امروزه انواع چای، از نوشیدنی های پرطرفداری هستند که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. این نوشیدنی ها به دلیل ترکیباتی که در خود دارند دارای خواص متعددی برای سلامتی بدن می باشند. یکی از انواع این چای ها، چای سفید می باشد که ما در این مقاله به بررسی خواص چای سفید و روش مصرف آن می پردازیم.

درباره چای سفید

چای سفید مانند دیگر چای ها، از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید و فقط زمان برداشت و نوع فرآوری آن با دیگر چای های سبز و سفید متفاوت می باشد.

این چای مانند دیگر چای ها دارای ترکیبات زیادی از قبیل آمینو اسیدها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، پلی فنول ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، فلاونوئید ها، کافئین، مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن و … می باشد.

البته مقدار هر کدام از این ترکیبات در این چای ممکن است نسبت به چای سبز و سیاه کمتر و یا زیادتر باشد و در فواید این چای نیز برای سلامتی بدن تاثیرگذار باشد. این نوع چای وقتی که هنوز گلبرگ های گیاه کاملیا، سفید و دارای پرز های نقره ای می باشند، برداشت می شود، برداشت این گلبرگ ها در این زمان سبب می شود که چای مراحل اکسایش را نگذرانده باشد.

بعد از برداشت و خشک کردن این گلبرگ ها، مراحل فرآوری مختلفی روی آنها صورت می گیرد تا گلبرگ های این چای آماده مصرف شوند.

دو مدل از این نوع چای به نام های چای سفید نقره ای و چای پونی در بازار موجود هستند که هر کدام علاقه مندان مخصوص به خود را دارند.

گفتنی است که این چای بسیار گرانقیمت می باشد، زیرا مراحل فرآوری سختی را برای آماده شدن گذرانده است. رنگ این چای بعد از آماده شدن، زرد و مایل به طلایی می باشد. قابل ذکر است که این چای دارای طعمی بسیار ملایم تر نسبت به چای سبز می باشد.

خواص چای سفید

این چای مانند دیگر نوشیدنی ها دارای خواص متعددی می باشد که ما در اینجا به برخی از خواص چای سفید اشاره می کنیم. البته نباید از این موضوع غافل شد که بهره مندی از تمام این خواص، زمانی اتفاق می افتد که افراد این چای را به مقدار مناسب و در زمان های معین استفاده کنند.

تاثیر چای سفید بر کاهش وزن و کاهش فشار خون

 این چای می تواند روند فشار خون را در افراد مختلف کنترل کند و به دلیل وجود آنتی اکسیدان های زیاد، فشار خون بالا را کاهش دهد. در این میان تاثیر آن بر کاهش وزن نیز مشهود می باشد؛ زیرا کافئین موجود در این چای می تواند روند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.

تاثیر چای سفید بر ترمیم DNA

خیلی از افرادی که در آزمایشگاه ها و مراکز هسته ای کار می کنند با اشعه های رادیو اکتیو سر و کار دارند. این افراد می توانند با مصرف این چای، تاثیر اشعه تابیده شده بر بدن خود را کمتر کنند تا آسیب کمتری به DNA آنها وارد شود.

تاثیر چای سفید بر شب کوری

 این چای می تواند چشم ها را از خشکی نجات دهد و به درمان چشم های افراد نسبت به شب کوری بپردازد. ترکیباتی مانند ویتامین A به خوبی می توانند، بر سلامتی چشم ها تاثیرگذار باشند.

فنجان چای سفید به همراه چای خشک سفید

خواص چای سفید برای سرطان

امروزه سرطان های روده، پروستات، معده و … خیلی از افراد در سنین مختلف را درگیر خود کرده است. در این میان استفاده از این نوشیدنی به دلیل داشتن ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها می تواند بر این سرطان ها تاثیرگذار باشد.

این ترکیبات به افراد کمک می کند و مانع پخش سلول های سرطانی می شود، چون این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کنند.

در بهبود سرطان ها، ترکیبات دیگر این چای مانند پلی فنول ها نیز به خوبی می توانند نقش تاثیرگذاری را ایفا کنند.

تاثیر چای سفید بر قلب

 این نوع چای به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها می تواند کلسترول های بد موجود در خون را از بین ببرد و سبب افزایش گردش خون شود، خون را رقیق کند و از لخته شدن خون جلوگیری کند. این چای با انجام این دو عمل می تواند به سلامتی قلب کمک کند. افراد برای تاثیرگذاری بیشتر خواص  چای سفید  بر قلب خود، باید به مصرف منظم آن بپردازند.

