این که چرا سوهان کنجدی تلخ می شود سوال خیلی از افراد می باشد. گاهی بعد از درست کردن سوهان کنجدی می بینید که مزه ای تلخ دارد. ما در این مطلب می خواهیم پاسخ این سوال را بدهیم. همچنین در ادامه به طرز تهیه سوهان کنجدی و خواص آن خواهیم پرداخت.

علت تلخ شدن سوهان کنجدی

سوهان کنجدی یک نوع شیرینی سنتی محسوب می شود؛ که محبوبیت زیادی در بین افراد دارد. این که چرا سوهان کنجدی تلخ می شود تنها به خاطر ۲ دلیل است. اول از همه این که هنگام درست کردن سوهان کنجدی نباید بگذارید شکر یا عسل آن زیادی حرارت ببیند و بسوزد. یعنی نباید بگذارید زیاد تغییر رنگ دهد و به محض این که شکر آب شد، آن را از روی حرارت بردارید. به عبارتی دیگر نباید بگذارید تا کارامل آن بسوزد.

علت دوم این که چرا سوهان کنجدی تلخ می شود را می توان به کنجد آن ربط داد. اگر کنجد هنگام تفت داده شدن زیادی حرارت ببیند و بسوزد، باعث می شود تا سوهان کنجدی شما نیز تلخ شود. پس سعی کنید یا خودتان کنجد را تفت دهید و یا اگر از بیرون کنجد بو داده ی آماده خریدید، مطمئن شوید که تلخ نیست.

طرز تهیه سوهان کنجدی ساده

سوهان کنجدی روش های گوناگونی برای درست شدن دارد. طرز تهیه آن کار چندان سختی نمی باشد. شما می توانید تنها با چند قلم مواد آن را در منزل تهیه کنید.

مواد لازم

  • ۱ لیوان یا ۱ پیمانه کنجد
  • ۱ لیوان یا ۱ پیمانه شکر
  • ۲۵ گرم کره

طرز تهیه

ابتدا اگر کنجد های شما خام می باشند باید آن ها را تفت دهید. بعد از تفت دادن کنجد ها باید تمام شکر را درون تابه ای بریزید. تابه را بر روی گاز با حرارت متوسط قرار دهید. سپس کمی صبر کنید تا شکر کاملا آب شود. دقت کنید اصلا نباید شکر را برای آب شدن هم زد؛ تنها کافی است تا هر چند لحظه برای جا به جا شدن شکر ها تابه را کمی تکان دهید.

وقتی که شکر ها به رنگ طلایی در آمدند، می توانید آن ها را مخلوط کنید. هنگامی که تمامی دانه های شکر آب شدند باید کره را در تابه بریزید و سریعا آن را با شکر آب شده مخلوط کنید تا یک ترکیبی یکدست بدست آورید. اکنون کنجد بو داده را به مواد اضافه می کنیم و همه را با هم خوب تفت می دهیم تا به طور کامل مواد نرم شود. در این مرحله اگر بیشتر از ۲ دقیقه مواد را بر روی گاز هم بزنیم، باعث می شود تا سوهان شود.

اکنون هم می توانید مواد را روی سطحی مانند فویل یا یک سینی استیل بریزید و صاف کنید. سپس آن را برش دهید. هم این که می توانید بر روی سطحی که مواد نچسبد با یک قاشق مقداری از آن را بریزید تا به صورت پولکی و دایره ای شکل درآید. حالا سوهان کنجدی شما آماده است. دقت کنید باید برای نگهداری از سوهان کنجدی، آن را داخل ظرفی درب بسته درون یخچال بگذارید.

طرز تهیه سوهان کنجدی توری شکل

این طرز تهیه بصورت زیر است:

مواد لازم

  • شکر ۱۱۰ گرم
  • کره      ۵۰ گرم
  • کنجد ۶۰ الی ۷۰ گرم
  • خامه ۲ قاشق غذا خوری
  • آرد ۲ قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذا خوری
  • گلاب، پودر دارچین، هل و زنجبیل( به دلخواه )

طرز تهیه

برای طرز تهیه سوهان کنجدی توری در ابتدا باید کره را در ظرفی ریخته و بر روی گاز با حرارت متوسط بگذارید تا کاملا آب شود. بعد از آب شدن کره به آن شکر را اضافه می کنیم و تا جایی که شکر کمی حل شود آن را هم می زنیم.

حالا باید زعفران را اضافه کنید و بعد خامه را بیافزایید. تا جایی که به مخلوطی یکدست تبدیل شود مواد را هم بزنید. بعد از این که مواد مخلوطی کاملا یکدست شد، ظرف را از روی حرارت بردارید. اکنون به آن آرد و آرد و کنجد را اضافه می کنیم و آن قدر هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند.

کف سینی یک کاغذ روغنی بگذارید و روی آن با یک قاشق به فواصل ۵ الی ۷ سانتی از مواد بریزید. سینی را درون فر از قبل گرم شده با دمای۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. مواد خیلی زود به جوش می آید و شروع به حباب زدن می کند. بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه  دور سوهان ها کمی تیره می شوند. در این جا سینی را از فر خارج کنید.

وقتی سوهان کنجدی کاملا سرد شد آن ها را از کاغذ روغنی می توانید جدا کنید. چون مواد می جوشد، حتما باید دمای فر زیاد باشد تا مواد حالت توری به خود بگیرید. قبل از ریختن مواد بر روی کاغذ روغنی نیز آن را خوب چرب کنید.

مطلب مرتبط:”خواص سوهان

خواص سوهان کنجدی

سوهان کنجدی به علت داشتن کنجد خواص زیادی دارد. کنجد سرشار از آهن، روی، منیزیم، منگنز و کلسیم و همچنین فیبر می باشد. از این رو برای بهبود گردش خون، سلامت استخوان ها، کم خونی، کاهش فشار خون و … مفید می باشد.

در این مطلب در مورد اینکه چرا سوهان کنجدی تلخ می شود؟ صحبت کردیم و برخی دستورات تهیه و خواص آن را نیز بیان کردیم. امیدواریم بتوانید از این مطالب بخوبی استفاده نمایید.