یکی از ویژگی های شب یلدا این است که همه ی افراد فامیل از کوچک و بزرگ دور هم جمع می شوند و این شب شاید فرصتی باشد که افراد فامیل بیشتر باهم تعامل کنند و از حال یکدیگر با خبر شوند. اما یکی از ویژگی های شب یلدا و کلا شب های پاییزی این است که دیرتر از بقیه شبها می گذرد به همین دلیل اکثرا در این شب مشغول خوردن آجیل و میوه خشک و کلا تنقلات شب یلدا میشوند ولی بهتر است در این شب ها سرخود را با بازی های گروهی گرم کنیم. در ادامه به معرفی برخی از بازی های گروهی ای می پردازیم که در این شب می توانید انجام دهید. این بازی ها بیشتر کلامی هستند و نهایتا به جز کاغذ و قلم به چیز دیگری احتیاج ندارید.

اسم فامیل

اسم فامیل یکی از محبوب ترین  و ساده ترین بازی هایی ست که همه ی افراد از کوچک و بزرگ آن را بلدند و محدودیتی در تعداد افراد شرکت کننده ندارد.

برای انجام این بازی فقط به قلم و کاغذ نیاز دارید تا صفحه را برای اسم، فامیل، شهر، کشور، غذا، اشیا و … ستون بندی کنید. به نوبت هر کسی یک حرف را اعلام می کند و خودش و بقیه شروع می کنند کلمه های مرتبطی را که با آن حرف خاص شروع می شود، زیر ستون ها می نویسند. حضور ذهن و سرعت عمل فاکتورهای برتری در این بازی هستند. هر کسی که زودتر ستون ها را پر کرد استوپ می گوید و بقیه افراد باید دست از نوشتن بکشند. شیوه ی امتیاز دهی این بازی به این گونه است که هر کسی هر کلمه ای که  در هر ستون نوشته می خواند و برای هر جوابی که نوشته ۵ امتیاز و اگر جواب منحصر به فرد باشد ۱۰ امتیاز می گیرد.

 

دوز

این بازی نیز یکی دیگر از ساده ترین بازی های دو نفره است که به دلیل همین سادگی می تواند گزینه ی خوبی برای بچه ها باشد. در این بازی یک جدول ۳  در ۳ می کشید و هر یک از طرفین یکی از علامت های ضربدر یا دایره را برای خودشان انتخاب و تلاش می کند یکی از ردیف های افقی، عمودی یا قطری را با شکل انتخابی خودش پر کند و آن ردیف یا ستون یا قطر را از آن خودش کند.

 

اسم بازی

این بازی یکی از آن بازی هایی است که همه ی افراد جمع می توانند در آن شرکت کنند. و به این صورت است که نفر اول جمع، اسمی را می گوید و نفر بعدی با آخرین حرف اسم قبلی، اسم جدیدی می گوید. قانون بازی هم این است که هر کسی بیش از حد مکث کند می سوزد. نفر آخری که در بازی می ماند سلطان می شود و دور بعد با اسمی که او می گوید شروع می شود. از آنجایی که این بازی خیلی عمومی است می توانید آن را تخصصی تر کنید وبه هیجان بازی بیافزایید. مثلا در شب یلدا می توانید بازی با  اسم آجیل شب یلدا، خشکبار یا چیپس میوه پیش ببرید.

 

بله / نه معکوس

این بازی نیاز به امکانات خاصی ندارد فقط یک ذهن هشیار می خواهد چراکه داشتن تمرکز در این بازی حرف اول را می زند. در این بازی دو نفره، یک نفر نقش پرسشگر را دارد و دیگری باید به سوالات جواب دهد به طوری که  هر جایی که باید بگوید «بله»، «نه» جواب بدهد و بالعکس. شخص پرسش گر باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا می تواند به بازی سرعت بدهد تا کسی که به سوال ها جواب می دهد دستپاچه شود و اشتباه پاسخ دهد.کسی که در مقابل تعداد بیشتری از سوال ها مقاومت می کند، برنده بازی است.

