یکی از سوالاتی که همواره برای زنان باردار پیش می آید این است که کدام مواد غذایی برای زنان باردار مفید یا مضر است؟ از پر تکرار ترین سوالات پیرامون این موضوع تاثیر زعفران در بارداری و سقط جنین می باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم به طور خلاصه به این موضوع بپردازیم و سوال شما را در رابطه با ارتباط زعفران و سقط جنین پاسخ دهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تاکنون تحقیقات زیادی در مورد تاثیر زعفران در بارداری صورت گرفته است. برخی از تحقیقات به صورت اختصاصی بر روی تاثیر دوزهای مختلف زعفران بر روی سقط جنین انجام شده است. البته تحقیقات در مرحله آزمایشگاهی بوده و بر روی موش ها صورت گرفته است. پس برای تایید این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

مصرف زعفران در بارداری

یکی از نکات مهم در مورد مصرف زعفران در دوران بارداری این است که مقادیر بالای مصرف زعفران در این دوران می تواند منجر به سقط جنین شود. مقادیر متعادل آن نه تنها ضرری ندارد بلکه خواص مناسبی را هم برای مادران باردار به همراه دارد.

بنر خرید زعفران از آجیل و خشکبار حسینی

با توجه به این مسئله در دوران بارداری، می توانیم مصرف زعفران در دوزهای پایین، درون غذاها و دمنوش های مختلف امتحان کنیم و مصرف آن در مقادیر پایین بلامانع است.

آیا زنان باردار می توانند زعفران را مصرف کنند؟

زعفران یکی از پر خاصیت ترین و گران ترین ادویه های موجود در بازار می باشد که در پخت و پز ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. اما بسیاری این سوال را دارند که زنان باردار می توانند در دوران بارداری از خواص زعفران بهره مند شوند یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است. اما یک شرط دارد. دوران بارداری زمان بسیار حساسی است که مصرف ادویه جات و گیاهان دارویی باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد. هر چند از قدیم الایام زنان باردار زعفران را در مقادیر کم مصرف می کردند و حتی معتقد بودند می تواند در زیبایی نوزاد تاثیرگذار باشد.

نکته مهم دیگر در مورد مصرف زعفران در بارداری، استفاده از این ماده خوراکی پر خاصیت در سه ماهه دوم بارداری می باشد. تاثیر منفی که مصرف بیش از اندازه زعفران بر سقط جنین می گذارد در سه ماهه اول بارداری صورت می گیرد. پس مصرف به اندازه زعفران در سه ماهه دوم می تواند برای کودک و مادر مفید باشد.

از جهت دیگر کودک از مواد مغذی بدن مادر تغذیه می کند. بنابراین مادران باید در این دوران مواد مغذی مختلفی مصرف کنند. بدین منظور می توانید زعفران را به شیر و حتی برنج اضافه کنید تا از طعم و عطر آن نیز بتوانید استفاده کنید.

مصرف زعفران و سقط جنین

تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است مصرف بیش از اندازه زعفران می تواند باعث تاثیرات منفی در جنین و رشد آن شود. مصرف این ادویه گران قیمت در سه ماهه اول بارداری باعث تولید ماده ای به نام پروستاگلاندین در بدن مادر شده که می تواند منجر به سقط جنین شود. تاثیر این ماده نیز به این صورت است که باعث تحریک ماهیچه های رحم شده و انقباضات را افزایش می دهد که در نهایت باعث سقط جنین می شود. علاوه بر این مصرف بیش از اندازه زعفران می تواند مسمومیت را برای نوزاد و مادر به همراه داشته باشد که علائم مختلفی را نظیر تهوع، خستگی، اسهال و خون ریزی را برای مادر به همراه دارد.

 

 

زعفران و سقط جنین

زنان باردار زعفران را در چه زمانی مصرف کنند؟

در قسمت های قبلی مقاله گفتیم بهترین زمان مصرف زعفران در دوران بارداری سه ماهه دوم به بعد است. در این دوران با احتیاط و با مقادیر کم می توانید زعفران مصرف کنید. می توانید زعفران را در طول روز، صبح یا شب همراه با شیر ولرم مصرف کنید. یا به غذاهای خود اضافه کنید تا عطر و طعم آن را هم تجربه کنید. لازم به ذکر است همین مقدار کم هم می تواند حرکات جنین را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین به همه مادران باردار عرض می کنیم که برای مصرف زعفران در مقادیر پایین هم حتما با پزشک مربوط به خود مشورت کنید، سپس اقدام به مصرف این ادویه خوش عطر و طعم کنید.

چرا زعفران باعث سقط جنین می شود

همانطور که اشاره شد یکی از خطرناک ترین مواد غذایی که در دوران بارداری نباید استفاده شود، زعفران است. استفاده از زعفران در دوران بارداری ممکن است حتی منجر به سقط جنین نیز شود. به طوری که برخی از پزشکان به منظور سقط جنین، مصرف زعفران را تجویز می کنند. اما علت این مسئله چیست؟ تا کنون آزمایش های زیادی پیرامون این موضوع انجام شده است. به جرئت می توان گفت تمامی این آزمایشات، خطرناک بودن مصرف زعفران در این دوران را تایید کرده اند.

