بادام زمینی یکی از بهترین خوراکی هایی می باشد که بسیاری از افراد می توانند از آن به عنوان یک میان وعده عالی استفاده کنند. باید توجه داشته باشید خواص بادام زمینی بسیار زیاد می باشد به همین دلیل مصرف آن بسیار پیشنهاد می شود. در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی بادام زمینی و خواص و ویژگی هایی که دارد برای شما بپردازیم؛ تا بتوانید با بررسی این موارد به خوبی از این خوراکی مفید و خوشمزه استفاده لارم را داشته باشید.

تاریخچه بادام زمینی

بادام زمینی یک گیاه روغنی، مخصوص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد. منشاء گونه های مختلف این گیاه،  کشور پرو در آمریکای جنوبی بوده است. در قرن شانزدهم میلادی این گیاه توسط برده فروشان از کشور برزیل به غرب آفریقا و سپس به سواحل شرقی آفریقا، هندوستان و سایر نقاط جهان منتقل شد.
برای اولین بار آقای ابراهیم پورداوود، گیاه بادام زمینی را در سال ۱۳۸۹ شمسی از اروپا به ایران آورد. این گیاه ابتدا در ناحیه آتشگاه اطراف شهر رشت کاشته شد. به تدریج درشهرهای لشت نشاء، آبکنار، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، انزلی و تالش، کاشت این گیاه رواج یافت.

ترکیبات بادام زمینی

خواص بادام زمینی به دلیل مواد مغذی آن است که عبارتند از: کالری، آب، پروتئین، کربوهیدرات‌ها، قند، فیبر، چربی اشباع شده و اشباع نشده تکی و اشباع نشده چندگانه، امگا۶، ویتامین‌ها.

فواید مواد مغذی بادام زمینی عبارتند از:

بادام زمینی یک دانه روغنی است که ۴۴ تا ۵۶ درصد محتوای آن را چربی شامل می‌شود و عمدتاً از اسید اولئیک و اسید لینولئیک تشکیل شده است. به همین دلیل می‌توان گفت برای سلامتی مفید است.

یکی از خواص بادام زمینی در پوست آن است که حاوی آنتی اکسیدان بالایی است که از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن محافظت می‌کند. بنابراین بادام زمینی خام را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این گیاه منبع فیبر و کربوهیدرات است. همچنین کربوهیدرات موجود در این گیاه به دلیل دارا بودن شاخص گلیسمی پایین به راحتی بعد از مصرف غذا جذب خون می‌شود.

بادام زمینی منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که فواید فراوانی دارند که عبارتند از: بیوتین، مس، نیاسین، فولاد ، منگنز، ویتامین E ، تیامین، فسفر، منیزیم

کالری بادام زمینی

کالری بادام زمینی بالا است. این نوع بادام بین کودکان و نوجوانان طرفداران زیادی دارد. البته تمام افراد در تمام رده های سنی می توانند این خوراکی سرشار از پروتئین، فیبر، اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنند. البته برخی افراد به مصرف این بادام حساسیت دارند، به همین دلیل باید از این نوع آجیل، با احتیاط استفاده کنند.

حقایقی عجیب درباره ی بادم زمینی

خواص بادام زمینی یکی از اجزای شناخته شده در هنگام خرید آجیلاست و همه ی ما آن را در آجیل های مختلف دیده ایم اما شاید جالب باشد بدانید که در واقع بادام‌ زمینی نوعی از حبوبات است که برای دانه‌های خوراکی‌اش کشت می‌شود. یکی از نکات جالب و شگفت انگیز درباره ی بادام زمینی این است که برخلاف بسیاری از گیاهان زراعی بادام‌ زمینی در زیر زمین رشد می‌کند (مانند سیب‌زمینی)، به همین دلیل به بادام‌زمینی نام ویژه هایپوجیا (hypogaea) که به معنی «زیر زمین» می‌باشد داده‌شده است.

اگرچه بادام‌زمینی جزء آجیل محسوب نمی شود اما مردم تمایل دارند که آن را هم‌ردیف آجیل‌های درختی مانند بادام و گردو قرار دهند.بادام زمینی در واقع به عنوان لوبیا، نخود فرنگی و خانواده سویا شناخته می شود. در هند، عموما تحت محصول بنشن – عمدتا به عنوان دانه های خوراکی طبقه بندی می شود.

