آیا می‌دانید خواص آنتی اکسیدانی گردو و خرما چیست؟

 اگر شما هم به طعم‌های ترکیبی علاقه داشته باشید، حتما می‌دانید که ترکیب گردو و خرما یکی از بهترین ترکیب‌های خوشمزه و مقوی برای تمام سلیقه‌ها است. به همین خاطر، پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌مندی از فواید این دو خوراکی شیرین و خوش‌طعم، استفاده از آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. خواص آنتی اکسیدانی گردو و خرما یکی از فواید مهم این ترکیب شگفت‌انگیز است!

البته گردو و خرما هردو طبع گرم دارند و باید به اندازه در طول روز مصرف شوند تا به غیر از فایده، به بدن انسان ضرری نرسانند. خواص آنتی اکسیدانی این دو ماده غذایی پرطرفدار و خوشمزه، از انسان در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و احتمالا بروز سرطان را کاهش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این خوراکی خوشمزه، با برادران حسینی همراه باشید.

مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های گردو کدامند؟

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که وظیفه آن‌ها مراقبت از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد است. گردو به عنوان یکی از پرخاصیت‌ترین آجیل‎ها است که خوردن آن در سراسر دنیا توسط متخصصان تغذیه توصیه می‌شود.

خواص آنتی اکسیدانی گردو و خرما هر دو بالا است. همچنین ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی دارند که برای سلامتی انسان مفید هستند. درخت گردو که مغزی خوشمزه و پرخاصیت دارد، در ایران و کشورهای دیگر مثل آسیای مرکزی و جنوب شرقی اروپا کشت می‌شود. یکی از مهم‌ترین فواید مغز گردو، آنتی اکسیدان‌های موجود در آن است که برای آشنایی بیشتر شما به معرفی هر یک خواهیم پرداخت:

اسیدهای چرب امگا ۳

یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو، اسیدهای چرب امگا ۳ است که با داشتن خاصیت ضدالتهابی، از انسان در برابر بیماری قلبی و عروقی محافظت می‌کند. همچنین کسانی که در معرض حمله قلبی هستند، با خوردن یک الی ۲ عدد گردو در روز می‌توانند از سکته قلبی پیشگیری کنند. شما می‌توانید برای بهره‎مندی از این خاصیت گردو، از روغن گردو نیز استفاده کنید.

ملاتونین

ملاتونین نیز مثل اسیدهای چرب امگا ۳ دارای خواص آنتی اکسیدانی است که برای تنظیم خواب و جلوگیری از اضطراب و پریشانی فوایده زیادی دارد.

پلی فنول‌ها

یکی دیگر از مواد غنی که در گردو وجود دارد، پلی فنول‌ها نام دارد که در گروه آنتی اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد و برای کسانی که درگیر بیماری سرطان هستند، مفید و اثربخش است.

ویتامین E

از دیگر آنتی اکسیدان‌های مهم و قوی در گردو، ویتامین E است که بیشتر از بقیه آنتی اکسیدان‌ها برای محافظت از سلول‌های انسان در برابر رادیکال‌های آزاد تاثیر دارد.

مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در خرما کدامند؟

خرما یکی از میوه‌های شیرین و مقوی در ایران است که طبع گرمی دارد و اگر با گردو ترکیب شود، خاصیت معجزه‌آسایی پیدا می‌کند. چرا که خواص آنتی اکسیدانی گردو و خرما بالا است و اگر افراد در هر سنی این دو ماده را با هم مصرف کنند، بعد از مدتی می‌توانند شاهد نتیجه آن در پوست و موهای خود و همچنین پیشگیری از انواع بیماری‌ها باشند.

انواع خرما (مانند خرما زرد) در برخی مناطق جنوبی ایران کشت می‌شود و جایگاه ویژه‌ای از لحاظ ارزش غذایی در بین مردم دارد. همچنین گردو سرشار از ویتامین، فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی تاثیر به‌سزایی دارد. از سوی دیگر، مهم‌ترین خواص خرما مثل گردو، آنتی اکسیدان آن است که در این بخش به انواع گروه‌های آنتی اکسیدانی موجود در خرما خواهیم پرداخت:

کاراتنوئیدها

 یکی از آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی که در خرما وجود دارند، کاراتنوئیدها هستند که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان و جلوگیری از حمله قلبی فواید زیادی دارند.

