یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین دسر های ایرانی، دیگچه زعفرانی می باشد. این دسر منحصر به فرد ریشه مشهدی دارد و یکی از مهمترین غذا های نذری ماه محرم و ماه رمضان محسوب می شود. دیگچه زعفرانی یک دسر مقوی و پر انرژی بر پایه برنج محسوب می شود. افراد در طول ماه رمضان گرسنگی زیادی تحمل می کنند و مقدار قند خونشان بسیار پایین می آید. مصرف دیگچه زعفرانی بهترین گزینه برای افطاری می باشد.

زعفران بکار رفته در این دسر، انرژی از دست رفته بدن را جبران می کند. همچنین درصد زیادی از مردم در ماه مبارک محرم برای نذری این دسر را درست می کنند. این دسر خوشمزه به چند شیوه تک رنگ، دو رنگ و… تهیه می شود. در ادامه متن طرز تهیه دیگچه زعفرانی را به صورت کامل و مرحله به مرحله برای شما توضیح خواهیم داد.

دیگچه زعفرانی

به احتمال زیاد همگی اسم دیگچه زعفرانی را شنیده اید. این دسر منحصر به فرد برای اولین بار در شهر مشهد مقدس درست شده است و به همین دلیل به آن دیگچه مشهدی نیز می گویند. به مرور زمان این دسر در سراسر ایران معروف شد و امروزه اکثر خانواده ها در جشن ها و مراسم های مختلف آن را درست می کنند. همچنین دیگچه مشهدی غذای ثابت همه نذری ها می باشد. امروزه افراد زیادی به این غذا علاقه دارند و دوست دارند طرز تهیه دیگچه زعفرانی را یاد بگیرند. در ادامه مراحل تهیه آن را توضیح خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه دیگچه زعفرانی

جهت تهیه دیگچه زعفرانی در قدم اول لازم است با مواد اولیه آن آشنایی پیدا کنید و آن ها را آماده کنید. مواد اولیه آن عبارت اند از:

  • هل: ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ
  • خامه صبحانه: نصف بسته
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار
  • کره: ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۵/۱ لیوان
  • شیر: ۲ کیلوگرم
  • گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار
  • برنج نیم دانه ایرانی: یک لیوان فرانسوی دسته دار

بسیاری از افراد سوال می پرسند که آیا می توان به جای برنج نیم دانه، از برنج های دیگر استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال به شما توصیه می کنم که حدالامکان از برنج نیم دانه استفاده کنید. بعضی از افراد به دلیل عدم دسترسی به برنج نیم دانه، از برنج های دیگر استفاده می کنند، اما این نکته را بدانید که اگر از برنج های دیگر استفاده کنید، ممکن است دسرتان زیاد خوشمزه نباشد.

یک دیس دیگچه زعفرانی

نکته: مقدار هر کدام از این مواد اولیه به این بستگی دارد که می خواهید برای چند نفر دسر درست کنید. ما در اینجا فرض می کنیم که می خواهید برای ۶ نفر دیگچه زعفرانی تهیه کنید.

مرحله اول تهیه دیگچه زعفرانی

جهت تهیه دیگچه زعفرانی باید ابتدا برنج های نیم دانه ای را به مدت سه ساعت در آب خیس کنید. بعد از انجام این کار برنج را با ۲ تا ۳ لیوان آب بپزید. ( البته توجه کنید که پختن برنج باید بدون نمک و روغن باشد. ) در این مرحله درب قابلمه را باز نگه دارید تا آب برنج به صورت کامل کشیده شود.

در واقع تهیه دیگچه زعفرانی بسیار شبیه به تهیه شیر برنج می باشد. تفاوتی که میان آن ها دیده می شود این است که دیگچه نسبت به شیر برنج غلیظ تر می باشد. شما می توانید این دسر را بدون زعفران و به رنگ سفید نیز درست کنید، البته نوع زعفرانی آن بسیار خوشمزه تر می باشد.

مرحله دوم تهیه دیگچه زعفرانی

در دومین مرحله تهیه دیگچه زعفرانی نیمی از شیر را به برنج اضافه کنید. در این مرحله اجازه دهید که کاملا شیر به خورد برنج برود و برنج با شیر کاملا پخته شود. وقتی که شیر کاملا به خورد برنج رفت، مقدار شیر باقی مانده را دوباره به برنج اضافه کنید. این کار موجب می شود که دیگچه ظاهری ژله مانند به خود بگیرد. پس هر چقدر مقدار شیر بیشتر باشد، بهتر است. صبر کنید که برنج کاملا شفته شود.

مرحله سوم تهیه دیگچه

در سومین مرحله از تهیه دیگچه زعفرانی، باید به آن شکر اضافه کنید. بعد از اضافه کردن شکر، برنج را خوب به هم بزنید تا با شکر کاملا مخلوط شود. در این مرحله شعله گاز باید ملایم باشد و خیلی زیاد نباشد.

بعد از انجام این کار هل، گلاب و زعفران را به برنج اضافه کنید و آن ها را دوباره به هم بزنید. ( دقت کنید که زعفران باید غلیظ باشد. ) توجه کنید که ما گلاب را به دلیل بوی خوش آن اضافه می کنیم. پس اجباری در اضافه کردن آن وجود ندارد.

مرحله چهارم تهیه دیگچه

در آخرین مرحله تهیه دیگچه زعفرانی باید خامه و کره را به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آن ها، برنج را با آن ها به هم بزنید تا کره و خامه کاملا به خورد برنج برود. در این مرحله مواظب باشید که دیگچه ته نگیرد. به همین دلیل آن را مدام به هم بزنید.

دیگچه زعفرانی قالبی

مقدار شلی یا سفتی دیگچه زعفرانی بر اساس سلیقه آشپز می باشد. هنگامی که غلظت دیگچه شبیه به شیر برنج شد، به مدت ۳۰ دقیقه آن را روی شعله ملایم گاز دم کنید. بعد از انجام این مرحله، پخت دیگچه زعفرانی دیگر به پایان می رسد و آماده سرو می باشد.

طرز تهیه دیگچه دو رنگ

برای تهیه دیگچه دو رنگ، باید قبل از اضافه کردن زعفران، برنج را در دو قابلمه جداگانه نصف کنید و به یکی از قابلمه ها زعفران اضافه کنید، ولی به دیگری اضافه نکنید. بعد از آماده شدن، آن ها را به صورت دلخواه دو رنگ در قالب مخصوص خود بریزید.

طرز سرو کردن دیگچه زعفرانی

بعد از پختن و آماده شدن دیگچه زعفرانی، می توانید آن را در یک سینی یا یک قالب مخصوص و یا کاسه های کوچک بریزید. ( توجه کنید که قبل از ریختن دیگچه در قالب ها، کف آن ها را چرب کنید و همچنین قالب ها باید عمق مناسبی داشته باشند. ) سپس به مدت ۱۲ ساعت آن ها را در دمای اتاق نگه دارید تا خنک شوند. بعدا می توانید روی دیگچه را با مغز بادام، مغز پسته، دارچین، گل محمدی، پودر نارگیل و… تزئین کنید.

کلام آخر

در این مطلب طرز تهیه دیگچه زعفرانی و نکات آن را توضیح دادیم. امیدواریم این دسر خوشمزه و مقوی را در منزل درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.