در این مقاله می خواهیم به اطلاعاتی در مورد خوردن زعفران و این که چه کسانی بهتر است زعفران بخورند، بپردازیم. زعفران یک ادویه گرانبها می باشد که سرشار از خاصیت است. ایران نیز از بزرگترین صادر کننده های زعفران در دنیا می باشد. زعفران علاوه بر خواص درمانی و ویتامین هایی که دارد، دارای عطر و طعمی فوق العاده می باشد. خوردن زعفران برای بدن و بسیاری از مریضی ها مناسب است. در ادامه به بررسی چند مورد از این که چه کسانی بهتر است زعفران بخورند، می پردازیم.

مصرف زعفران برای چه کسانی مفید است؟

مصرف زعفران برای برخی افراد مفید است:

به وجود آورنده نشاط و بهبود دهنده افسردگی

 خوردن زعفران برای افرادی که افسردگی دارند به شدت توصیه می شود. طبق تحقیقات و بررسی ها زعفران عوارض و علامت های افسردگی را کاهش می دهد. تنظیم تولید و ترشح سروتونین و همچنین درمان علائم افسردگی از مکانیسم و شیوه کار زعفران در بدن می باشد. سروتونین از مهم ترین انتقال دهنده عصبی در بدن است که برای درمان و کنترل افسردگی می باشد.

جلوگیری از سرطان

 با مصرف زعفران می توانید از سرطان جلوگیری کنید. رادیکال های آزاد موجود در بدن از علت های مهم ابتلا به سرطان می باشند. زعفران به دلیل داشتن آنتی اکسیدان باعث می شود تا رادیکال های آزاد در بدن از بین بروند.

استحکام بافت استخوان در بدن

 از آن جایی که زعفران سرشار از مواد معدنی می باشد، برای تحکیم بافت استخوانی بدن بسیار مناسب است. بهترین راه برای جلوگیری از مبتلا شدن به نرمی و پوکی استخوان این است که جذب کلسیم در بدن را زیاد کنیم. مواد معدنی موجود در زعفران نیز باعث می شود تا در دستگاه گوارش کلسیم بیشتری جذب شود.

کاهش فشار خون

 با استفاده از زعفران فشار خون به طور طبیعی تنظیم می شود. زعفران دارای پتاسیم می باشد. پتاسیم نیز در کنترل کردن فشار خون در رگ های خونی و جریان خون سیستمیک نقش بسیار مهمی دارد.

بهبود سرفه و تنگی نفس

 زعفران نقش مهمی در درمان آسم و تنگی نفس و همچنین سرفه دارد. به طور کلی زعفران محافظ بسیار خوبی برای دستگاه تنفسی می باشد. زیرا زعفران دارای ماده ای به نام کروسین و کائمپرفرول است. این ماده فعال و تاثیر گذار در کاهش آسم و سرفه نقش به سزایی دارد. به همین دلیل زعفران برای کرونا نیز فوق العاده است.

خوردن زعفران برای افراد دارای سردرد، افراد مبتلا به ام اس و افراد مبتلا به دیابت مناسب می باشد. حفظ بینایی، بهبود حافظه و پیشگیری از آلزایمر، کاهش ابتلا به بیماری قلبی و عروقی، بهبود کیفیت و تنظیم خواب، بهبود مشکلات معده، پیشگیری از مبتلا شدن به پارکینسون، درمان بزرگ شدن کبد، منظم کردن دوران قاعدگی، مناسب برای پوست و مو، بهبود تب، بهبود کارکرد ریه، کاهش کلسترول، انرژی زا، تسکین درد و … از دیگر خواص زعفران می باشند.

ظرف گلهای زعفران

خوردن زعفران برای چه کسانی ضرر دارد؟

خوردن زعفران برای بدن بسیار مناسب است. همانطور که می دانید چه کسانی بهتر است زعفران بخورند، در ادامه می خواهیم بگوییم که چه کسانی نباید زعفران بخورند.

به طور کلی تمام افرادی که زعفران مصرف می کنند، باید بدانند که مصرف بی رویه آن عوارض و خطراتی را به همراه دارد.

به دلیل خاصیت اشتها آوری زعفران، بهتر است افرادی که چاق هستند از خوردن آن خودداری کنند. به دلیل خاصیت قاعده آوری زعفران، خانم های باردار در ۳ ماه اول از خوردن آن خودداری کنند. برای افرادی که دارای مشکل تعریق کف دست هستند و افراد گرم مزاج مصرف زعفران توصیه نمی شود.

مطلب مرتبط:”زعفران و پارکینسون چه ارتباطی بهم دارند؟”

چه نکاتی در مصرف زعفران مهم اند؟

در خوردن زعفران باید دقت کنید که در ماه بیشتر از ۳ الی ۵ گرم مصرف نکنید. اصلا زعفران را با معده خالی نخورید. اگر دمنوش زعفران درست کردید، دقت کنید که مقدار زعفران آن زیاد نباشد. مصرف زیاد زعفران باعث اختلال حواس و بیماری های کلیوی می شود.

در این مطلب درباره خوردن زعفران صحبت کردیم. زعفران خواص فراوانی دارد و برای بسیاری مشکلات مناسب است. از همراهی شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم.