خواص کره پسته

امروزه با وجود اسنک‌ها و غذاهای ناسالم، آجیل‌ها و فراورده‌هایشان از مغذی‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌هایی هستند که می‌توانیم در رژیم غذایی خود داشته باشیم. اکثر آجیل‌ها منابعی غنی از پروتئین و فیبر هستند که مصرفشان در رژیم غذایی ما الزامی است. پسته به خاطر طعم خوب و خواصش، محبوبیت زیادی دارد. خوب است بدانید که تنها راه مصرف این آجیل خوردن مغز آن به‌صورت خام یا بوداده نیست. کره پسته یکی از فرآورده‌های آجیلی است که به شما این امکان را می‌دهد تا آن را در صبحانه یا وعده‌های دیگر میل کنید. با برادران حسینی تا انتهای این مقاله همراه باشید تا در مورد خواص کره پسته برای بدن بیشتر بدانید.

کره پسته چیست؟

 احتمالاً تا به حال اسم کره بادام زمینی (معروف به پسته زمینی) را شنیدید یا آن را مصرف کردید. کره پسته نیز نوعی کره آجیلی مشابه کره بادام زمینی است که از پسته بوداده و پسته کوهی گرفته می‌شود. در طول فرایند تولید کره پسته، روغن آن را جدا نمی‌کنند به همین خاطر بافت نهایی نرم و لطیف است. البته باید بدانید این روغن فاقد کلسترول است و چربی‌های اشباع کمی هم دارد. شناور شدن روغن کره پسته روی آن نیز امری طبیعی است و تنها باید قبل از استفاده آن را مخلوط کنید.

افزودنی‌هایی که به کره پسته اضافه می‌شود، تنها بیست درصد آن را تشکیل می‌دهند. این افزودنی‌ها شامل طعم دهنده‌های طبیعی مانند هل، شکر، مواد نگهدارنده و… می‌شوند. د نهایت محصولی که به‌دست شما می‌رسد، کره پسته سرشار از خواص و انرژی است. این محصول مورد علاقه ورزشکاران است و جایگزین مناسبی برای صبحانه‌های ناسالم در تمامی سنین است.

ارزش غذایی کره پسته چقدر است؟

این کره سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی و ویتامین‌هاست که به سلامت ارگان‌های بدن کمک می‌کند. به‌طورکلی ارزش غذایی صد گرم از کره پسته به‌صورت ذیل است:

انرژی ۵۶۲ کیلو کالری
پروتئین ۱۹ گرم
چربی کل ۴۰ گرم
کربوهیدرات ۲۸ گرم
فیبر ۹ گرم
قند ۶ گرم

 

خواص کره پسته

بررسی خواص کره پسته برای بدن

پسته منبعی سرشار از موادی است که در عملکرد ارگان‌های بدن مؤثر هستند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این کره، به‌تنهایی بر تمامی بدن اثر مثبت می‌گذارند. بسیاری از ویتامین‌های ضروری بدن مانند B6 در کره پسته فراوان‌اند و فیبر نیز از دیگر موادی است که مصرف آن برای سلامت بدن حیاتی است.

برخلاف باور عموم، مواد معدنی موجود در کره پسته بسیار قابل‌توجه است. به‌طوری که موز به‌عنوان منبعی سرشار از پتاسیم معرفی می‌شود ولی کره پسته پتاسیم بیشتری نسبت به آن دارد. در ادامه چند مورد از خواص کره پسته برای بدن انسان را معرفی می‌کنیم.

کاهش اضطراب

دلایل مختلفی برای ایجاد اضطراب وجود دارند و متأسفانه این روزها اضطراب و استرس بین بزرگسالان و نوجوانان بسیار رایج است. اضطراب نوعی اختلال روانی به حساب می‌آید، اما تغذیه تأثیر مستقیمی بر بروز یا بهبود آن دارد. کره پسته منبع مناسبی برای تأمین پتاسیم روزانه بدن است. پتاسیم روی ترشح هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین مؤثر است. این هورمون‌ها در مقادیر زیاد، موجب اختلال در سیستم‌های بدن می‌شوند و پتاسیم موجود در کره پسته آن را تنظیم می‌کند و از استرس شما می‌کاهد.

منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز تأثیر مهمی بر روند کاهش اضطراب دارند. بدن هر انسان روزانه به بیشتر از ۳۵۰ میلی‌گرم منیزیم نیاز دارد که بخشی از آن توسط کره پسته تأمین می‌شود. عملکرد این دو ماده در بدن علاوه بر این‌که منجر به ترشح هورمون شادی می‌شود، از فشارخون هم می‌کاهد. اگر از مشکلاتی مانند اضطراب و استرس رنج می‌برید، مصرف روزانه کره پسته در کنار تمرین‌های ذهنی کمک خوبی برای شماست.

تأثیر بر دستگاه گوارش

طی تحقیقاتی که انجمن تغذیه آمریکا انجام داده است، پسته موجب تنظیم میکروبی دستگاه گوارش افرادی می‌شود که آن را به‌طور منظم مصرف کرده بودند. سطح باکتری‌های مفید این افراد حتی از کسانی که بادام مصرف کرده بودند نیز بیشتر بود. به این ترتیب محققان فهمیدند پسته در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است و این موضوع بیشتر به دلیل وجود فیبر در آن است.

فیبر موجود در کره پسته تا رسیدن به روده هضم نمی‌شود و در روده توسط باکتری‌های روده به پروبیوتیک تبدیل می‌شود. اهمیت پروبیوتیک در تسهیل سازوکار دفع و رفع یبوست است. در هر وعده کره پسته، سه گرم فیبر وجود دارد که آن را به منبعی سرشار از این ماده تبدیل می‌کند.

سلامت و شادابی پوست

یکی از فاکتورهای مهم برای داشتن پوستی سالم، ویتامین E است. این ویتامین در مواد آرایشی و مراقبتی پوست وجود دارد و به‌طورکلی از پوست در برابر اشعه‌های مضر محافظت می‌کند. هرچند استفاده از محصولات مراقبتی روی پوست که حاوی ویتامین E هستند لازم است، اما شما باید مقادیری از آن را به‌طور خوراکی استفاده کنید. کره پسته و بیشتر آجیل‌ها این ویتامین را در خود دارند و به شما برای داشتن پوستی سالم و شفاف کمک می‌کنند.

ارتقاء سلامت قلب

اسیدهای چرب موجود در کره پسته از نوع غیراشباع هستند. این بدان معنی است که چربی موجود در این کره قادر به پاکسازی عروق قلب و بقیه رگ‌های بدن از چربی‌های ناسالم است. بدین صورت مصرف آن در رژیم غذایی شما موجب بهبود سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌هایی مثل سکته قلبی و فشارخون می‌شود.

پیشگیری از بیماری‌های چشمی

لوتئین و زیگزانتین دو نوع آنتی‌اکسیدان کاربردی هستند که در کره پسته یافت می‌شوند. این دو آنتی‌اکسیدان باعث افزایش سلامت کلی چشم و جلوگیری از بروز بیماری‌های چشمی می‌شوند. بیماری‌های دژناسیون ماکولا و آب مروارید توسط این مواد بهبود می‌یابند.

تأثیر کره پسته در سیستم ایمنی بدن

ارتقا سیستم ایمنی بدن با کره پسته توسط «روی» انجام می‌پذیرد. روی به گلبول‌های سفید کمک می‌کند و باعث افزایش تقسیمات آن‌ها می‌شود. سد دفاعی بدن توسط این سلول‌ها تأمین می‌شود. بنابراین بهبود بیماری‌های ایمنی نظیر عفونت توسط پسته و کره پسته ممکن است.

کلام آخر

کره پسته یک فرآورده آجیلی فوق‌العاده و خوش‌طعم است که نه تنها برای صبحانه و میان‌وعده‌هایی همراه با نان مناسب است، بلکه استفاده آن در سالادهای فصل و انواع دسرها نیز طرفداران زیادی دارد. اگر تابه‌حال طعم این کره را نچشیدید، وقتش است آن را به عضوی ثابت در رژیم خود تبدیل کنید و علاوه بر طعم و مزه آن، از خواص کره پسته برای بدن که در این مطلب نام بردیم بهره‌مند شوید.