در ایالات‌متحده بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی محبوب‌ترین انتخاب در بین دانه های مختلف است و مخصوصا کره ی بادام زمینی یکی از صبحانه های محبوب بخصوص برای کودکان می باشد. نکته ی مثبت ماجرا این است که به راحتی می توانید کره ی بادام زمینی خانگی درست کنید.

بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی به سوخت‌وساز شما کمک کرده و آن را افزایش می‌دهند و زمانی که آن‌ها را با مواد غذایی حاوی امگا-۳ مانند دانه‌های کتان و چیا مصرف کنید به دفع چربی کمک می‌کنند.

بادام‌زمینی به‌عنوان منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا-۶، فیبر رژیمی، پروتئین، پتاسیم، کلسیم، آهن، ویتامین B6 و منیزیم به کار می‌رود. در ادامه بیشتر با خواص بادام زمینی آشنا خواهید شد.

خواص بادام زمینی چیست؟

خواص بادام زمینی

تا به اینجا با ارزش غذایی و خود بادام زمینی تا حدودی آشنا شدید، به خاطر داشته باشید که بادام زمینی یکی از خوراکی های بسیار مفیدی است که برای بدن خواص و ویژگی های بی شماری دارد به همین دلیل بهتر است تمامی خواص این ماده عالی را به بهترین شکل ممکن مورد بررسی قرار دهید.

کنترل وزن

بادام زمینی دارای فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب غیر اشباع می باشد. مصرف به اندازه از این آجیل می تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند. مصرف این آجیل به عنوان یک میان وعده مناسب است زیرا احساس سیری خوبی ایجاد می کند. طبق تحقیقات انجام شده خانم هایی که ۲ بار در هفته از این آجیل استفاده می کنند، کمتر دچار اضافه وزن می شوند. پروتئین زیاد و اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در این نوع بادام، موجب تامین انرژی کافی می شود. این بادام دارای فیبرهای محلول و نامحلول بوده که به کاهش وزن کمک می کنند.

تقویت سلامتی قلب و عروق

اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در این نوع بادام، جزو چربی های سالم محسوب می شوند. اسیدهای چرب اشباع نشده، موجب پایین آمدن سطح کلسترول بد خون و بالا رفتن سطح کلسترول خوب خون می شود. به همین دلیل این بادام، موجب تقویت سلامتی سیستم قلب و عروق می شود.

آجیل هایی مانند بادام زمینی می تواند خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش دهد. این آجیل ها به دلیل داشتن اسید اولئیک، مواد معدنی مهمی مانند منیزیم، مس، ویتامین هایی مانند نیاسین و آنتی اکسیدان هایی مانند رزوراترول موجب تقویت سلامتی قلب می شود.

تنظیم قند خون

بادام زمینی دارای شاخص گلیسمی پایین بوده، به همین دلیل موجب کاهش سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت می شود. شاخص گلیسمی هر ماده غذایی، نمایانگر این است که این ماده، قند خون را با چه سرعتی افزایش می دهد. هر چه شاخص گلیسمی یک ماده غذایی کمتر باشد، ماده غذایی سالم تر می باشد. وجود پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب سالم موجود در این آجیل موجب می شود تا هضم آن به آهستگی انجام شود و قند خون با سرعت بسیار پایین افزایش یابد.

جلوگیری از تشکیل سنگ های کیسه صفرا

خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا در میان مردان و زنانی که از بادام زمینی استفاده می کنند، کمتر است. اکثر سنگ های صفراوی به دلیل افزایش سطح کلسترول تشکیل شده اند. با مصرف این نوع بادام و کاهش سطح کلسترول بد خون از تشکیل سنگ های صفراوی جلوگیری می شود.

خواص بادام زمینی برای کودکان

بادام زمینی به علت ترکیبات مغذی و طعم لذیذ برای کودکان بهترین میان وعده است. همچنین مواد ضروری آن برای سلامتی کودکان مفید است. خواص بادام زمینی برای کودکان عبارتند از:

بهتر است به کودکان مصرف روزانه بادام زمینی را بیاموزیم. بادام زمینی یک دانه روغنی است که فواید بسیاری برای سیستم گوارش کودکان دارد. همچنین کودکان با مصرف آن در میان وعده‌ها احساس سیری خواهند داشت. اگر کودک شما می‌تواند این دانه‌های مغذی را به خوبی بجود، روزانه چندین دانه به او بدهید تا از خواص بی نظیر آن بی بهره نماند.  اما اگر به خوبی قادر به جویدن نیست، روزانه یک قاشق چای خوری از روغن بادام زمینی به او بدهید. اگر در میان وعده‌های کودک از همان دوران کودکی بادام زمینی بگنجانید، او در بزرگسالی با کبد چرب و چاقی مفرط مواجه نخواهد شد.

