بادام زمینی یکی از مغز های بسیار مقوی می باشد. از بادام زمینی بعنوان یک آجیل می توان به عنوان یک میان وعده مغذی استفاده کرد. متاسفانه افرادی هم هستند که به بادام زمینی حساسیت دارند. حساسیت به بادام زمینی یکی از دلیل های رایج حمله های شدید آلرژی می باشد. در این مقاله می خواهیم بدانیم که چه کسانی به بادام زمینی حساسیت دارند؟

حساسیت به بادام زمینی

اگر فردی نسبت به بادام زمینی حساسیت داشته باشد، حتی به مقدار کمی از آن هم واکنش جدی و سریعی نشان می دهد. این حساسیت نسبت به بادام زمینی در افرادی رخ می دهد که بدنشان پروتئین های موجود در بادام زمینی را به اشتباه ماده ای مضر و خطرناک تشخیص می دهد. به همین دلیل هنگامی که بدن ماده ای را مضر تشخیص دهد، نسبت به آن ماده واکنش نشان می دهد. اگر به بادام زمینی حساسیت دارید، به هر صورتی که مقابل آن قرار بگیرید بدن شما واکنش نشان می دهد.

مثلا یکی از تماس ها به طور مستقیم است. در این تماس شما یا با بادام زمینی یا هر غذای دیگری که در آن بادام زمینی دارد را می خورید. برخورد بادام زمینی با پوست شما نیز یکی دیگر از تماس های مستقیم می باشد. در هر دو تماس فردی که به بادام زمینی حساسیت دارد، سریع واکنش نشان می دهد.

ممکن است در تماس بادام زمینی با پوست فردی که آلرژی دارد، واکنشی رخ ندهد. یکی دیگر از تماس هایی که با بادام زمینی می توان داشت به صورت استنشاق است. در استنشاق ممکن است فرد ذرات معلق یا گرد و غبار داخل هوا را که شامل بادام زمینی است، ببوید. ذره های معلق بادام زمینی یا روغن بادام زمینی را اگر فرد استنشاق کند، واکنش نشان می دهد. منظور فردی است که به بادام زمینی حساسیت دارد.

مقدار زیادی بادام زمینی

عوامل و علائم حساسیت به بادام زمینی

عوامل خطر ابتلا به حساسیت بادام زمینی شامل حساسیت به مواد غذایی دیگر، سن، حساسیت به بادام زمینی در گذشته، درماتیت آتوپیک و حساسیت اعضای دیگر خانواده می باشد. در ادامه به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک همان بیماری پوستی اگزما می باشد. بعضی از افراد دارای اگزما نسبت به بادام زمینی حساسیت دارند.

سن

حساسیت های غذایی اکثرا در کودکان و نوزادان رایج می باشد. بیشتر کودکان با بزرگ شدنشان سیستم گوارشی و سیستم ایمن بدنشان نیز بالغ تر می شود. از این رو واکنش خیلی کمتری به حساسیت غذایی که قبلا داشتن را نشان می دهند.

علائم و نشانه های حساسیت به بادام زمینه شامل کهیر، آبریزش یا گرفتگی بینی، خارش، احساس خارش داخل یا اطراف دهان و گلو، حالت تهوع، تورم در یکی از اعضای بدن، تنگی نفس، گرفتگی شکم، اضطراب و استرس، استفراغ، اسهال، افت فشار خون، کاهش هوشیاری و سرگیجه می باشند.

بهتر است در صورت بروز هر گونه از علائم به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی اگر خودتان برای بار اول می خواهید بادام زمینی بخورید و یا به کودکی بدهید، در ابتدا مقدار خیلی کمی از آن را بچشید. اگر بعد از چند ساعت علائمی نداشتید، یعنی شما به آن حساسیت ندارید.

مطلب مرتبط:”طرز تهیه بادام زمینی روکش دار چگونه است؟”

در این مطلب درباره اینکه چه کسانی به بادام زمینی حساسیت دارند صحبت کردیم. همچنین علائم و عوامل آن را گفتیم. امیدواریم از این مطلب خوشتان امده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.