در این مطلب با بررسی لیست تولید کنندگان و صادر کنندگان کدام کشورها زعفران دارند؟ به سوالات رایج پاسخ می دهیم. اگر قصد دارید به شناخت کافی در مورد رقبای تجاری صادرات زعفران برسید، با ما تا آخر این مقاله همراه باشید. جهت توضیحات بیشتر در این مورد، چند کشور مهم صادر کننده را با هم مقایسه کرده ایم.

لیست کشورهای تولید کننده و صادر کننده زعفران

 در مقاله کدام کشورها زعفران دارند، برای رسیدن به نکاتی در این زمینه با معرفی مهم ترین کشورهای تولید کننده زعفران کار را شروع می کنیم.  کشور ایران در بین سایر کشورهای دنیا، رتبه اول را در تولید زعفران داراست.

طبق لیستی که در این مورد تهیه کرده ایم، میتوان به این نتیجه رسید که کدام کشورها زعفران دارند.

رتبه دوم در این طبقه بندی به کشور اسپانیا مربوط می شود. این کشور را بیشتر صادر کننده زعفران می دانند. البته بخشی از زعفران مورد نیاز سایر کشورها نیز توسط این کشور تامین می شود.

به نظر شما پاسخ به سوال کدام کشورها زعفران دارند، چه فوایدی میتواند داشته باشد؟ پاسخ دادن به این سوال میتواند دید صحیحی به تاجران و فعالان در این عرصه برای داد و ستد این محصول پر ارزش بدهد. لازمه هر کاری شناخت رقبا است.

برای صادرات زعفران نیز باید در ابتدا رقبای فعال در این عرصه را شناخت.

رتبه سوم در تولید زعفران را می توان به کشور افغانستان اختصاص داد. شاید این گفته برای برخی بسیار عجیب باشد. اما واقعیت این است که زعفران این کشور به کشورهایی مثل هند و عربستان صادر می شود. زعفران تولیدی این کشور مرغوب بوده و برای برخی کشورها بسیار با ارزش است.

کشور های هند، یونان، ایتالیا، مراکش، چین به ترتیب در رتبه های چهارم تا هشتم این لیست قرار می گیرند.

کدام کشورها زعفران دارند؟ و دارای رتبه بالایی هستند؟

شاید تیتر کدام کشورها زعفران دارند در این بخش برای شما قدری عجیب باشد. اما لازم است در مورد کشورهایی که در بالا معرفی شدند، توضیحاتی را ارائه دهیم. قبل از ارائه توضیحات اصلی سوالی را از شما می پرسیم. به نظر شما واقعا کدام کشورها زعفران دارند؟ آیا تمام کشورهای معرفی شده در بالا به تنهایی تولید کننده زعفران هستند؟

واقعیت این است که بخش بزرگی از این کشورها شرایط پرورش زعفران اصیل و مرغوب را ندارند. پس چگونه این کشورها در بالاترین رتبه بندی تولید زعفران قرار می گیرند؟

کشورهایی مثل هند، زعفران مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه تامین می کند. بخش زیادی از زعفران مورد نیاز این کشور توسط کشور افغانستان تامین می شود. بیشتر کشورهای اروپایی این لیست، زعفران واقعی مورد نیاز خود را از کشور ایران تامین می کنند.

دو شیشه زعفران

از بین کشورهای لیست بالا شاید فقط کشور ایتالیا و ایران و اسپانیا  به تنهایی تامین کننده واقعی نیاز مردم کشور خود به زر سرخ باشند.

در مقاله کدام کشورها زعفران دارند، ملاک ما برای بررسی شرایط این کشورها و آمارهای صادرات مربوط به زعفران می باشد. در بخش بعدی در مورد صادرات زعفران توسط این کشورها بیشتر صحبت می کنیم.

مطلب مرتبط: “زعفران کدام شهر معروف است؟”

شرایط صادرات زعفران در ایران و سایر کشورها

سالانه میزان زیادی زعفران از طریق کشور ایران به کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه صادر می شود. با این وجود طبق آخرین آمارهای گزارش شده، صادرات زعفران ایران نسبت به گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.

در مقاله کدام کشورها زعفران دارند، قصد داریم با مقایسه شرایط این کشورها شما را با شرایط موجود در بخش صادرات زعفران بیشتر آشنا کنیم.

هیچ کدام یک از کشورهای یاد شده توان رقابت با زعفران ایران را ندارند. واقعیت این است که در ایران مرغوب ترین و خوش عطر و بو ترین زعفران تولید می شود. به همین جهت کشورهایی مثل هندوستان توان رقابت با ایران در زمینه تولید زعفران مرغوب را ندارند.

نتیجه گیری: طبق بررسی های انجام شده برای پاسخ به سوال کدام کشورها زعفران دارند، به این نتیجه رسیدیم که در کشور هندوستان فقط برای مصارف دارویی از این گیاه استفاده می شود.