زعفران، این زر نایاب، در مناطق خاصی از ایران پرورش داده می شود. تولید زعفران نیاز به آب و هوای خاصی دارد. شرایط محیطی تولید این طلای سرخ در تمامی استان ها وجود ندارد. از این رو نمی توان به سرعت پاسخ سوال زعفران کدام شهر معروف است را پیدا کرد. برای رسیدن به پاسخ این سوال باید استان های تولید کننده آن را بشناسیم. با ما همراه باشید تا جواب این سوالها را بدانید.

استان های تولید کننده بهترین نوع زعفران

مقاله های نوشته شده در مورد زعفران همواره با موضوع تولید و صادرات این زر سرخ هستند. به همین جهت کمتر به مساله شناخت شهرها و استان های تولید کننده این طلای سرخ پرداخته شده است. لازم است جهت آشنایی بیشتر با این گیاه پر ارزش، با شهرهای تولید کننده آن بیشتر آشنا شویم.

استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در راس جدول تولید زعفران قرار دارند. در این جدول اسم استان های دیگری مثل خراسان شمالی، اصفهان و یزد را نیز میتوان مشاهده نمود.

پس از طرح سوال زعفران کدام شهر معروف است در ذهن شما، احتمالا تصور می کنید که این شهر باید در استان خراسان باشد. اما استان های دیگری نیز تولید کننده زعفران بسیار با کیفیتی هستند. یکی  از این استان ها، استان زیبای کرمان است.

استان های فارس و همدان و سمنان نیز تولید کننده بهترین نوع زعفران هستند. جالب ترین استانی که در این لیست قرار می گیرد، استان خوزستان است. ۲ درصد از زعفران کشور ایران توسط استان هایی که در بخش بالا معرفی شدند، تولید می گردد.

به نظر شما زعفران کدام شهر معروف است؟

اکنون با سوال بالا پاسخ می دهیم  و شهرها را معرفی می کنیم:

شهر قائنات

حتما تا به حال نام شهری که زعفران بسیار با کیفیت دارد را شنیده اید.  قائنات شهری است که نام پر آوازه آن در کنار این طلای سرخ همیشه درخشیده است. بهترین و با کیفیت ترین زعفران در این شهر تولید می شود. بیشتر زعفران تولید شده در این شهر به سایر کشورها صادر می گردد.

 

شهر قائن

شهر گناباد

زعفران شهر گناباد نیز بسیار با کیفیت بوده و سابقه ای ۷۰۰ ساله در کشت و پرورش این طلای سرخ دارد.

شهر تربت حیدریه

شهر تربت حیدریه نیز سابقه ای طولانی در کشت زعفران دارد. این شهر یکی از بزرگ ترین مراکز کشت زعفران است. از این جهت ۱۰۰ تن از زعفران مورد نیاز کشور در این شهر تولید می شود. گنجایش تولید زعفران درجه یک در این شهر بسیار زیاد است. در صورت وجود امکانات بیشتر قدرت تولید زعفران بیشتری نیز خواهد داشت.

شهر فردوس

به نظر شما چه پاسخ های دیگری می توان به سوال زعفران کدام شهر معروف است، داد؟ آیا با شهر فردوس آشنایی دارید؟ در دل استان خراسان جنوبی شهری واقع شده است که امروزه تبدیل به یکی از برندهای بزرگ تولید زعفران گردیده است. بهترین نوع زعفران در این شهر تولید و بسته بندی می شود.

مطلب مرتبط:”آیا می‌توان در خانه زعفران کاشت؟”

نتیجه گیری

در پی رسیدن به پاسخ سوال زعفران کدام شهر معروف است، مروری بر شهرها و استان های تولید کننده زعفران داشتیم. این شهرها همواره بهترین نوع زعفران ها را تولید کرده اند. بخش بزرگی از نیاز داخلی کشور توسط این شهرها تامین می شود. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شود.