قلب یکی از مهم ترین اعضای بدن است که سلامتی و تقویت آن نقش زیادی در زندگی انسان دارد. زعفران نیز از گیاهان ارزشمندی است که با ترکیبات موجود در خود می تواند به تقویت قلب بپردازد. این گیاه را می توان در انواع چای ها، دمنوش ها و غذاها استفاده کرد. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی خواص زعفران برای قلب می پردازیم.

معرفی خواص زعفران برای قلب

زعفران دارای ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان های قوی مانند کروسین، کروستین، سافرانال و املاح معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و … می باشد که هر کدام به نوعی بر سلامتی قلب تاثیرگذار هستند.

ترکیبات موجود در این گیاه منجر به عملکرد درست قلب، ایجاد نظم بر سیستم گردش خون، جلوگیری از انسداد عروق، جلوگیری از بیماری های زمینه ساز بیماری های قلبی مانند فشار خون، استرس و … می شوند.

تاثیر زعفران بر میزان گردش خون

زعفران می تواند نقش بسیار زیادی در میزان گردش خون و تنظیم آن داشته باشد. زعفران به روند خونرسانی به قلب کمک می کند.

این گیاه با بهبود جریان گردش خون به کارکرد درست قلب و اکسیژن رسانی به بافت های بدن کمک می کند.

همچنین این گیاه می تواند به قلب در دفع مواد زائد، دی اکسید کربن و تصفیه جریان گردش خون کمک کند.ترکیبات موجود در این گیاه می تواند رگ های خونی را باز کند و از تصلب شرائین و حملات قلبی جلوگیری کند.

بنر خرید زعفران از آجیل و خشکبار حسینی

این ماده غذایی سرخ رنگ دارای مقدار زیادی آهن می باشد. این ترکیب از بروز کم خونی در افراد جلوگیری می کند و به همین دلیل روند اکسیژن رسانی به بافت های بدن نیز به خوبی انجام می شود.

تاثیر زعفران بر استرس های روانی

یکی از مشکلات زمینه ساز ایجاد بیماری های قلبی، استرس های روزانه و یا استرس های ناگهانی می باشد. در این میان استفاده از زعفران در غذاها، نوشیدنی ها و دمنوش ها می تواند برای افراد آرامش بخش باشد و استرس های روزانه را در آنها از بین ببرد.

مطلب پیشنهادی:”ارتباط زعفران و تپش قلب چیست؟”

تاثیر زعفران بر کاهش کلسترول و انسداد عروق

زعفران دارای ماده ای به نام کروسین است که می تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد و از تجمع چربی ها در عروق و رگ های خونی جلوگیری کند.

در صورت باز شدن رگ های خونی به وسیله کروسین موجود در زعفران، احتمال ایجاد انواع بیماری های قلبی در افراد بسیار کمتر می شود. قابل ذکر است که تجمع چربی ها در رگ های خونی سبب می شود که رگ ها سخت شوند و حالت ارتجاعی خود را از دست بدهند.

سخت شدن رگ ها سبب نامنظم شدن جریان گردش خون می شود و در نتیجه بیماری های قلبی زیادی ایجاد می شود. قابل ذکر است که ویتامین های موجود در زعفران نیز می توانند، سبب رقیق شدن خون، جلوگیری از لخته شدن خون و انسداد رگ های خونی شوند.

تاثیر زعفران بر سکته های قلبی

یکی از خواص زعفران برای قلب جلوگیری از ابتلا به سکته های قلبی می باشد. این گیاه دارای ترکیباتی مانند سافرانال می باشد که خطر سکته های قلبی را کاهش می دهد.

زعفران

تاثیر زعفران بر تقویت قلب

همانطور که می دانیم در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، هر عضوی از بدن به خصوص قلب نیز می تواند آسیب پذیر شود. در این میان استفاده از زعفران می تواند راه چاره ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه قلب باشد.

این گیاه دارای آنتی اکسیدان های قوی مانند تیامین، کروستین و کروسین می باشد. این آنتی اکسیدان ها قلب را به خوبی تقویت می کنند. قابل ذکر است که بسیاری از پزشکان بر این باور هستند که مصرف زعفران در دمنوش ها و نوشیدنی ها، سبب می شود که روند نتیجه گیری از داروهای قلبی با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

تاثیر زعفران بر فشار خون

یکی از خواص زعفران برای قلب تاثیر این گیاه بر بیماری فشار خون می باشد. به طور کلی برخی از بیماری ها مانند فشار خون می توانند زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی شوند. کروسین و سافرانال از ترکیبات موثر موجود در گیاه زعفران هستند که سبب کاهش فشار خون می شوند.

مطلب مرتبط: “ارتباط زعفران و فشار خون چیست؟”

تاثیر گرمای موجود در زعفران بر بیماری های قلبی

زعفران گیاهی با طبع گرم می باشد و استفاده از آن در دمنوش ها می تواند به بدن انرژی بالایی منتقل کند و دمای بدن را بالا ببرد. قابل ذکر است که با بالا رفتن دمای بدن، سرعت جریان گردش خون در بدن بالا می رود و در نتیجه قلب تقویت می شود.

کلام آخر درباره خواص زعفران برای قلب

همانطور که گفتیم این گیاه با ترکیبات فراوانی مانند کروستین، کروسین، تیامین و سافرانال می تواند بر بسیاری از بیماری ها به خصوص قلب تاثیرگذار باشد. در این میان افراد باید از مصرف مداوم این گیاه دوری کنند. همچنین افرادی که قصد استفاده از خواص زعفران برای قلب را دارند باید قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند. از صبوری شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم.