطه با ترکیبات شیمیایی عسل نشان داد که عسل به ساخت و توسعه‌ی سیستم عصبی مرکزی کودکان کمک می‌کند و می‌تواند باعث کاهش استرس، تقویت حافظه، یادگیری و عملکرد ذهنی‌شان در آینده شود.

 

عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است که می‌توانند مغز را در بهترین حالتش حفظ کنند. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد فقط مصرف روزانه‌ی یک قاشق عسل می‌تواند به حافظه‌ی زنان بعد از عادت ماهیانه‌ی کمک کند هوشیار بماند. اضافه کردن روزانه یک قاشق غذاخوری عسل به یک فنجان چای، راهی آسان شاداب‌کننده برای رسیدن به این مقدار است. عسل به مغز کمک می‌کند کلسیم جذب کند که به حافظه هم کمک می‌کند. مراقبت خوب از مغز به وسیله‌ی مصرف مواد مغذی درست، می‌تواند احتمال ابتلای شما به زوال عقل را در کهنسالی کاهش دهد.

بهبود سیستم گوارش

یکی درگر از خواص عسل یک نواخت سازی حرکات دستگاه گوارش است چرا که حاوی آنزیم های خاصی ست که باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش می شود. این حرکات منظم دستگاه گوارش سسب می شود که از رفلاکس مواد غذایی به اسید مری و تسکین بازگشت اسید معده که به سوزش سر دل معروف است، جلوگیری شود.

برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که عسل عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری معده را نیز درمان می‌کند که معمولا عامل اصلی زخم معده هستند. از طرفی به دلیل خاصیت ضد التهابی موجب بهبود و درمان زخم های معده نیز می شود.

به علاوه  وقتی عسل مصرف می‌کنید، نای را می‌پوشاند که به درمان التهاب یا آسیب کمک می‌کند؛ این امر در نهایت منجر به کاهش علائم رفلاکس مواد به مری می‌شود.

 

 محرک جنسی

آیورودا عسل را به عنوان دارویی برای مشکلات ناتوانی جنسی و ناباروری توصیه می‌کند. اعتقاد بر این است که نوشیدنی شیر گرم همراه با عسل می‌تواند تعداد اسپرم را از سطح صفر تا سطح باروری بیش از ۶۰ میلیون اسپرم افزایش دهد و این امر کمک زیادی به حل مشکل ناباروری در مردها خواهد کرد.

به عسل خالص و گرما ندیده به طور طبیعی یک محرک جنسی خفیف است، چرا که حاوی مواد متعددی مانند روی، ویتامین E، و غیره است که باروری و قدرت جنسی را بهبود می‌دهند. مصرف منظم مخلوطی از عَسل و پودر سیر قبل از خواب داروی مقوی غرایز جنسی است که استقامت جنسی و لذت را افزایش می‌دهد.

 

تقویت قوه ی بینایی

عسل برای قوه‌ی بینایی مفید است. استفاده‌ی منظم از عَسَل مخلوط شده با آب هویج کمک می‌کند تا قوه‌ی بینایی‌تان بهبود بیابد. این ترکیب را بهتر است صبح‌ها مصرف کنید.

 

حال که با فواید عسل برای بدن آشنا شدید حتما این ماده‌ی مغذی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید و از فایده عسل برای سلامتی‌تان بهره بگیرید. برای خرید عسل مرغوب و مطمئن هم می توانید سری به فروشگاه اینترنتی برادران حسینی بزنید و سفارش خود را ثبت و درب منزل تحویل بگیرید.