بر اساس این تحقیقات استفاده از زعفران در سه ماه اول بارداری قطعا منجر به سقط جنین می شود. چرا که این گیاه، باعث افزایش پروستا گلاندین در بدن مادر خواهد شد که این مسئله برای زندگی جنین بسیار خطرناک است. اما در سه ماه دوم بارداری شما مجاز به استفاده از زعفران هستید. لکن زیاده روی در مصرف زعفران ممکن است منجر به سقط جنین شود. چرا که زعفران باعث افزایش انقباضات دهانه ی رحم می شود.

بر اساس تحقیقات، شما در سه ماهه ی دوم بارداری، تنها مجاز به مصرف ۰٫۱ گرم زعفران در روز هستید. اما در سه ماهه ی آخر بارداری، هیچ منع علمی برای استفاده از زعفران ذکر نشده است. در نتیجه شما مجاز هستید از زعفران استفاده کنید. البته استفاده ی زیاد از زعفران، برای هر شخصی مضر است. در نتیجه بر اساس گفته ی متخصصان، هر فرد در ماه بهتر است کمتر از ۱۰ گرم زعفران مصرف نماید تا علاوه بر جلوگیری از ورود ضرر به بدن خود، بتواند از فواید و خواص این ماده ی شگفت انگیز نیز بهره مند شود.

عوارض زعفران و سقط جنین از نظر اسلام

سقط جنین از نظر اسلام امری نا پسند و نکوهش شده است. در واقع این مسئله، آنقدر مورد نکوهش پروردگار می باشد که آن را یک گناه کبیره معرفی کرده است. چرا که سقط جنین به منزله ی قتل تلقی شده است. البته سقط جنین به طور کلی مورد خشم خداوند قرار نگرفته است.

در واقع این عمل تنها در صورتی مجاز است که نگه داشتن جنین موجب اذیت و سختی مادر بشود. به همین منظور سقط جنین تنها با تشخیص پزشک متخصص امکان پذیر است. در نتیجه برخی از پزشکان، برای سقط جنین از زعفران استفاده می کنند. حتی تماس با زعفران نیز احتمال سقط جنین را بالا می برد. آزمایشی که توسط پزشکان ایرانی نظیر آقای دکتر هادی سالاری انجام گرفته است، بر این مسئله صحت می گذارد.

به علاوه همانطور که گفته شد مصرف زعفران باعث اختلال در ترشح هورمون پروستا گلاندین در بدن مادر می شود.نکته ای ذکر آن ضروری می باشد این است که مسلما یک بار مصرف کردن زعفران، منجر به سقط جنین نخواهد شد. پس اگر در سه ماه اول بارداری که تشخیص بارداری برای برخی از بانوان سخت است، از زعفران استفاده کرده اید، نگران نباشید. اما سعی کنید تا حد ممکن از مصرف این خوراکی حداقل در ۶ ماه اول بارداری اجتناب نمایید.

عوارض زعفران و سقط جنین از نظر طب سنتی

طب سنتی و راهکار های آن، همواره در طول تاریخ برای ایرانیان اهمیت ویژه ای داشته است. بهترین زعفران جهان در کشور ایران و شهر مشهد تولید و توزیع می شود. در نتیجه زعفران در تاریخچه ی طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. پزشکان طب سنتی، طبع زعفران را گرم عنوان کرده اند. همچنین زعفران دارای فواید بسیار زیادی است. به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کاهش اضطراب.
  • آرامش بخش.
  • بهبود عملکرد قلب.
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان.
  • جلوگیری از آلزایمر.
  • انرژی بخش.
  • تاثیر مثبت بر پوست و زیبایی آن.

اما در طب سنتی مصرف برخی از گیاهان نظیر پونه، جعفری، دارچین و گلپر منجر به سقط جنین می شوند. همانطور که گفته شد یکی دیگر از این گیاهان، زعفران می باشد که استفاده ی آن در ماه های اول بارداری شدیدا، منع شده است. پزشکان طب سنتی پیشنهاد می دهند که در ۳ ماه ابتدایی بارداری از زعفران استفاده نکنید. همچنین مصرف زعفران از ماه های بعدی تنها در صورتی بلا مانع است که مقدار آن بسیار کم باشد.

کلام آخر

رابطه زعفران و سقط جنین، در طب سنتی نیز تایید شده است. پس تاثیر منفی زعفران در دوران بارداری و امکان سقط جنین توسط این خوراکی غیرقابل انکار است. در آخر باید بگوییم که بانوان باردار، باید بیشتر از همه ی افراد مراقب رژیم غذایی خود باشند. این رژیم غذایی باید ضمن رساندن مواد مغذی لازم برای رشد جنین، خطری را نیز متوجه او نسازد.