خواص چای سفید بر تقویت سیستم ایمنی بدن

باکتری ها و ویروس ها همیشه با ورود به بدن زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در افراد ایجاد می کنند. این نوشیدنی طلایی رنگ، دارای ترکیبی به نام کاتچین می باشد که می تواند با این باکتری ها مبارزه کند و به تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازد.

قابل ذکر است که این نوشیدنی خاصیت ضد التهابی دارد و دردهای قسمت های مختلف بدن از جمله عضلات، استخوان ها و … را کاهش می دهد و یا به بهبود آنها کمک می کند.

تاثیر چای سفید بر پوست

آنتی اکسیدان های موجود در این چای و مبارزه آنها با رادیکال های آزاد می تواند از ایجاد چین و چروک در پوست افراد نیز جلوگیری کند و سرعت ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست را کاهش دهد.

یکی دیگر از خواص چای سفید، این است که پوست را از وجود انواع آکنه، جوش و لک ها خلاص می کند و به شادابی آن کمک کند.

تاثیر چای سفید بر تقویت و استحکام استخوان ها

این چای تاثیر مستقیم و مناسبی بر تقویت و استحکام استخوان ها، لثه ها و دندان ها دارد و با بیماری هایی که گریبانگیر این بخش های بدن می شوند، مبارزه می کند.

تاثیر چای سفید بر بیماری های کلیوی و سرماخوردگی

 این چای دارای مقدار زیادی کاتچین می باشد، این ترکیب به خوبی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع بیماری های سرماخوردگی کمک کند و نارسایی های کلیه ها را رفع کند.

خواص چای سفید بر سلامت دندان ها

این چای دارای ترکیبی مانند فلوراید می باشد. این ترکیب به خوبی می تواند دندان ها را تمیز کند، از پوسیدگی آنها جلوگیری کند و دندان ها را از وجود باکتری ها در امان نگه دارد و مانع ایجاد بوی بد در دهان شود.

قابل ذکر است که پلی فنول های این چای نیز می توانند به خوبی باکتری های موجود در داخل دندان ها را از بین ببرند.

تاثیر چای سفید بر افزایش انرژی

این چای دارای مقدار کمی کافئین است. کافئین کم موجود در این چای سبب می شود که ضربان قلب بالا نرود، جریان گردش خون منظم شود و در این میان انرژی و توان بدنی با استفاده از بهبود جریان گردش خون، بیشتر می شود.

قوری در حال ریختن چای سفید در فنجان

خواص  چای سفید بر اعصاب

 این چای دارای ترکیباتی مانند کاتچین و ال تانن می باشد. این ترکیبات می توانند مشکلات خلق و خو را در افراد مختلف رفع کنند. این چای می تواند قدرت تمرکز را در افراد مختلف بالا ببرد و به تقویت حافظه آنها کمک کند و به افراد در مقابل ابتلا به آلزایمر کمک کند.

قابل ذکر است که کافئین بسیار کم موجود در این نوشیدنی می تواند به خوبی خستگی های روانی روزانه را از بین ببرد. ناگفته نماند که مصرف به اندازه و متعادل این نوشیدنی می تواند به افراد در رفع استرس و اضطراب کمک کند و سبب ایجاد آرامش در آنها شود.

در ادامه باید بگوییم به دلیل آنتی اکسیدان های بیشتر موجود در این چای نسبت به چای های سبز و سیاه، این نوشیدنی به مقدار خیلی بیشتری می تواند به درمان بیماری های قلبی، کاهش فشار خون و جلوگیری از افتادگی پوست کمک کند.

قابل ذکر است که این چای به دلیل داشتن کافئین کمتر، اثربخشی کمتری بر کاهش وزن دارد. در صورتی که چای سبز و سیاه به خوبی بر روند کاهش وزن در کنار رژیم های غذایی و تمرینات ورزشی تاثیر گذار می باشند.

میزان کافئین موجود در چای سفید

خیلی از افراد بر این باور هستند که به دلیل روشن بودن رنگ این چای و زمان برداشت آن، هیچگونه کافئینی در این نوشیدنی موجود نیست. در صورتی که این باور درست نمی باشد.

به طور کلی میزان کافئین موجود در هر کدام از انواع چای ها را محل کشت آنها تعیین می کند. در مورد مقدار کافئین موجود در چای سبز و سیاه نیز وضعیت به همین گونه می باشد.

