اگر تجربه ی خرید پسته را از فروشگاه ها و برند های معتبر آجیل و خشکبار داشته باشید حتما متوجه شده اید که علاوه بر پسته ی شور و تف داده انواع مختلف دیگری پسته وجود دارد که بر روی هر کدام از آن ها برچسبی/تابلویی زده شده و نوع آن نوشته شده است: پسته اکبری، پسته فندقی، پسته کله قوچی و ….. برای خرید آجیل های ارزان قیمت به فروشگاه اینترنتی برادران حسینی مراجعه کنید.

حال این سوال پیش می آید که این پسته ها چه تفاوتی باهم دارند؟ هر کدام از انواع پسته را چگونه تشخیص دهیم؟ به عنوان مثال پسته اکبری را چگونه بشناسیم؟ تفاوت پسته کله قوچی با پسته فندقی چیست؟ آیا هر یک از انواع پسته قیمت متفاوتی دارد یا خیر؟ و سوالاتی از این دست که در ادامه سعی می کنیم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

هدف این مقاله صرفا داده اطلاعاتی برای تشخیص انواع پسته های موجود در بازار است و اطلاعاتی مثل پیوند انواع مختلف پسته و کشت نوع خاصی از درخت پسته در یک منطقه ی خاص و سوالاتی مانند این را پوشش نمی دهیم.

انواع پسته

پسته فندقی

ساده ترین نوع پسته، پسته فندقی است. این نوع پسته همانطور که از نام آن بر می آید ظاهری تقریباً گرد، شبیه به فندق دارد. در بحث تمایز انواع پسته ها از یکدیگر اندازه پسته ها مهمترین عامل می باشد که معمولاً پسته فندقی همان طور که از اسمش می توان حدس زد ظاهری شبیه به فندوق دارد و فقط کمی از فندق بزرگتر است ولی نسبت به دیگر انواع پسته ها اندازه کوچکتری دارد. رنگ پوست استخوانی این نوع پسته اغلب کرم رنگ می باشد.

پسته فندقی با توجه به اندازه کوچکتر آن نسبت به سایر پسته ها، معمولاً قیمت کمتری دارد و می توان لقب پسته اقتصادی را به آن داد. لذا اگر به دنبال خرید  پسته ای ارزان تر و با قیمتی پایین تر نسبت به سایر انواع پسته می باشید، بهتر است این نوع پسته را خریداری کنید.

پسته کله قوچی

پسته کله قوچی هم مثل پسته ی فندوقی ظاهری گرد دارد. اما با این حال به راحتی می توان این دو نوع پسته را از یکدیگر تشخیص داد؛ زیرا پسته کله قوچی همانطور که از نام آن مشخص است پسته ای درشت می باشد و در مقایسه با پسته فندقی اندازه بزرگتری دارد. همچنین دهانه پسته کله قوچی نیز نسبت به پسته فندقی بازتر است و مغز آن نمایان تر می باشد. یکی از خصوصیات ویژه این پسته  که با توجه به آن می توان به راحتی ۹۹ درصد پسته های کله قوچی را شناسایی کرد، فرورفتگی موجود در سر پوست استخوانی این پسته می باشد. روی پوست استخوانی پسته کله قوچی در قسمت نوک آن یک فرورفتگی/چین خوردگی کوچک وجود دارد که علاوه بر اینکه زیبایی خاصی به این نوع پسته بخشیده باعث شده که از سایر پسته ها متمایز و قایل تشخیص شود. همچنین رنگ پوست استخوانی پسته کله قوچی، سفید با تیرگی متوسط می باشد.

در رابطه با قیمت این نوع پسته هم می توان گفت معمولاً پسته کله قوچی از پسته فندقی گران تر است اما با توجه به ظاهر متمایزش جزء گران ترین نوع پسته نیست. لذا اگر می خواهید با گران ترین پسته آشنا شوید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

انواع پسته را بشناسید

پسته احمدآقایی

یکی از راه های تشخیص این پسته این است که پسته ی احمدآقایی نسبت به پسته ی فندوقی و کله قوچی ظاهر کشیده تری دارد؛ به همین دلیل پسته احمدآقایی را می توان یک پسته با ظاهری بادامی دانست. از طرفی، ویژگی دیگری که موجب تمایز کامل پسته احمدآقایی از سایر پسته ها می شود این است که دهانه این پسته نسبت به انواع دیگر پسته ها به مقدار کمتری باز شده است و به طور کامل خندان نیست. این پسته معمولاً از یک طرف خندان است و به هیمن دلیل اصطلاحاً به آن لقب “یک بر خندان” می دهند. پوست استخوانی این نوع پسته به طور معمول نسبت به سایر پسته ها بسیار روشن تر می باشد به گونه ای  در داخل پوست سفیدش قرار گرفته که مغز قرمز آن در میان پوست استخوانی سفید پسته است و به دلیل همین ویژگی ظاهری لقب زیباترین پسته را از آن خود کرده است.

از لحاظ قیمتی نیز به طور معمول به دلیل ظاهر زیبایی که این نوع پسته دارد از پسته فندقی گران تر بوده؛ اما به دلیل آنکه اندازه آن  از پسته کله قوچی کوچکتر می باشد، از آن نوع پسته ارزانتر است. پس اگر به دنبال خرید پسته ای با ظاهر زیبا اما نسبتاً اقتصادی برای آجیل خود می گردید، ما خرید پسته احمدآقایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

پسته اکبری

پسته اکبری نسبت به انواع دیگر پسته ظاهری کشیده تر دارد و به همین دلیل از این باب به پسته احمدآقایی نزدیکتر بوده و ظاهری متفاوت با پسته فندقی و کله قوچی دارد. از لحاظ ظاهری این پسته بیشتر به پسته ی احمدآقایی شباهت دارد منتها نسبت به این نوع پسته کشیده تر است و از ههمین راه قابل تشخیص است. همچنین در مقایسه با پسته احمدآقایی، دهانه این نوع پسته ر هر دو طرف خندان می باشد و بازتر بوده و اصطلاحاً به آن لقب “دو بر خندان” می دهند.

علت قیمت گران تر این پسته نسبت به پسته های دیگر به دلیل همین ویژگی های شکل کشیده، اندازه بزرگ و خندان بودن کامل آن است و از این رو به عنوان پسته لوکس و مجلسی شناخته شود. به همین خاطر اگر به دنبال بهترین نوع پسته به عنوان آجیل برای میهمانی های خود هستید، توصیه می کنیم حتما به دنبال خرید پسته اکبری بروید.

یکی از نکات قابل توجه این است که در ایران معدود فروشگاهی وجود دارد که همه ی انواع پسته را در دسترس مشتریان خود قرار دهد اما برند برادران حسینی علاوه بر فروشگاه های خود در سطح شهر در فروشگاه اینترنتی که تازگی راه اندازی نموده انواع پسته را در دسترس عموم قرار داده که هم اکنون می تواند به فروشگاه آنلاین فروش آجیل سر زده و خرید خود را انجام دهید.