زعفران به راحتی گران ترین ادویه در دنیا می باشد. شاید بسیاری از افراد به دنبال این سوال باشند که چرا زعفران اینقدر گران است؟ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

در دنیا ۴۵۰ گرم زعفران برابر با ۵۰۰۰ دلار ارزش گذاری می شود. رتبه دوم بعد از زعفران در اختیار وانیل است که ۴۵۰ گرم از آن برابر با ۶۰۰ دلار می باشد. پس اختلاف فاحشی بین قیمت زعفران و وانیل وجود دارد که نشان دهنده ارزش فراوان این طلاح سرخ می باشد. برای مشاهده قیمت زعفران به صفحه اصلی آن در فروشگاه اینترنتی برادران حسینی مراجعه کنید.

موارد مصارف خاص زعفران

قبل از پرداختن به موضوع قیمت زعفران، خوب است کمی با زعفران آشنا شویم تا بدانیم چرا ارزش دارد این همه هزینه برای آن بپردازیم. زعفران یک ادویه پرکاربرد است و حتی در برخی داروها استفاده می شود. برخی خواص زعفران عبارتند از:

  • زعفران ویژگی ضد سرخوشی دارد و در برخی کشورهای اروپایی از آن بعنوان ضد افسردگی استفاده می شود.
  • زعفران ضد التهاب و ضد افسردگی است.
  • کلسترول بد خون را کاهش می دهد و از گرفتگی عروق جلوگیری می کند.
  • با مهار اشتها از میل کردن میان وعده جلوگیری می کند.
  • برای بهبود بینایی در بزرگسالان مفید است.
  • مسکن و خلط آور است.
  • به علت طعم خوب آن ،در شیرینی ها و دسرها استفاده می شود.

اما چه چیزی باعث شده است زعفران تا این حد گران باشد؟

در شروع باید بگوییم که کشت و برداشت زعفران کار پیچیده ای است. یک متخصص کشت زعفران در این زمینه می گوید:

برای برداشت زعفران به کار دستی زیادی نیاز دارید. برای اینکه گل ها را بچینید و زعفران را از آن جدا کنید، شما باید کلاله را جدا کنید و آن را خشک کنید. زعفران در واقع کلاله خشک شده گل زعفران است. کلاله بخش مادگی گل است.

جدا کردن کلاله توسط دست انسان صورت می گیرد. یعنی برای تولید و کشت زعفران به نیروی انسانی زیادی نیاز داریم که باعث افزایش قیمت تمام شده زعفران می شود. استفاده از نیروی انسانی به این دلیل است که به گل زعفران نباید آسیبی وارد شود.

پس یکی از دلایل قیمت بالای زعفران، نیاز به کارگر و کار انسانی فراوان می باشد.

تاثیر نحوه کشت زعفران بر قیمت آن:

زعفران از گل سرده زعفران به دست می آید و هر گل سه کلاله قرمز دارد که در اصل همان زعفران است. میزان محصول به دست آمده خیلی کم است. برای برداشت زعفران به تعداد زیادی کارگر نیاز است. در مقاله “کاشت زعفران در ۹ قدم” به طور کامل به مراح کاشت آن پرداختیم.

از هر جریب زمین (۰٫۴ هکتار) حدود ۱٫۸ کیلوگرم زعفران به دست می آید که بسیار کم است. برای ۴۵۳ گرم زعفران به چیزی حدود ۱۷۰ هزار گل نیاز است. این گل های بنفش در یک دوره ۶ هفته ای شکوفه می دهند. برداشت گل ها در ساعاتی خاصی از روز باید صورت می گیرد.

وقتی رطوبت هوا بالا می رود می تواند روی کیفیت زعفران تاثیر بگذارد. همچنین نور خورشید می تواند ساختار شیمیایی زعفران را بشکند.

دلایل گرانی زعفران

بهترین زمان برداشت گل زعفران هر روز صبح زود می باشد. حدود ۹۰ درصد زعفران دنیا در زمین های خشک ایران کشت می شود. اما برداشت این حجم از سطح زیر کشت زعفران نیاز به کارگران زیادی دارد. کارگرانی که دستمزد آن ها بسیار پایین است که در ایران این کارگران به وفور وجود دارند.

پس اینگونه نتیجه می گیریم که برای بدست آوردت زعفران به مقدار زیادی زمین برای کشت نیاز داریم. همچنین برای کشت و برداشت آن نیز به نیروی کار زیادی نیاز داریم که باعث گران قیمت شدن زعفران می شود.

ساختار شیمیایی زعفران و تاثیر آن بر گرانی قیمت زعفران:

زعفران دارای یک سری ساختارهای شیمیایی است که واقعا گران هستند. ترکیباتی مثل پیکروکروسین، کروسین و سافرونال که سه ترکیب اصلی زعفران را تشکیل می دهند و عامل اصلی طعم، رنگ و عطر خاص زعفران به شمار می روند. وقتی از کیفیت زعفران صحبت می کنیم از لحاظ فنی در مورد این سه ترکیب اصلی زعفران صحبت می کنیم. زعفران اساسا یک محصول ارزشمند است.

بسیاری از افراد سعی کردند جایگزین هایی را برای زعفران مهیا کنند اما با شکست مواجه شدند و نتوانستند عطر و طعم خاص زعفران را ایجاد کنند. در مقادیر بالا زعفران می تواند یک ماده مخدر قدرتمند شادی آور باشد. و تحقیقات نشان داده است که می توادن علائم افسردگی، آلزایمر و سندروم پیش از قاعدگی را بهبود بخشد.

همین خواص و این ترکیبات قدرتمند می تواند باعث گران قیمت ماندن زعفران شده استو

قیمت زعفران در بازارهای جهانی:

شاید برایتان جالب باشد بدانید در همین لحظه زعفران در دنیا با چه قیمتی مبادله می شود. برای آگاهی از قیمت زعفران می توانید سری به سایت های خرید آنلاین در دنیا بزنید.

در سایت Alibaba.com انواع مختلفی از زعفران وجود دارد. که با توجه به کیفیت زعفران و حجم خریداری شده قیمت زعفران متفاوت می باشد. به طور مثال برای خرید ۲۵ گرم نگین زعفران درجه یک باید حدود ۷۳ دلار هزینه پرداخت کنید. در حالی که در سایت برادران حسینی برای خرید ۱۰۰ گرم زعفران خاتم ۱٫۰۲۰٫۰۰۰ تومان باید پرداخت کنید.

همچنین در بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دنیا یعنی آمازون قیمت ۴٫۵ گرم زعفران برابر با ۱۲٫۹۹ دلار است. که همین مقدار زعفران را در فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار برادران حسینی می توانید با قیمت ۵۶٫۲۰۰ تومان خریداری نمایید.

همانطور که می بینید قیمت جهانی زعفران بسیار بالاست و در صورت صادرات این محصول به سایر کشورها می توان سود خوبی کسب کرد و همچنین چرخه اقتصادی کشور را به حرکت در آورد.

اکنون که اینهمه در مورد زعفران گفتیم، بهتر است از موارد مصرف زعفران نیز بگوییم.