از خواص دمنوش گل‌گاوزبان برای بدن چه می‌دانید؟

گل‌گاوزبان یک گیاه علفی با خواص دارویی است که اصالتاً به ایران و برخی از کشورهای مدیترانه‌ای تعلق دارد. این گیاه، به ‌دلیل خواص دارویی و طعم بی‌نظیرش یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ غذایی ایرانی محسوب می‌شود. در ادامه قصد داریم برخی از معروف‌ترین خواص دمنوش گل‌گاوزبان برای بدن را به شما عزیزان معرفی کنیم؛ اما پیش از هر چیزی بهتر است با ترکیبات مغذی موجود در این دمنوش شگفت‌انگیز آشنا شوید. با برادران حسینی همراه باشید.

ارزش غذایی دمنوش گل‌گاوزبان

دمنوش گل‌گاوزبان ایرانی مانند سایر نوشیدنی‌ها نظیر دمنوش زنجبیل، دارای ترکیبات و مواد مغذی بسیاری است که برای سلامتی شما مفید هستند. این دمنوش ،حاوی موادی به نام گلیکوزید است که به‌طور طبیعی در انواع گیاهان یافت می‌شوند و به‌دلیل خواص ضدالتهابی و ضداضطراب خود مشهور هستند. همچنین اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در این دمنوش گیاهی که شامل اسید گامالنولنیک و اسید لینولیک می‌شوند نیز از جمله اسیدهای چرب ضروری برای سلامت عصبی است. این اسیدها می‌توانند نقش مؤثری در عملکرد و سلامت مغز انسان ایفا ‌کنند. 

با این حال، ارزش غذایی جوشانده گل‌گاوزبان را نمی‌توان نادیده گرفت. دمنوش گل‌گاوزبان دارای مقادیر قابل‌توجهی از فیبر، کلسیم، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین A است که می‌توانند باعث حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، بافت‌های عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن شوند. بنابراین تمام این ویژگی‌ها نشان می‌دهند که دمنوش گل‌گاوزبان منبع غنی از مواد مغذی است و مصرف آن برای سلامت بدن فواید زیادی دارد.

خواص دمنوش گل‌گاوزبان برای بدن چیست؟

دمنوش گل‌گاوزبان یک آرامش‌بخش طبیعی با فواید بی‌شمار برای اکثر گروه‌های سنی به‌خصوص بزرگسالان است. از جمله مهم‌ترین فواید این دمنوش گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مفید برای اعصاب

مصرف دمنوش گل‌گاوزبان تأثیر زیادی در بهبود آرامش روانی و سلامت اعصاب دارد. افرادی که از سردردهای میگرنی عصبی یا پرخوری عصبی رنج می‌برند، می‌توانند با نوشیدن این دمنوش دارویی یک ساعت پیش از مصرف غذا، گام مؤثری در جهت درمان مشکلات خود بردارند. 

از خواص دیگر این دمنوش برای اعصاب، می‌توان به کاهش تپش قلب و کاهش استرس و تنش‌های عصبی نیز اشاره کرد. این خواص به ‌دلیل وجود پتاسیم و کلسیم در این گیاه است که تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی انسان می‌گذارند و باعث تقویت اعصاب و آرامش ذهنی شما می‌شوند.

  • سلامت و زیبایی پوست و مو

این عصاره طبیعی، یک تسکین‌دهنده عالی برای مشکلات پوستی محسوب می‌شود. استفاده از جوشانده برگ گل‌گاوزبان به همراه مقداری آب، روشی فوق‌العاده برای درمان خشکی، خارش، آکنه و جوش‌های عصبی و دردناک پوست است. 

همچنین استفاده از روغن گل‌گاوزبان برای پوست سر می‌تواند تأثیر مفیدی در پیشگیری از بیماری‌های پوستی کف سر و مو داشته باشد و به زیبایی و سلامت موهای شما کمک کند. برای مثال، گیاه گل‌گاوزبان درمانی طبیعی برای فولیکولیتیس است که در آن فولیکول‌های مو به علت عفونت ملتهب شده و موجب ریزش موی شدید می‌شوند.

  • درمان سرماخوردگی

طب سنتی معتقد است که مصرف دمنوش گل‌گاوزبان تأثیر زیادی در کاهش تب بالا و درمان سرماخوردگی دارد. مقادیر بالای ویتامین C و فلانوئید‌ موجود در گل‌گاوزبان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود درد و التهاب در دوران سرماخوردگی کمک به ‌سزایی ‌کند. همچنین از دیگر فواید این دمنوش گیاهی می‌توان به درمان آسم و برونشیت، سرفه‌های مزمن و وقفه‌های تنفسی نیز اشاره کرد. 

