عسل یکی از محبوب ترین و مقوی ترین مواد غذایی است که دین اسلام و پزشکان افراد را به مصرف آن توصیه کرده اند. پایه تولید تمامی عسل های موجود در طبیعت، شهد گل ها می باشند، اما برخی از انواع عسل ها از شهد گل های خاصی مانند گیاه گون تولید می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت عسل گون با شهد گل بپردازیم.

بررسی تفاوت عسل گون با شهد گل

برای تشریح تفاوت های میان عسل گون با شهد گل باید ابتدا به بررسی این دو واژه یعنی شهد گل و عسل گون بپردازیم تا بتوانیم تفاوت های آنها را دریابیم.

شهد گل و عسل گون

شهد گل نوعی آب رقیق شده است که از آب و قند تولید می شود. مقدار آب و قند موجود در شهد گل با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع گل، مقدار رطوبت، خاک و شرایط و آب و هوایی منطقه متفاوت می باشد.

این آب رقیق شده بیشتر اوقات در سلول های داخلی گیاهان و برخی اوقات در روی گلبرگ ها و ساقه های آنها به منظور تغذیه حشرات و به خصوص زنبورها جای گرفته است.

در ادامه تفاوت عسل گون با شهد گل باید بگوییم که زنبورهای حامل تولید عسل، این شهد ها را توسط خرطوم های بلند خود از قسمت های مختلف گیاهان جمع آوری می کنند و در پیش معده خود که قبل از معده قرار می گیرد، ذخیره می کنند تا در زمان مناسب بعد از پر شدن این پیش معده به کندو برسانند.

قاشق عسل

بعد از پر شدن پیش معده از شهد گل های مختلف، زنبورها شهد ها را وارد کندو می کنند تا زنبورهای کارگر فعالیت های فیزیکی و فعل و انفعالات مختلفی را روی آنها انجام دهند تا کم کم شهد گل ها به عسل با رنگ های مختلف تبدیل شوند.

قابل ذکر است که آب موجود در شهد گل ها در طی حمل آنها توسط زنبورها، به صورت قطراتی، بیرون ریخته می شوند و برخی نیز در کندو تبخیر می شوند. گفتنی است که نور آفتاب نیز بر مقدار تبخیر این آب تاثیرگذار می باشد.

خرید عسل

زنبورها شهدها را از گیاهان مختلفی که در مکان ها و مزارع مختلفی می رویند و یا در زمان های خاص( فصول بهار و یا پاییز) و خاک های متفاوتی رشد کرده اند، جمع آوری می کنند.

عسل های تولیدی، حاصل از شهد گل های رویش یافته در مناطق خاص می باشند. قابل ذکر است که عسل های مختلف دارای عطرها، بوهای مختلف و همچنین رنگ های متفاوتی هستند.

شهدهای گل های مختلف دارای مواد معدنی، ویتامین ها، اسید آمینه های ضروری بدن و مقدار زیادی از مواد مهم و مغذی مورد نیاز بدن می باشند و به خوبی می توانند کمبودهای بدن را برطرف کنند.

تشریح ویژگی های گیاه گون

در ادامه مطلب تفاوت عسل گون با شهد گل باید به این موضوع اشاره کنیم که برخی از عسل ها نتیجه جمع آوری شهد های گل های خاصی مانند گون می باشند. عسل گون در میان انواع عسل ها با توجه به طعم و خواص بی نظیری که دارد، دارای جایگاه ویژه ای می باشد.

کندو عسل

گون

گون ها گیاهانی هستند که رویش آنها همیشگی می باشد و در تمام سال می توان آنها را یافت. گیاه گون دارای طبعی خشک و به صورت علفی و بوته ای می باشد.

این گیاه برای رشد نیاز به رطوبت و آب زیادی ندارد. دارای بویی خاص و تند می باشد. گیاه گون بیشتر در دامنه های کوه های زاگرس و اشترانکوه دیده می شود. برگ های این گیاه با توجه به منطقه رویش، دارای رنگ های ارغوانی، آبی، صورتی، سفید و … می باشد.

عسل حاصل از شهد گل های گون دارای رنگی روشن و مزه ای ملایم با رایحه ای خوش می باشد. به همین دلیل خیلی از افراد این عسل را می پسندند و مشتریان زیادی دارد.

البته قابل ذکر است که زنبورها عسل گون را از ذخیره شهد گل های زیادی به جز گون نیز تهیه می کنند. اما شهد گل گون بیشتر از بقیه است به همین دلیل طعم گون و رایحه آن بیشتر در تولید این عسل خاص دیده می شود.

از این نوع عسل پرخاصیت افراد زیادی برای درمان بیماری های خود استفاده می کنند و از همه مهم تر اینکه افرادی که دارای بیماری های دیابت نوع یک و دو می باشند، نیز به علت ساکارز کم موجود در این عسل می توانند با خیالی آسوده از آن استفاده کنند.

قابل ذکر است که عسل گون دارای خواص بی نظیری مانند درمان بی خوابی، گرفتگی صدا، تقویت سیستم گوارشی و حافظه و … می باشد.

همان طور که گفته شد، شهد گل توسط زنبورها جمع آوری می شود و در کندو به عسل تبدیل می شود. اما عسل گون نوعی عسل آماده شده از شهد گل گیاه گون است و به راحتی توسط افراد مختلف از کندوها برداشته می شود.

با تمام این تشریحات می توان به راحتی تفاوت عسل گون با شهد گل را دریابیم. ما در این مطلب متوجه شدیم، شهد گل پایه و منشا تولید هر گونه عسلی می باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم!