ایران با صادر کردن سالانه ۴۰۰ هزار تن خرما در جهان رتبه سوم را دارد و مقام اول در سطح زیر کشت خرما در جهان را دارد. سالانه مقدار زیادی از این محصول به بازار کشور های دیگر می‌رود و این امر باعث شده که صادرات خرما از رونق زیادی برخوردار باشد . در این مقاله در مورد بهترین خرماهای صادراتی صحبت می کنیم.

بهترین خرمای ایران

همان گونه که گفته شد؛ کشور ایران بهترین خرماهای صادراتی را دارد. خرماهایی که مقصد نهایی آن ها کشورهای بسیار زیادی در دنیاست. از بین خرماهایی که در ایران تولید و به سایر کشورهای دنیا صادر می شود؛ می توان به خرمای مجول، پیارم، مضافتی و زاهدی اشاره کرد. چرا که میزان تقاضا برای این ۴ نوع خرما در بازارهای جهانی بسیار بیشتر از سایر خرماهای صادراتی است. این خرماها در ایران بیشتر در استان های جنوبی کشور از جمله: خوزستان، فارس، هرمزگان، کرمان، بوشهر و همچنین استان سیستان و بلوچستان تولید و کشت می شود. با توجه به آب و هوای این استان ها، بهترین خرماهای صادراتی ایران در این استان ها تولید می شود.

خرمای مضافتی

این نوع از خرما جزء بهترین خرما های صادراتی ایران است که در بم کرمان و شهر های اطراف آن کشت می‌شود و بیشترین تولید را از آن خود کرده است و دارای بافت نرم و پوست نازک و سیاه و طعم بسیار خوبی دارد . این خرما یکی از ارزشمند ترین و خوش طعم ترین خرما های ایران و جهان است . به خاطر علاقه ای که مردم به آن دارند از فروش بسیار خوبی برخوردار است.

خرمای پیارم

این خرما از بهترین و گران ترین خرما های ایران است و دارای پوست نازک و چروکیده است و بهترین گزینه برای افراد دیابتی است به همین خاطر جزء بهترین خرما های صادراتی است که فقط در حاجی آباد استان هرمزگان ، آن هم به خاطر وجود شرایط مناسب به صورت گسترده کشت می‌شود.  علت گرانی آن این است که نسبت به سایر خرماها دوره به ثمر رسیدن آن بیشتر است و درختش به آب و هوا حساس تر است و از نظر شکل ظاهری به خرمای مجول شبیه است و این شباهت باعث بازار پسندی آن شده است .

خرمای مجول

این خرما در بازار های بین المللی معروف است و عنوان بهترین خرمای جهان را دارد. به خاطر طعم بسیار خاص و خوشمزه و گوشتی بودن آن بهترین مارک خرما است ، این نوع از خرما بهترین و گران ترین رقم تجاری دنیا را دارد به همین دلیل از بهترین خرماهای صادراتی به حساب می‌آید. این خرما کالری بسیار بالایی دارد آنتی اکسیدان و مواد مغذی زیادی در آن یافت می‌شود که برای هضم غذا و سلامت قلب مفید است .

خرمای زاهدی

یکی دیگر از بهترین خرما های صادراتی که ارزش صادرات را دارد در بوشهر و فارس به صورت گسترده کشت می‌شود . جزء خرما های خشک است و رنگ آن زرد متمایل به قهوه‌ای و مدل آن بیضی شکل است. به خاطر وجود پروتئین در آن باعث افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی می‌شود . مصرف دو تا سه عدد از آن در روز نیاز بدن به قند ، چربی ، پروتئین و ویتامین ها را تامین خواهد کرد ،از پیری زودرس جلوگیری می‌کند زیرا از نفوذ رادیکال ها به داخل بافت جلوگیری می‌کند .

