خشکبارهای مفید برای دستگاه گوارش کدام اند؟

همان‌طور که می‌دانید، سلامت دستگاه گوارش مخصوصا روده، تأثیر مستقیمی بر سلامت کلی بدن ما دارد. برای حفظ سلامت سیستم گوارش گزینه‌های پیشنهادی زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «مصرف خشکبار» است. برخی از آجیل‌ها و میوه‌های خشک می‌توانند میان‌وعده جذاب و خوشمزه‌ای برای شما باشند. احتمالاً از خودتان می‌پرسید خشکبارهای مفید برای دستگاه گوارش کدام موارد هستند؟ اگرچه بیشتر خشکبارها برای سیستم گوارش مفیدند و فواید تغذیه‌ای عالی دارند، اما برخی از آن‌ها تأثیرشان بیشتر است. در ادامه این مقاله با برادران حسینی همراه باشید تا شما را با خشکبار معجزه‌گر برای سیستم گوارش بدن آشنا کنیم.

پسته

پسته اولین مغزی است که در لیست خشکبارهای مفید برای دستگاه گوارش قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان دادند که خوردن پسته به عملکرد مغز، سلامت روده و پوست کمک می‌کند. پسته حاوی مواد مغذی، پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان فراوان است. این آجیل سبز رنگ با کنترل میکروب‌های معده و افزایش باکتری‌های مفید، باعث هضم بهتر و سریع‌تر غذا می‌شود.

گردو

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که گردو ازطریق افزایش باکتری‌های مفید، کاهش اسیدهای صفراوی و کلسترول «بد» روی دستگاه روده تأثیر مثبت می‌گذارد. دستگاه گوارش انسان یکی از بخش‌های اصلی تجمع میکروب‌ها در بدن است که طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌ها و عمدتاً باکتری‌ها در آنجا هستند.

گردو با تقویت سیستم گوارش، کاهش خطر ابتلا به التهاب‌ها و عفونت‌های دستگاه گوارش، حفظ سلامت روده‌ها، داشتن فیبرهای غذایی مفید برای هضم بهتر و حفظ تعادل ویروس‌های مفید در روده به ارتقاء عملکرد کلی این دستگاه حیاتی کمک می‌کند.

بادام زمینی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بادام زمینی جزو حبوبات است اما به‌طورکلی به‌عنوان آجیل شناخته می‌شود و یکی از خشکبارهای مفید برای دستگاه گوارش است. این مغز، فولات بالایی دارد و برای ساخت مواد ژنتیکی مانند DNA ضروری است. بادام زمینی یک انتخاب عالی برای گیاهخواران است که مصرف فولات کمی در رژیم غذایی خود دارند. این آجیل خوشمزه و پرطرفدار، مانند اکثر آجیل‌ها سرشار از چربی‌های تقویت کننده مغز و ویتامین E است که باید در رژیم‌های غذایی گنجانده شود.

بادام هندی

بادام هندی سرشار از آهن، منیزیم (حتی بیشتر از بادام) و چربی غیراشباع است. این آجیل خوشمزه نه تنها به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند، بلکه باعث سلامت قلب و استخوان‌ها نیز می‌شود. بادام هندی دارای الیاف قابل‌حل و غیرقابل‌حل است؛ به همین علت می‌تواند عملکرد گوارش را بهبود دهد. این مغز میزان یبوست و اسهال را کم می‌کند و باعث هضم سریع‌تر و آسان‌تر غذاها در معده می‌شود.

فندق

فندق سرشار از چربی‌های غیراشباع (بیشتر اولئیک اسید)، منیزیم، کلسیم و ویتامین‌های B و E است. این آجیل برای قلب مفید است، به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند و باعث سلامت عضلات، پوست، استخوان، مفاصل و در نهایت دستگاه گوارش می‌شود.

خشکبار های مفید

بادام

بادام یکی دیگر از خشکبارهای مفید برای سلامت دستگاه گوارش است و دلیل آن این است که اسیدهای چرب غیراشباع و به عبارت دیگر چربی‌های «خوب» فراوانی دارد. خبر خوب این که بادام از یک طرف خواص ضد میکروبی دارد و تغییراتی را در دستگاه روده به وجود می‌آورد؛ از طرف دیگر هم باعث هضم راحت غذا می‌شود. شما می‌توانید این مغز را به شکل درسته یا پودر شده استفاده کنید.

آلو خشک شده

آلو خشک به دلیل نقش پر رنگی که در سلامت دستگاه گوارش و استخوان دارد مورد توجه قرار گرفته است. این میوه خشک، به‌عنوان منبع خوبی از فیبر محلول و نامحلول به هضم سالم و حرکات منظم روده کمک می‌کند. محتوای ویتامین K  موجود در آلو به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد، به جلوگیری از تحلیل استخوان و تشویق استخوان‌سازی بدن کمک می‌کند. همچنین ویتامین B6 دارد که یک ماده مغذی مهم برای رشد مغز و حفظ سلامت سیستم ایمنی و عصبی است.

انجیر خشک شده

وقتی انجیر کم آب می‌شود، به شکل یک میان وعده نرم و شیرین درمی‌آید که سرشار از مواد مغذی است. میوه انجیر اثر ملین دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای برطرف کردن مشکل یبوست باشد. یک وعده انجیر خشک (حدوداً ۱/۲ فنجان) دارای مقداری کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. این مواد معدنی از جنبه‌های مختلف سلامت انسان از جمله استحکام استخوان، بهبود وضعیت قلب و عروق و ماهیچه‌ها را حفظ می‌کنند.

کشمش

انواع کشمش‌ با همان اندازه کوچک خود، از نظر تغذیه‌ای چیزهای زیادی برای عرضه دارند. آن‌ها حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقدار مناسبی فیبر در هر وعده هستند. کشمش‌ها معمولاً قند و کالری بالایی دارند؛ اما زمانی که آگاهانه و در حد اعتدال مصرف شوند، می‌توانند باعث هضم راحت‌تر غذاها شوند و درصد آهن در بدن را افزایش دهند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره خشکبارهای مفید برای دستگاه گوارش صحبت کردیم. افزودن آجیل و خشکبار به رژیم غذایی یک راه عالی برای ارتقای سیستم گوارشی و سلامت کلی بدن است. آجیل‌ها نه تنها فواید تغذیه زیادی مانند چربی‌های سالم، پروتئین و ویتامین‌ها را برای بدن فراهم می‌کنند، بلکه حاوی ترکیبات قدرتمندی هستند که می‌توانند سلامت روده را بهبود ببخشند و از آن محافظت کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید آجیل و خشکبار سالم و تازه‌ای را انتخاب کردید و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.