اسم روی پیشانی

بازی اسم روی پیشانی نوعی ۲۰ سوالی جمعی است؛ در این بازی هر بار یک نفر از جمع انتخاب می شود یک نفر به عنوان شرکت کننده انتخاب می شود و بقیه ی جمع روی یک اسم توافق می کنند و آن اسم انتخاب شده را روی یک کاغذ نوشته و روی پیشانی سوژه می چسبانند. سوژه ی بازی آن قدر سوال می پرسد تا اسم مذکور را حدس بزند و برنده شود.

 پانتومیم

بازی پانتومیم یکی از آن بازی های گروهی پر طرفدار است. نحوه ی بازی به این صورت است که به دو گروه تقسیم شوید. بعد از یارکشی، یکی از گروه ها، بدون اینکه کسی متوجه شود کلمه ای را بین خودشان انتخاب کند می کند سپس یک نفر از تیم حریف را انتخاب و کلمه مورد نظر را به او می گویند تا او به اعضای گروه خودش با بازی کردن آن کلمه بفهماند که گروه اول چه کلمه ای را انتخاب کرده اند. برای اینکه هیجان بازی را بیشتر کنید می توانید برای هر دور بازی یک تایم مشخص تعیین کنید و به هر گروه فرصت معینی برای حدس زدن بدهید و هیجان بازی را بیشتر کنید. این بازی هم یکی از آن باری هایی است که می توانید با انتخاب اسم های آجیل ها و خشکبار مختلف به آن رنگ و بویی یلدایی بدهید.

گل یا پوچ

یکی از بازی های سنتی ایرانی است که حتی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هایمان نیز با آن آشنا هستند و به همین دلیل می تواند یک فضای دوست داشتنی و صمیمی ایجاد کند. روال این بازی هم به این شکل است که یک جسم کوچک را به عنوان گل انتخاب کرده و آن را در یکی از دست ها پنهان می کنیم. طرف مقابل بازی باید حدس بزند گل در کدام دست قرار دارد. هیجان بازی وقتی بالاتر می رود که تعداد شرکت کننده ها بیشتر و گروهی باشد.

 

مشاعره

درشب یلدا بساط شعر و شاعری و حافظ خوانی جور است. از این رو می توانید در این شبِ بخصوص بازی مشاعره راه بیاندازید. همه با قاعده ی این مسابقه ی شعر خوانی آشنا هستند؛ باید با حرف آخر بیتی که نفر قبلی می خواند، بعدی یک بیت دیگر را شروع کند؛ اگر کسی شعر تکراری بخواند یا مثلا دو مصراع بی ربط را به هم بچسباند، می بازد.

جرأت یا حقیقت

این بازی که به اسم جرأت یا حقیقت هم مشهور است به این صورت است که ابتدا افراد شرکت کننده به صورت دایره وار کنار هم می نشینند و بطری ای را در وسط خود قرار می دهند. یک نفر بطری را می چرخاند. سر بطری به طرف هر کسی افتاد می تواند بین جرأت و حقیقت یکی را انتخاب کند. اگر جرأت را انتخاب کرد باید یک کار سخت و غیر ممکن انجام دهد و اگر حقیقت را انتخاب کرد افراد جمع یک سؤال شخصی از طرف می پرسند و او باید یک حقیقت ناگفته در مورد خود را در جمع بیان کند.

تیله بازی

این بازی مقید به تعداد افراد نیست و با هر تعداد نفری قابل اجراست. باید یکی از تیله ها را که سایز بزرگ تری دارد، بگذارید در یک فاصله و هر چند نفری که هستید، سعی کنید از فاصله ای معین با تیله خودتان به آن بزنید.

درکل بازی های دورهمی فرصتی هستند برای اینکه وقت بیشتری در کنار کسانی که دوستشان داریم بگذرانیم و از طرفی تأثیر به سزایی در افزایش صمیمیت بین افراد خواهد داشت. یکی از رسومات شب یلدا نیز دور همی فامیل و دوستان است و این بازی های گروهی بهانه ایست رقم زدن لحظات خوش و لذت بردن از این شب عزیز.