لواشک ها در بازار ایران

لواشک یک میان‌وعده دوست‌داشتنی و خوشمزه در بین مردم ایران است. درواقع اکثر افرادی که سراغ داریم، تمایل زیادی به غذاهای طعم‌دار و پرمزه دارند؛ مانند بسیاری از شیرینی‌های ایرانی یا انواع ترشی‌ها، قره‌قروت و لواشک. لواشک ایرانی در اصل لایه‌ای از میوه له شده است که طعمی ترش، شیرین یا ملس دارد. این خوراکی دوست‎‌داشتنی از میوه‌های گوناگون تهیه می‌شود. 

اگرچه با گذشت زمان از روش‌های صنعتی برای تولید لواشک استفاده شد؛ با این حال این خوراکی همچنان ماهیت قدیمی خود را حفظ کرده است. امروزه در ایران برندهای زیادی در عرصه تولید لواشک فعالیت می‎‌کنند و همه آن‌ها در تلاشند طعم‌هایی جدید و موردپسند را ابداع کنند. در این مقاله از برادران حسینی می‌خواهیم محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین لواشک‌ها در بازار ایران را به شما معرفی کنیم. پس اگر شما هم از علاقه‌مندان به این خوراکی ترش هستید و با خواندن مقدمه دهانتان آب افتاد، تا پایان با ما همراه باشید.

لواشک چطور درست می‌شود؟

«لواشک» به‌دلیل شباهتش به نان لواش (یک نان پهن ایرانی) به این اسم نامیده شده است. این خوردنی لذیذ، در واقع عصاره میوه‌ها است که آن را پهن کرده و لایه‌های باریکی شبیه به نان نازک می‌سازند.

برای تهیه لواشک، ابتدا میوه‌ها کاملاً شسته شده و برگ‌ها و پوست‌های آن‌ها را جدا می‌کنند. سپس میوه‌ها را به قطعات کوچک برش داده و دانه‌های آن‌ها را در صورت تمایل جدا می‌کنند. میوه‌های خرد شده را روی حرارت ملایم می‌پزند تا له ‌شوند. در این مرحله، عصاره میوه را با نمک مزه‌دار کرده و بعد از آن مخلوط را از صافی رد می‌کنند تا دانه‌ها یا پوست میوه‎‎‌ها جدا شوند و پوره یک‌دستی ایجاد شود. پوره میوه اکنون برای خشک شدن آماده است. 

طرز تهیه لواشک در منزل به راحتی قابل اجرا است. شما می‌توانید پس از آماده شدن پوره میوه‌ها آن را روی یک سطح صاف به‌طور یک‌دست و در ضخامت دلخواه پهن کنید و برای خشک شدن آن را در معرض نور خورشید قرار دهید.

روش‌های سنتی خشک کردن لواشک، شامل قرار دادن آن در مکانی گرم و خشک و خشک شدن طبیعی آن در هوا است. ایرانی‌ها اغلب سینی‌ها را زیر نور خورشید یا جلوی پنکه قرار می‌دهند تا فرایند خشک شدن را تسریع کنند. پس از خشک شدن کامل لواشک، می‌توانید آن را به شکل‌ها و اندازه‌های دلخواه برش بزنید. لواشک باید در ظرف‌های در بسته نگهداری شود تا تازگی‌ خود را حفظ کند.

محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین لواشک‌ها در بازار ایران + طرز تهیه

محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین لواشک‌ها در بازار ایران دارای طعم ترش هستند. البته این موضوع بستگی به سلیقه شما دارد و ممکن است طعم ملس دوست داشته باشید؛ به هر حال مزه ترش پرطرفدارتر است. لواشک انار، آلوچه، کیوی، پرتقال، آلبالو و زرشک از جمله طعم‌های ترش محسوب می‌شوند. 

لواشک‌های شیرین و ملس مانند لواشک سیب، زردآلو، شلیل و هلو نیز از جایگاه ویژه‌ای در قلب هواداران خود برخوردارند. ترکیب لواشک با ترشک، رب انار و نمک می‌تواند طعم ترش آن را چند برابر کرده و لذت و هیجان بیشتری را پس از چشیدن برای شما به ارمغان آورد.

لواشک در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی در بازار موجود است. برای تهیه این خوراکی خوشمزه می‌توانید از میوه‌های مختلفی استفاده کنید؛ با این حال میوه‌هایی که پیش‌تر نام بردیم برای تهیه رول‌های لواشک بهترین انتخاب‌ها هستند.

لواشک‌ها یا ترش هستند یا شیرین و ملس. این طعم‌ها بیشتر از خود میوه‌ها حاصل می‌شوند و هیچ افزودنی خاصی در تهیه آن‌ها استفاده نمی‌شود. تنها افزودنی لواشک‌ها را می‌توان نمک یا شکری دانست که برای تنظیم طعم و مزه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر طعم لواشک، ضخامت آن نیز یک عامل تعیین‌کننده در میزان محبوبیت این خوردنی دلچسب به شمار می‌رود. لواشک نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد. اگر پوره لواشک خیلی نازک پهن شده باشد، محصول نهایی سفت می‌شود و جویدن آن را سخت می‌کند. همچنین اگر لواشک خیلی ضخیم باشد، ممکن است به‌سختی خشک شود. مناسب‌ترین اندازه برای ضخامت لواشک حدوداً ۱ تا ۳ میلی‌متر است. در ادامه چند مورد از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین لواشک‌ها در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم:

 لواشک ها در بازار ایران

لواشک آلوچه

لواشک آلوچه یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین انواع لواشک ایرانی است که از گذشته آن را با آلوچه قرمز، سیاه، زرد و حتی آلوچه سبز ترش درست می‌کردند. طرز تهیه لواشک آلوچه شامل مراحل زیر است.

مواد لازم:

  • آلوچه تازه ۲ کیلو
  • آب ۱ و نیم تا ۲ لیوان

طرز تهیه:

  1. ابتدا آلوچه‌ها را خوب بشویید؛ سپس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید و یک و نیم تا دو لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید.
  2. قابلمه را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید به نقطه جوش برسد.
  3. بعد از اینکه آلوچه‌ها پختند، آن‌ها را از صافی رد کرده و دوباره روی حرارت بگذارید تا کمی دیگر بجوشد و غلیظ‌تر شود.
  4. پس از پختن و غلیظ شدن آلوچه‌ها، قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  5. داخل یک سینی بزرگ سلفون کشیده و پوره میوه را روی آن بریزید.
  6. لواشک را کاملاً یکدست و در یک ضخامت مناسب پهن کنید.
  7. در نهایت مایع لواشک را برای ۲ تا ۳ روز جلوی آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

   لواشک کیوی

لواشک کیوی به‌دلیل طعم خوشمزه و کالری پایین آن طرفداران بسیاری دارد. طرز تهیه لواشک کیوی  شامل مراحل زیر است.

مواد لازم:

  • کیوی تازه بدون پوست ۲ کیلو
  • شکر (اختیاری) به مقدار لازم

طرز تهیه:

  1. کیوی‌ها را پوست بگیرید و به‌صورت ریز خرد کنید. سپس آن‌ها را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب آن‌ها گرفته و نرم شوند.
  2. اجازه دهید کیوی‌ها به‌آرامی بجوشند تا پخته شوند.
  3. بسته به سلیقه خود می‌توانید در حین پختن کیوی‌ها مقداری شکر به آن‌ها اضافه کنید تا شیرینی لواشک بیشتر شود.
  4. زمانی که کیوی‌ها کاملاً پخته شدند و آب آن‌ها تبخیر شد، با استفاده از گوشت‌کوب یا مخلوط‌کن آن‌ها را پوره کنید تا کاملاً یکدست شوند.
  5. یک سینی را با سلفون یا کاغذروغنی بپوشانید.
  6. مخلوط کیوی له شده را به‌طور مساوی روی سینی پخش کنید.
  7. اجازه دهید لواشک به‌طور طبیعی خشک شود؛ همچنین می‌توانید با استفاده از فر یا حرارت شوفاژ این کار را سرعت ببخشید.
  8. پس از خشک شدن کامل لواشک، آن را به شکل‌ها و اندازه‌های دلخواه برش دهید.

    لواشک انار

لواشک انار به‌دلیل طعم ترش و منحصربه‌فردی که دارد، یکی از پرطرف‌دارترین لواشک‌ها در بازار به شمار می‌رود. اما می‌توانید این لواشک بی‌نظیر را ساده‌تر از آنچه تصور می‌کنید در منزل نیز آماده کنید. طرز تهیه لواشک انار در منزل شامل مراحل زیر است:

مواد لازم:

  • انار ۱ کیلوگرم
  • نمک ۱ قاشق مرباخوری
  • شکر (اختیاری) به مقدار لازم

طرز تهیه:

  1. ابتدا انارها را دانه کنید و درون یک قابلمه بزرگ بریزید. هرچه قابلمه شما بزرگ‌تر باشد، دانه‌های انار بهتر پخته می‌شوند.
  2. به دانه‌ها نمک اضافه کرده و بگذارید سه تا چهار ساعت بمانند تا آب آن‌ها خارج شود.
  3. قابلمه را روی اجاق‌گاز بگذارید و محتویات آن را بجوشانید؛ سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید انارها به‌آرامی بپزند.
  4. پوره را هر از گاهی هم بزنید تا به ته قابلمه نچسبد.
  5. وقتی دانه‌ها نرم شدند و رنگ مخلوط تیره شد، حرارت را خاموش کنید.
  6. اگر می‌خواهید لواشک شما شیرین باشد، می‌توانید مقداری شکر به پوره اضافه کنید.
  7. مخلوط حاوی دانه‌ها را در یک صافی بریزید، دستکش بپوشید و خوب آن را فشار دهید تا آب آن گرفته شود.
  8. مایع صاف شده را روی اجاق‌گاز برگردانید و اجازه دهید دوباره بپزد تا غلیظ شود.
  9. یک سینی فلزی انتخاب کنید و روی آن را با سلفون بپوشانید.
  10. مخلوط لواشک را روی سینی بریزید و به‌طور یکنواخت پخش کنید.
  11. در مناطق آفتابی می‌توانید سینی را در زیر نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید و بعد از سه تا چهار روز آن را بردارید.

کلام آخر

در این مقاله محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین لواشک‌ها در بازار ایران را به شما معرفی کردیم. لواشک‌ در ضخامت‌ها و طعم‌های متنوع تولید و به بازار عرضه می‌شود. با هر تکه‌ای از لواشک و ترشک می‌توانید تجربه لذت‌بخشی داشته باشید. این لواشک‌ها نه تنها ذائقه‌ را وسوسه می‌کنند، بلکه گواهی بر مهارت آشپزی و ذوق ایرانیان هستند. لواشک و ترشک نشانه‌ای از مهمان‌نوازی ایرانی است که جایگاه ویژه‌ای هم در قلب و کام ایرانیان و هم مردم جهان دارد.