اسید فنولیک

 یکی دیگر از مواد موجود در خرما، اسید فنولیک است که جزو گروه‌های آنتی اکسیدانی به‌شمار می‌آید. اسید فلونیک‌ها بیشتر برای کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان مفید هستند و در افزایش نیرو و مقاومت بدن دربرابر بیماری‌ها نقش به‌سزایی دارند.

فلاونوئیدها

گروه دیگری از آنتی اکسیدان‌های قوی، فلاونوئیدها است. به همین خاطر خرما از جمله میوه‌های پر آنتی اکسیدانی محسوب می‌شود؛ چراکه این میوه شیرین و خوشمزه سرشار از فلاونوئیدها است و برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و تقویت سیستم ایمنی بدن فایده دارد.

اصلی‌ترین خواص آنتی اکسیدانی گردو و خرما چیست؟

اصلی‌ترین خواص آنتی اکسیدانی گردو و خرما چیست؟

خواص آنتی اکسیدانی گردو و خرما به قدری بالا و ارزشمند است که این میان‌وعده جزو بهترین و پرطرفدارترین ترکیب‌ها محسوب می‌شود. این دو ماده در کنار یکدیگر می‌توانند طعم بسیار خوبی بسازند و از طرفی به پیشگیری از برخی بیماری‌ها یا حتی سرعت بخشیدن به درمان آن‌ها تاثیر به‌سزایی دارند.

 خرما و گردو سرشار از گروه‌های آنتی اکسیدانی مثل ویتامین E، پلی فنول‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳، کاراتنوئیدها، اسید فلونیک‌ها و غیره هستند. به همین خاطر افراد باید این دو ماده خوشمزه و پرخاصیت را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهند تا از اصلی‌ترین فوایدی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، بهره‌مند شوند.

کاهش بیماری‌های قلبی عروقی

میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو و خرما بالا است و از آنجایی که آنتی اکسیدان وظیفه محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد را برعهده دارد، خرما و گردو می‌توانند از بیماری قلبی و عروقی جلوگیری کنند و همچنین خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

یکی از بیماری‌های خطرناک که آمار مرگ و میر زیادی در دنیا دارد، بیماری سرطان است. گردو و خرما نسبت به مواد غذایی دیگر آنتی اکسیدان‌های بیشتری دارند، به‌طوری که ترکیب آن‌ها برای کاهش ابتلا به بیماری سرطان و حفظ سلامتی انسان، مهم و موثر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

میزان ویتامین C، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، پلی فنول‌ها و کاراتنوئیدهای موجود در گردو و خرما، به طرز قابل‌توجهی بالا است. به‌طور کلی، این گروه از خانواده آنتی اکسیدان‌ها که گردو و خرما سرشار از آن‌ها هستند، بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع میکروب‌ها و عفونت‌ها فایده دارند.

بهبود عملکرد مغز

ویتامین‌های گروه آنتی اکسیدانی B برای بهبود عملکرد مغز و آرامش اعصاب مفید هستند. از این رو گردو و خرما با داشتن انواع ویتامین‌های B، منیزیم و ویتامین C در صدر بهترین ترکیب‌های غذایی قرار گرفتند. به این ترتیب خوردن این دو ماده برای بهبود حافظه و تقویت سیستم عصبی مغز نیز توصیه می‌شود.

کاهش التهاب 

خواص آنتی اکسیدانی گردو و خرما بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید! یکی از مهم‌ترین فواید این ترکیب بی‌نظیر، به کاهش التهاب بیماری‌هایی همچون آرتریت روماتوئید، آسم، سرطان و غیره ارتباط دارد. از این رو خوردن گردو و خرما باهم، البته به اندازه‌ای که پزشک توصیه می‌کند، ضروری است.

سخن پایانی

 در این مقاله به‌طور کامل درباره خواص آنتی اکسیدانی گردو و خرما توضیح دادیم. آنتی اکسیدان‌های موجود در این دو ماده به قدری بالا است که در پیشگیری و درمان بیماری سرطان نیز از نظر علمی فایده دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو و خرما شامل ویتامین E، پلی فنول‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳، کاراتنوئیدها، اسید فلونیک‌ها و سایر مواردی که در این مطلب نام بردیم، می‌شود. از سوی دیگر خواص این ترکیب به غیر از سرطان، برای بهبود عملکرد مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب نیز موثر است. شما می‌توانید این ترکیب مقوی را به صورت املت خرما و گردو، شیر خرما به همراه گردو و یا نان خرما و گردو به عنوان صبحانه یا عصرانه استفاده کنید.