افراد در دوران سرماخوردگی می‌توانند گل‌گاوزبان را به همراه گیاهانی همچون بابونه، شقایق و سنبل‌الطیب دم کنند و روزی دو الی سه بار میل کنند تا به تدریج شدت علائم و عوارض بیماری خود را کاهش دهند و سلامتی خود را به دست آورند.

خواص دمنوش گل گاو

  • کاهش وزن و لاغری

یکی دیگر از خواص دمنوش گل‌گاوزبان برای بدن، لاغری و چربی‌سوزی آن است. هر چند به‌طور صد در صد نمی‌توان ادعا کرد که مصرف دمنوش گل‌گاوزبان چربی‌های موضعی بدن را هدف قرار می‌دهد، اما تحقیقات پزشکی ثابت می‌کنند که مصرف روغن یا دمنوش آن باعث کاهش وزن کلی بدن می‌شوند.

کالری گل‌گاوزبان چیزی نزدیک به صفر است و مصرف روزانه یک فنجان از دمنوش آن می‌تواند سرعت کاهش وزن شما را به‌طور چشمگیری افزایش دهد. همچنین دمنوش گل‌گاوزبان برای افرادی که پس از لاغری نگران بازگشت چربی‌ها و اضافه ‌وزن خود هستند نیز راه‌حلی مؤثر و پیشگیرانه است. 

  • مفید برای قاعدگی

دمنوش گل‌گاوزبان با خواص ضدالتهاب و ضددردی که دارد، یکی از بهترین داروهای تکسین‌دهنده در زمان قاعدگی خانم‌ها به شمار می‌رود. این داروی طبیعی به ‌دلیل طبع گرم و مرطوبی که دارد، موجب کاهش دل درد و کمر درد در دوران قاعدگی و بهبود تنش‌های عصبی و خستگی پیش از شروع آن می‌شود. 

همچنین برای خانم‌هایی که پریود آن‌ها عقب افتاده است یا دچار نامنظمی پریود هستند، مصرف این دمنوش به مدت پنج روز مداوم می‌تواند به تنظیم قاعدگی آن‌ها کمک کند. در صورتی که پس از پنج روز همچنان پریود اتفاق نیفتاد، باید به مدت سه روز مصرف دمنوش متوقف شود و دوباره پس از آن، همان روند پنج روزه ادامه پیدا کند تا اثرگذار شود.

  • درمان افسردگی

دمنوش گل‌گاوزبان از انواع نوشیدنی‌های گرم و آرامش‌بخش است که به درمان افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط، افراد دارای اختلال اضطراب فراگیر و وسواس فکری کمک می‌کند. مصرف این دارو به‌صورت روزانه می‌تواند باعث بهتر شدن حالات روحی و بهبود علائم افسردگی در این افراد شود.

سروتونین یکی از هورمون‌های اصلی در تنظیم خلق و خو و احساسات است که مصرف دمنوش گل‌گاوزبان به‌دلیل داشتن ترکیباتی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها می‌تواند نقش مهمی در افزایش سطح این هورمون در مغز و همچنین تقویت سیستم عصبی مرکزی ایفا ‌کند.

  • تسکین و خواب راحت

گل‌گاوزبان دارای ترکیباتی همچون گاما لینولئیک اسید و ملاتونین است که به ترتیب اثرات ضدالتهابی و آرام‌بخشی برای سلامتی دارند. مصرف دمنوش گل‌گاوزبان پیش از خواب، به تسهیل فرآیند به خواب رفتن و آرامش شما در حین خواب کمک می‌کند. 

در طب سنتی نیز مصرف این دمنوش برای داشتن خواب راحت بسیار توصیه می‌شود. عناصر موجود در گیاه گل‌گاوزبان مانند گلیکوزیدها و اسیدهای چرب امگا ۶ تأثیر مثبتی بر سیستم عصبی انسان دارند و با تنظیم فعالیت عصبی به آرامش ذهنی و کیفیت خواب کمک زیادی می‌کنند.

کلام آخر

خواص دمنوش گل‌گاوزبان برای بدن نشان می‌دهند که این گیاه بی‌نظیر چیزی فراتر از یک نوشیدنی معمولی است. این داروی گیاهی با پیشینه فرهنگی غنی خود، هم دارای فواید بی‌شمار سلامتی است و هم تجربه طعمی منحصربه‌فرد را به شما ارائه می‌کند. انواع دمنوش ها را میتوانید در سایت برادران حسینی مشاهده و خرید کنید.