مقدار کلسترول و چربی موجود در آجیل مفید است یا مضر؟

تا همین چند سال پیش، تصور مردم بر این بود که با مصرف آجیل امکان ابتلا به بیماری‌هایی مثل کلسترول و چربی خون بالا وجود دارد و باید مصرف آجیل را تا جای ممکن کمتر کرد. این در حالی است که به تازگی به طور دقیق مقدار کلسترول و چربی موجود در آجیل اندازه‌گیری شده است و مشخص شده که مصرف به اندازه آجیل نه تنها کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد؛ بلکه حتی می‌تواند به سلامت بدن و کاهش چربی خون نیز بیانجامد. در ادامه، به صورت مفصل درباره این تحقیق و مقدار کلسترول و چربی موجود در آجیل صحبت خواهیم کرد.

قبل از هر چیز، باید بدانید که آجیل یکی از خوراکی‌های بسیار مقوی به شمار می‌آید که همه افراد در هر سنی می‌توانند به عنوان میان‌وعده از آن استفاده کنند. مواد مغذی بسیار زیادی در آجیل وجود دارد که شما با مصرف آن می‌توانید از این مزایا بهره‌مند شوید. اگر به خوردن آجیل در طول روز علاقه دارید یا می‌خواهید مصرف آن را در برنامه غذایی خانواده خود قرار دهید، در ادامه این مطلب همراه برادران حسینی باشید تا مطمئن شوید که میزان کلسترول و چربی موجود در آجیل چقدر است و آیا برای بدن ضرر دارد یا خیر.

مصرف آجیل چه تاثیری در میزان کلسترول و چربی بدن دارد؟

در چند سال اخیر در دانشگاه لوما لیندا در ایالت کالیفرنیا آمریکا، تحقیقی در زمینه مقدار کلسترول و چربی موجود در آجیل انجام شد. در این تحقیق، پژوهشگران اعلام کردند که مصرف تقریبا ۷۰ گرم آجیل که معادل یک سوم فنجان است در طول روز، می‌تواند به تنظیم کلسترول و چربی خون کمک کند.

براساس گفته پژوهشگران، مصرف این میزان از آجیل به صورت روزانه موجب می‌شود که میزان کلسترول‌های خوب بدن مانند LDL و HDL تا حد خیلی زیادی افزایش پیدا کند و بدن به سطح متعادلی از کلسترول و چربی برسد. 

از طرف دیگر، کلسترول مضر تری گلیسیرید برای بدن ضرر دارد و این میزان این کلسترول نباید در بدن افزایش یابد. در این شرایط، مصرف ۷۰ گرم آجیل موجب می‌شود که میزان چربی خون کاهش یافته و فرد به سلامتی عمومی بدن دست پیدا کند. 

 با توجه به این موضوع می‌توان گفت که مقدار کلسترول و چربی موجود در آجیل نه تنها مضر نیست، بلکه برای بدن کاملا مفید است و اگر افراد به اندازه آن را میل کنند، امکان کنترل کلسترول و چربی خون وجود دارد.

آیا آجیل چربی خون را کاهش می‌دهد؟

در بخش قبل گفتیم که آجیل می‌تواند روی کاهش چربی خون موثر باشد و تاثیر آن در کنار داروهای کاهنده چربی دوچندان می‌شود. دلیل این موضوع هم این است که آجیل مقدار قابل توجهی چربی غیر اشباع دارد که نوعی چربی سالم محسوب می‌شود و آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. همچنین آجیل مخلوط سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که منجر به کاهش سطح تری‌گلیسیرید بدن می‌شود. به همین دلیل کسانی که سابقه چربی خون دارند، با مصرف آجیل می‌توانند این مسئله را کنترل کنند.

تحقیقات نشان دادند که آجیل حتی نسبت به گوشت یا خیلی از محصولات حیوانی دیگر، مواد مغذی و پروتئین‌های بیشتری را در خود جای داده است. در کنار پروتئین و چربی‌های غیراشباع مثبت، مغزها حاوی مقدار بسیار زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف هستند. به‌طوری که امروزه پزشکان تغذیه مصرف روزانه آجیل را به همه افراد پیشنهاد می‌کنند.

کلسترول و چربی در آجیل

بهترین میزان مصرف آجیل برای کاهش کلسترول

پیش از این گفتیم که اگر شما روزانه ۷۰ گرم آجیل میل کنید، به احتمال خیلی زیاد کلسترول چربی موجود در بدنتان تنظیم می‌شود. با این حال، مقدار کلسترول و چربی موجود در آجیل در حجم زیاد طبیعتا بیشتر است. به این ترتیب نباید مقدار خیلی زیادی آجیل در طول روز مصرف کنید.

 به صورت متوسط، بهترین میزان آجیلی که می‌توانید به صورت روزانه میل کنید، ۷۰ گرم است. در ضمن میزان آجیل مصرفی شما در هر سنی که باشید، نباید از ۹۰  گرم فراتر رود.

همان طور که می‌دانید، افراط در مصرف هر چیزی و خوردن بیش از اندازه آجیل نیز می‌تواند آسیب‌هایی برای بدن شما داشته باشد. به همین دلیل در مصرف این ماده خوراکی و مغذی، تعادل را رعایت کنید تا بتوانید به سلامتی دست یابید.

نحوه مصرف آجیل برای کاهش چربی و کلسترول

روش‌های مختلفی برای مصرف آجیل وجود دارند که شما می‌توانید باتوجه به سبک زندگی و ذائقه خود، برخی از آن‌ها را امتحان کنید. به عنوان مثال، ممکن است بیشتر افراد ترجیح دهند که آجیل را به صورت خام یا نهایتا بو داده در طول روز میل کنند.

در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند آجیل را به اسموتی و آبمیوه‌های خود اضافه کنند و از نوشیدنی‌های خنک لذت ببرند. حتی شاید برای شما جالب باشد که بدانید به راحتی می‌توانید آجیل را در برخی مواد غذایی مانند سالاد، پاستا و پیتزا نیز استفاده کنید.

به این ترتیب چندان فرقی نمی‌کند که شما به چه طریقی می‌خواهید آجیل را میل ‌کنید. فقط در هر صورت به این نکته توجه داشته باشید که آجیل را به برنامه غذایی خود بیفزایید تا بتوانید با مصرف آن، چربی خون و کلسترول بدن خود را تنظیم نمایید.

مصرف آجیل برای افراد لاغر بهتر است یا چاق؟

مقدار کلسترول و چربی موجود در آجیل عید و آجیل مشکل‌گشا هم برای افراد چاق و هم برای افراد لاغر بسیار مفید است. با این حال، طبق تحقیقات مزایای مصرف این خوراکی برای افرادی که وزن کمتری دارند، خیلی بیشتر از افرادی است که اضافه وزن دارند. 

همچنین کسانی که میزان کلسترول خوب ال دی ال در بدن آن‌ها بیشتر است، با مصرف آجیل به صورت روزانه می‌توانند به مزایای بیشتر این خوراکی دست پیدا کنند. هیچ فرقی ندارد که شما کدام نوع از آجیل را میل کنید. همه مغزها مانند پسته، بادام زمینی، گردو، بادام، فندق و غیره برای تنظیم کلسترول و چربی خون مفید هستند.

سخن پایانی

مقدار کلسترول و چربی موجود در آجیل اصلا آنقدر زیاد نیست که باعث چاق شدن، افزایش چربی خون و اضافه وزن شود. در مقابل، با مصرف به اندازه آجیل، شما حتی می‌توانید کلسترول و چربی خون بدن خود را کاهش دهید. چراکه آجیل باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد موجود در بدن می‌شود. به همین دلیل بهتر است آجیل باکیفیت، خوشمزه و تازه را از فروشگاه‌ معتبر خریداری کرده و آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا بتوانید با مصرف روزانه آن، به سلامتی دست پیدا کنید.