انواع شکلات های موجود در بازار علاقه مندان خود را دارند و تمام افراد سعی می کنند با خوردن انواع شیرین و تلخ این تنقلات از اثرات لذت بخش آنها بهره لازم را ببرند. اما این تنقلات در کنار فواید خوب، دارای عوارضی نیز می باشند که این عوارض بیشتر به دلیل مصرف بیش از حد آنها ایجاد می شوند. در این مطلب در مورد عوارض شکلات صحبت می کنیم.

درباره شکلات

انواع شکلات های موجود در بازار دارای ترکیبات اصلی مانند کاکائو، چربی، شیر، مواد قندی و عسلی، رنگ های مصنوعی، مغزها و … می باشند. در این میان هر کدام از این ترکیبات دارای عوارضی هستند.

شکلات های شیرین و یا تلخ هر کدام دارای درصدهای مختلفی از کاکائو و یا شیرینی هستند. به همین دلیل تمام افراد با توجه به وضعیت جسمانی و نوع بیماری های خود باید درباره میزان مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنند تا این تنقلات برای آنها ضرری نداشته باشند.

عوارض شکلات

عوارض شکلات می تواند براساس شیرین بودن یا تلخ بودن باشد. یکی از مهم ترین این عوارض ایجاد مشکل برای معده و دستگاه گوارش می باشد.

آسیب به معده

یکی از عوارض شکلات  این است که مصرف بیش از حد این تنقلات شیرین و یا تلخ به خصوص نوع تلخ آنها می توانند به پوشش درونی معده آسیب وارد کنند و سبب شوند که افراد احساس تهوع، سوزش معده، دردهای شکمی، تپش  قلب و استفراغ کنند.

یکی دیگر از عوارض شکلات در صورت استفاده بیش از حد را می توان ریفلاکس معده دانست. شکلات به سادگی احساس حالت تهوع و یا ترش کردن را به افراد مختلف القاء می کنند. زیرا مصرف بیش از حد آنها سبب ایجاد مشکل برای معده و بازگشت غذا به مری می شود و افراد ترش می کنند.

اختلال در خواب

قابل ذکر است که مصرف بیش از حد نوع تلخ این تنقلات که دارای کافئین زیادی می باشند، می توانند در اوقات مختلف شبانه روز سبب بی خوابی و یا اختلال در خواب شوند و این یکی دیگر از عوارض شکلات است.

شکلات تلخ

آلرژی

در این میان بسیاری از پزشکان افراد مختلف که دچار آلرژی و حساسیت های مختلف هستند را از مصرف نوع تلخ این ماده غذایی خوشمزه منع می کنند. زیرا مصرف آنها سبب تشدید حساسیت های آنها در فصول مختلف می شوند.

دیابت و مشکلات قلبی

گفتنی است که پزشکان این مورد را نیز به افرادی که از نوع شیرین این شکلات ها استفاده می کنند، متذکر می شوند که در صورت استفاده بیش از حد از این تنقلات ممکن است بیماری های دیابت و قلبی تشدید شوند. پس این نیز از عوارض شکلات می باشد.

همچنین این تنقلات به خصوص نوع تلخ آنها سبب افزایش ضربان قلب و تپش های شدید و نامنظم در قلب می شوند. از دیگر عوارض انواع این شکلات ها می توان به ایجاد آکنه و یا تشدید آنها در افراد مختلف اشاره کرد. همچنین این تنقلات اگر بیش از حد مصرف شوند، ممکن است سبب ایجاد تبخال در افرادی که سابقه آن را نیز دارند، شوند.

مطلب مرتبط: “خواص شکلات

مشکلات مغزی

یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد این تنقلات می تواند تاثیرگذاری بد آنها بر اعصاب مرکزی مغز باشد، مغز فرمانروای بدن است و کارکرد نادرست آن می تواند بر تمام اعضای بدن تاثیرگذار باشد.

کاکائو بیش از حد موجود در این تنقلات به خصوص نوع تلخ آنها سبب ایجاد سردردهای میگرنی، عصبانیت، استرس، اضطراب، یبوست، تکرر ادرار و … می شود، به همین دلیل افراد بهتر است با توجه به شرایط و بیماری های خود از نوع تلخ آنها که دارای درصد مناسبی از کاکائو هستند، استفاده کنند.

در این میان قابل ذکر است که خانم های باردار باید در صورت مصرف نوع تلخ و یا شیرین انواع این تنقلات مانند دیگر مواد غذایی احتیاط کنند. زیرا نوع تلخ این تنقلات سبب سقط جنین و نوع شیرین آنها سبب ایجاد بیماری هایی مانند دیابت بارداری و یا فشار خون بالا می شود.

توجه به نکات مهم در مورد ضررهای انواع شکلات ها

با توجه به مطالب گفته شده، درست است که گذشتن از کنار انواع این تنقلات برای هر کسی کار سختی است. اما باید به عوارض آنها برای سلامتی بدن نیز توجه داشته باشیم و سعی کنیم از آنها با مقدار و نوع مشخص و در اوقات معینی از شبانه روز استفاده کنیم.

این تنقلات دارای فواید زیادی می باشند و وقتی از آنها در حد مشخص و درستی استفاده شود، می توان از فواید خوب آنها برای بدن استفاده کرد. اما استفاده بیش از حد انواع این تنقلات و یا هر ماده غذایی دیگر، ممکن است سبب ایجاد مشکلات مختلف برای بدن و سلامتی شود.

یادآور می شویم عوارضی که مصرف بیش از حد این تنقلات در پی دارند کوچک و بزرگ نمی شناسند و تمام افراد را درگیر خود می کنند.

شایان ذکر است ترکیبات موجود در انواع شکلات ها با یکدیگر متفاوت هستند و بهتر است افراد قبل از استفاده از آنها اطلاعات لازم را با مطالعه برچسب روی آنها کسب کنند تا بتوانند نوع مناسب این تنقلات را که مشکلی برای بدن آنها ایجاد نمی کند خریداری کنند.

در این مطلب سعی کردیم شما را با عوارض شکلات آشنا کنیم که در صورت مصرف بیش از حد این ماده غذایی ایجاد می شود. پس لطفا در مصرف آن متعادل باشید. از اینکه تا به اینجا مطلب را خواندید متشکریم!