بادام زمینی دارای کالری مناسب و ارزش غذایی بالا و همچنین ویتامین‌هایی است که باعث تقویت هوش و همچنین حافظه و تکامل سیستم ذهنی کودکان می‌شود. در صورتی که کودکی بد غذا باشد، بهتر است از این گیاه جادویی در میان وعده‌ها به او داده شود تا کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی کودک جبران شود.

بادام زمینی مغزی روغنی است که کم حجم و پر کالری و مغذی است. با گنجاندن آن در رژیم غذایی، کودکان از خواص بادام زمینی بهره مند خواهند شد. به علاوه شما می‌توانید به عضله سازی، تقویت بدن، استحکام استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش بیماری‌هایی همچون فقر آهن و ویتامین‌ها در کودکان کمک خواهید کرد.

سلامت مو

وجود ویتامین های گروه B و ترکیبات مغذی دیگر در این نوع بادام،  باعث تقویت سلامتی مو می گردد. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این بادام، موجب رشد موها می گردد. ترکیبات موثر در این آجیل باعث تقویت عروق خونی، درمان ریزش مو و افزایش ضخامت مو می گردد. ترکیب مس موجود در این بادام، موجب جلوگیری از بروز سفیدی و یا خاکستری شدن موها می گردد.

خواص بادام زمینی برای زنان

خواص بادام زمینی برای زنان نیز فراوان است. بنابراین مصرف این بادام خوشمزه و مقوی به علت خواص ارزشمند آن به بانوان توصیه می‌شود. مصرف این آجیل مقوی سلامتی و تقویت بدن زنان را به دنبال خواهد داشت. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

طبق آمارهای به دست آمده خانم‌ها نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن هستند. علت این موضوع مواردی همچون بارداری، تغییرات هورمونی، یائسگی، شیردهی و غیره است. در صورتی که بانوان از این گیاه جادویی در رژیم غذایی خود استفاده کنند، می‌توانند از تهدیدات خطر چاقی در امان باشند و وزن متعادلی داشته باشند.

خانم ‌ها به دلیل آناتومی متفاوت نسبت به مردان بیشتر در معرض افسردگی هستند. اصلی‌ترین تغییرات فیزیکی و روانی موثر در افسردگی زنان شامل مواردی همچون شیردهی و بارداری و زایمان است. تریپتوفان موجود در بادام زمینی باعث ترشح مواد شیمیایی می‌شود که در جلوگیری و رفع افسردگی نقش دارند. بنابراین با شناخت خواص بادام زمینی برای زنان به مداومت در مصرف آن بایستی توجه کنید.

خواص بادام زمینی برای مردان

همانطور که  این مقاله را مطالعه کردید، به خواص کلی بادام زمینی اشاره شد. اما در این بخش می‌خواهیم به خواص بادام زمینی برای مردان بپردازیم که عبارتند از:

همانطور که اشاره شد این گیاه دارای مواد مغذی فراوان است. در صورتی که مردان به صورت روزانه در رژیم غذایی خود از بادام زمینی استفاده کنند، شاهد تقویت عمومی بدن  و همچنین تقویت قوای جنسی خواهند بود. بنابراین اگر آقایان درگیر مشکلات جنسی هستند، با گنجاندن بادام زمینی در رژیم غذایی روزانه خود می‌توانند از عهده درمان برآیند.

این گیاه ارزشمند دارای ویتامین‌هایی همچون ویتامین ب، ویتامین ای، ویتامین آ و غیره است، همچنین حاوی آنتی اکسیدان بالایی است که از بروز انواع سرطان‌ها خصوصاً سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

در هنگام نعوظ آقایان حجم زیادی از خون به سمت آلت تناسلی حرکت می‌کند. در صورتی که آقایان بخواهند اختلالات نعوظ را برطرف کنند و سرعت گردش خون را افزایش دهند، بایستی به مصرف این آجیل مقوی به صورت روزانه روی آورند.

استفاده از بادام زمینی برای وزن

یکی از نکات قابل توجه در مورد بادام زمینی این است که این دانه دارای فیبر رژیمی می باشد و مصرف منظم آن سبب جلوگیری از احساس گشنگی و کاهش وزن می شود اما از طرفی اگر لاغر هستید و دنبال راهی برای چاق شدن می گردید می توانید از کره ی بادام زمینی استفاده کنید زیرا به دلیل کالری بسیار بالایی که دارد موجب افزایش وزن خواهد شد.

بادام زمینی منبع عالی از آنتی اکسیدان

با توجه به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادام زمینی نمی توان از خواص آن غافل شد. پوست بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان است که این ماده علاوه بر اینکه برای سلامت پوست بسیار مفید است در جلوگیری از سرطان نیز مؤثر است.

استفاده از بادام زمینی برای جلوگیری از بیماری ها

به طور کلی یکی از خواص بادام زمینی که بسیار می تواند برای سلامتی بدن شما مفید باشد این مورد است که شما می توانید با مصرف بادام زمینی از بیماری های مهلک و خطرناکی مثل سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های عصبی و یا هر نوع قارچ ویروسی جلوگیری کنید.

مضرات بادام زمینی

یکی از موارد مهم و قابل توجه در مورد مواد مغذی کره بادام‌زمینی این است که بادام‌زمینی روی زمین رشد کرده و رطوبت بالایی که جذب می‌کند سبب ایجاد سموم قارچی یا کپک می‌گردد. کپک روی بادام‌زمینی می‌تواند قارچی به نام افلاتوکسین ایجاد کند که در آجیل های دیگری مثل پستههم ایجاد می شود.

افلاتوکسین می‌تواند سلامت روده شما را تحت تأثیر قرار دهد. بادام‌زمینی با حساسیت غذایی، سندرم نشت روده (آسیب دیدن دیواره روده و خروج ذرات غذایی بزرگ‌تر از آن را سندرم نشت روده می‌نامند) و کاهش سوخت‌وساز بدن در ارتباط است. به همین دلیل است که افلاتوکسین می‌تواند با پروبیوتیک‌ها در روده شما مقابله کرده و درنتیجه به‌سلامت دستگاه گوارش آسیب بزند.

به‌ویژه این موضوع در مورد کره‌های بادام‌زمینی غیر ارگانیک صادق است. وجود کپک می‌تواند دلیلی باشد برای اینکه چرا بسیاری از کودکان واکنش‌های ایمنی التهابی به بادام‌زمینی دارند.

در کل یکی از مهم ترین آلرژی ها می تواند بادام زمینی باشد. آلرژی می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد. برای افرادی که به بادام زمینی و محصولات بادام زمینی حساسیت دارند توصیه می شود که از آن ها اجتناب کنند.

موارد مستثنی در مصرف بادام زمینی

با این که این ماده مقوی و خوشمزه فواید فراوانی دارد، اما در برخی موارد با موارد منع مصرف این ماده جادویی مواجه خواهیم شد که برخی از این موارد عبارتند از:

اگر هر فردی با مشکل آلرژی به بادام زمینی مواجه باشد، بایستی از مصرف آن و فرآورده‌های آن جلوگیری کند تا از به خطر افتادن سلامتی و زندگی خود در امان باشد.

در بادام زمینی میزان کمی اسید فیتیک وجود دارد. در صورتی که بیش از حد از بادام زمینی استفاده شود، میزان جذب آهن و روی کاهش می‌یابد. در نتیجه با کاهش ارزش غذایی آن و مشکلاتی همچون کمبود آهن و روی مواجه خواهیم بود.

نکته پایانی

اگر می خواهید که از خواص بادام زمینی بهره مند شوید بهتر است که آن را در رژیم غذایی خود جای داده و به طور منظم مصرف کنید برای این منظور یا می توانید کره ی آن را استفاده کنید و یا آن را به صورت آجیل مصرف کنید. اگر می خواهید که یکی از انواع بادم زمینی را تهیه کنید میتوایند سفارش خود را در فروشگاه اینترنتی برادران حسینی ثبت و درب منزل دریافت کنید.