خیلی از افراد معتقد هستند که چای سیاه، بیشترین میزان کافئین را دارد، چای سبز در رده دوم است و چای سفید نیز هیچگونه کافئینی در ترکیبات خود ندارد.

در صورتی که توجه به محل کشت و تولید این چای ها، می تواند این رده بندی را تغییر دهد. به طوری که در بعضی از موارد کافئین موجود در این نوشیدنی زرد و طلایی از کافئین موجود در چای سبز بیشتر می باشد.

عوارض چای سفید

تا به اینجا خواص چای سفید را بررسی کردیم، اما این چای می تواند مضراتی هم داشته باشد. این عوارض زمانی مشهود است که افراد آن را به مقدار خیلی زیاد مصرف می کنند و یا اینکه افرادی که اصلا نباید نسبت به مصرف آن اقدام کنند، آن را می نوشند.

این چای دارای کافئین کمی است، اما نوشیدن مقدار زیادی از آن، می تواند سبب حالت تهوع، سر گیجه، بی خوابی های شبانه و سردردهای میگرنی در افراد مختلف شود. به طور کلی افراد کم خون و خانم های باردار نباید از این نوشیدنی استفاده کنند و یا مقدار استفاده آنها از این نوشیدنی، باید بسیار کم باشد.

افرادی که دچار کم خونی هستند، همیشه نسبت به میزان کم آهن موجود در بدن خود رنج می برند. تانِن و آنتی اکسیدان های موجود در این چای سبب می شود که افراد نتوانند آهن موجود در غذاها را جذب کنند. همچنین کافئین موجود در این چای نیز می تواند برای زنان شیرده و باردار مضر باشد و تاثیر داروهای مصرفی آنها مانند اسید فولیک را از بین ببرد.

قابل ذکر است که به دلیل طبع سرد این چای، افرادی که دارای طبعی سرد می باشند، باید به مقدار خیلی کمی از آن استفاده کنند.

نحوه دم کردن چای سفید

افراد برای دم کردن این چای باید دقت کنند تا بتوانند از خواص چای سفید استفاده کنند، و آنها در طول دم کشیدن چای از بین نبرند. قابل ذکر است که دم کشیدن بیش از حد این چای می تواند در طعم و بوی آن تاثیر بگذارد.

افراد برای دم کردن این چای بهتر است از قوری های شیشه ای و چینی استفاده کنند و به دنبال قوری های مسی، برنجی و استیل نروند تا طعم و رنگ این نوشیدنی حفظ شود.

افراد مختلف برای دم کردن این چای باید، ابتدا مقدار آب مورد نیاز خود را بجوشانند. در مرحله بعد، زمانی که آب جوشانده شد، باید آن را به مدت کمی دور از  حرارت نگهداری کنند تا دمای آن پایین بیاید.

فنجان چای سفید با لیمو در کنار آن

 بعد از پایین آمدن دمای آب، باید مقداری چای به این آب اضافه کنند و اجازه دهند تا به مدت پنج تا ده دقیقه در همین حالت دم بکشد. قابل ذکر است که برای دم کردن این چای نباید آن را روی حرارت قرار داد؛ زیرا خواص چای سفید  از بین   می رود و رنگ زردِ طلایی آن تغییر  و کدر می شود. گفتنی است که طبع این چای سرد و خشک می باشد و از طعم بسیار ملایمی برخوردار است، به همین دلیل علاقه مندان زیادی دارد.

 

میزان مصرف چای سفید

این چای یک نوشیدنی کاملا گیاهی است، اما مصرف بیش از حد آن مانند هر ماده غذایی دیگری می تواند برای افراد مشکل ساز باشد. ترکیبات این چای خوب هستند اما اگر بیش از حد جذب بافت های بدن شوند، می توانند سبب ایجاد بیماری های مختلف گردند.

به طور کلی بهترین مقدار استفاده از این چای، دو تا سه فنجان در طول روز می باشد.  افراد مختلف می توانند این چای را با زنجبیل و دارچین نیز بنوشند تا کمی طعم آن بهتر شود و چای طبعی گرم تر داشته باشد. بهترین زمان مصرف این چای نیز بعد از انجام فعالیت های بدنی به منظور رفع خستگی و بعد از خوردن وعده های غذایی می باشد.

کلام آخر در مورد خواص چای سفید و روش مصرف آن ؛ کسانی که از طعم چای سفید لذت می برند باید به مقدار استفاده از آن توجه کنند تا در حد تعادل مصرف شود و در صورت داشتن بیماری خاص، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند. از همراهی شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم.