زعفران یکی از گیاهان مقوی و بسیار انرژی زا می باشد که موارد مصرف مختلف و متنوعی دارد. زعفران به طلای سرخ معروف می باشد. از آن می توان به عنوان نوعی ادویه و ماده رنگ دهنده به مواد غذایی  استفاده کرد. در اینجا قصد داریم به موارد استفاده از آن ها، خواص زعفران و همچنین به بیان ترفند هایی برای خوش رنگ تر شدن زعفران بپردازیم.

زعفران و خواص آن

همان طور که گفته شد زعفران یکی از گیاهان انرژی زا و مقوی می باشد که موارد مصرف مختلفی دارد. زعفران را می توان به روش های مختلف مورد استفاده قرار داد. زعفران سرشار از انواع ویتامین ها، پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها و … می باشد.

از دیگر خواص و ویژگی های این گیاه می توان به درمان بسیاری از بیماری ها مانند ترمیم سلول های بدن، درمان بیماری های قلبی عروقی، درمان مشکلات گوارشی، درمان مشکلات تنفسی، درمان مشکلات پوستی، درمان کم خونی، بهبود بینایی و رفع مشکلات چشم اشاره کرد.

یکی از خواص این نوع ماده غذایی می توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد، در نتیجه از این نوع گیاه می توان از آن به عنوان درمان کننده التهاب های ناشی از انواع زخم ها اشاره کرد. افزایش سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص زعفران می باشد.

موارد مصرف زعفران

از موارد مصرف زعفران ها می توان به استفاده از آن ها به عنوان ادویه ها، طعم دهنده انواع غذا ها، تهیه انواع شربت ها و نوشیدنی ها، استفاده از آن به عنوان رنگ دهی در بسیاری از رنگ مو های طبیعی، استفاده از آن به عنوان درمان کننده بسیاری از بیماری ها و … اشاره کرد.

مطلب مرتبط: داشتن پوستی شفاف با زعفران

ترفند هایی برای خوش رنگ تر شدن زعفران

ترفند های مختلفی جهت خوش رنگ تر شدن زعفران وجود دارد که در زیر بیان می کنیم.

دم کردن زعفران با استفاده از یخ

یکی از بهترین روش ها برای خوش رنگ تر شدن زعفران استفاده از قطعه های یخ می باشد. برای انجام این کار در ابتدا باید زعفران مصرفی را به صورت پودر تبدیل کرد. روش های مختلفی جهت پودر کردن زعفران ها وجود دارد. حال تنها کافی است قطعه های یخ را داخل ظرفی بریزید و سپس زعفران های پودر شده را به آن اضافه کنید.

دمنوش زعفران با آب یخ بسیار خوشمزه است.

 بعد از این که زعفران های پودر شده را به یخ های موجود در ظرف اضافه کردید، درب ظرف را به خوبی ببندید. اجازه دهید تا یخ های موجود در ظرف در دمای محیط ذوب شوند. مدت زمان لازم جهت ذوب شدن یخ ها در دمای محیط ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت می باشد. بعد از این که تمام یخ ها ذوب شدند می توانید محتویات داخل ظرف و یا زعفران های موجود در ظرف را مورد استفاده قرار داد.

 

خرید زعفران برادران حسینی

دم کردن زعفران با استفاده از آب داغ

یکی دیگر از روش های موثر در خوش رنگ تر شدن زعفران ها، استفاده از آب داغ می باشد. برای انجام این روش تنها کافی است مقداری از زعفران های ساییده شده و یا پودر شده را داخل ظرفی درب دار ریخت. ظرف انتخابی بهتر است از جنس شیشه باشد تا رنگ دهی آن بهتر انجام شود.

بعد از این که زعفران پودر شده را داخل ظرف ریختید باید مقداری آب جوشیده داغ را به آن اضافه کنید. توجه کنید که مقدار آب اضافه شده به محتویات داخل ظرف باید با مقدار زعفران مصرفی متناسب باشد. حال درب ظرف مورد نظر را به خوبی بگذارید. ظرف مورد نظر را روی سماور قرار دهید تا با استفاده از حرارت غیر مستقیم به خوبی دم بکشد و به خوبی رنگ دهد.

ظرف حاوی زعفران را می توان برای مدت طولانی روی سماور قرار داد. به عبارت دیگر می توان ظرف را تا زمان استفاده از آن روی حرارت غیر مستقیم قرار داد.

زعفران و قرار دادن در فریزر

برای رنگ دادن بهتر زعفران می توان از فریزر استفاده کرد. برای انجام این کار باید زعفران ساییده شده را در مقدار آّب سرد حل کنید، سپس ظرف حاوی زعفران را داخل فریزر قرار دهید. مدت زمان لازم جهت قرار دادن زعفران داخل فریزر حدود ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت می باشد.

ناگفته نماند که می توانید زعفران آب شده را داخل فریزر قرار دهید و اجازه دهید تا به خوبی یخ بزند، سپس برای مصرف هر وعده می توان مقداری از آن را در دمای محیط قرار داد و اجازه داد تا در دمای محیط ذوب شود. بعد از ذوب شدن زعفران های آب شده می توان آن را مورد استفاده قرار داد.

ساییدن زعفران با استفاده از قند

 برای رنگ دهی بهتر زعفران ها باید سطح تماس زعفران های مصرفی را افزایش دهد. برای این کار باید کلاله های زعفران را به خوبی سایید تا سطح تماس آن ها افزایش یابد. ساییدن کلاله های زعفران به روش های مختلف امکان پذیر می باشد.

ساییدن زعفران با استفاده از قند،راه مناسبی برای خوشرنگ تر کردن آن است.

یکی از روش های بسیار موثر برای انجام این کار استفاده از هاون های دستی می باشد. هنگام ساییدن زعفران ها با استفاده از هاون ها بهتر است تکه ای از قند را به محتویات داخل هاون اضافه کنید تا کلاله ها به خوبی ساییده و پودر شوند. اگر کلاله های زعفران به خوبی پودر شوند، قدرت رنگ دهی و یا میزان رنگ دهی آن ها بیشتر می شود.

آب کردن زعفران پودر شده با استفاده از آب سرد

 برای انجام این کار باید زعفران را داخل آب بسیار سرد ریخت و اجاره داد تا زعفران ها به خوبی در آب سرد حل شوند. در ادامه می توانید زعفران آب شده را داخل یخچال قرار دهید و در زمان مورد نظر مورد استفاده قرار دهید.

توجه کنید که میزان رنگ دهی زعفران ها علاوه بر روش های موثر در رنگ دهی آن ها، به نوع زعفران های مصرفی بستگی دارد. به عبارت دیگر کیفیت زعفران های مصرفی بستگی دارد، هر چقدر کیفیت زعفران ها بیشتر باشد، میزان و یا شدت رنگ دهی آن ها نیز بیشتر و بهتر خواهد بود.

در این مطب در مورد ترفندهایی برای خوش رنگ تر کردن زعفران صحبت کردیم. حتما سعی کنید تا در هنگام پخت و پز از این ترفندها استفاده کنید تا غذای خوش رنگ تری داشته باشید. زعفران، بسیار پرخاصیت است؛ در نتیجه از آن استفاده کنید تا سلامت باشید!