بهترین خرمای جهانی

بهترین خرمای جهان به خرمای مجول اختصاص می یابد. خرمای مجول یکی از بهترین خرماهای صادراتی است که در ایران در استان فارس بیشتر تولید می شود. شرایط آب و هوایی این استان بستری مناسب برای تولید خرمای مجول ایجاد نموده است. البته در استان بوشهر نیز می توان شاهد تولید این خرمای بسیار ارزشمند بود. خرمای مجول از جمله گران قیمت ترین خرماهای صادراتی است که با استقبال بی نظیری در عرصه جهانی رو به رو بوده است. البته خرمای پیارم نیز یکی از بهترین و گران قیمت ترین خرماهای صادراتی در جهان محسوب می شود. خرمای مجول به جز کشور ایران در کشورهای دیگری از جمله فلسطین اشغالی، مراکش، اسرائیل و آمریکا هم تولید می شود. این کشورها از جمله بزرگترین کشورهای صادرکننده خرمای مجول در دنیا هستند.

انواع گوناگون خرما

خرما از قدیمی ترین میوه های کشت شده توسط انسان است خرما یک گیاه گرمسیری می‌باشد که هسته این میوه سفت و سخت و پوست آن نازک و طعم شیرین دارد که به صورت خوشه ای از شاخه آویزان است.

برگ درخت خرما نازک و بلند و ارتفاع آن ۱۰ تا ۲۰ متر است . به خرمای نرسیده خارک یا خرک گفته می‌شود و قبل از آن که خرما به صورت کامل برسد به آن رطب می‌گویند که رطوبت آن بیشتر و قند کمتری نسبت به خرمای رسیده دارد.

خرما انواع مختلفی دارد: خرمای شاهانی ، کبکاب ، دگلت نور، مضافتی ،استعمران ،هلیله ، مجول ،ربی ، کلوته ، پیارم ،عسلی ،آلویی، برهی ، زاهدی، گنتار،آل مهتری، خضراوی، مردا سنگ، عجوه ،انبارار، صفوی ،ساغای ، خدری، شکری ، مدژول .

خلاصه این حجم از تنوع باعث شده که بهترین خرما های صادراتی به کشورهای اطراف صادر شوند و بازار خوبی هم دارند. انواع خرما از نظر کمی و کیفی میوه ، ارزش های زیباشناسی و کاربرد های تجاری و صنعتی با هم متفاوت هستند .

فواید خرما

خرما یک میوه با خاصیت فراوان است که در مناطق گرمسیر کشت می‌شود و خواص بسیاری برای سلامتی دارد از جمله :

  • رفع یبوست
  • اسهال
  • سرطان دستگاه گوارش
  • اختلالات جنسی
  • کم خونی
  • اختلالات روده
  • مشکلات قلبی
  • افزایش وزن
  • تنظیم فشار خون
  • بهبود و سلامت استخوان ها

خرما از شب کوری جلوگیری می‌کند حتی برای پوست و مو هم مفید می‌باشد و از ریزش مو جلوگیری می‌کند . برای بسیاری از مشکلات جسمی مفید است . خرما سرشار از انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر است و دارای کلسیم ،کوگرد، پتاسیم ، منگنز ،آهن ،فسفر، مس و منیزیم می‌باشد که همه اینها برای سلامتی بسیار مهم است . خرما ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و خواص منحصر به فردی دارد که گاهی ارزش دارویی هم پیدا می‌کند برای درد کمر و نرمی مفاصل خاصیت فراوان دارد و باعث تقویت کلیه می‌شود. در مواقع خستگی و کوفتگی خرما به بدن کمک می‌کند چرا که باعث افزایش قدرت بدن می‌شود .

سخن پایانی

خرما از مقوی ترین محصولات به شمار می آید که از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد. خرماهای صادراتی ایران و سراسر جهان، بازار پرسودی را در این زمینه برای کشورهای صادرکننده ایجاد کرده است. خرمای مجول و پس از آن پیارم از جمله گران قیمت ترین خرماها در سراسر دنیا هستند. تقاضا برای خرید این خرماهای صادراتی در بسیاری از کشورهای دنیا بالا و قابل توجه است.