چای ماسالا یکی از انواع نوشیدنی های بومی هندوستان می باشد. این چای دارای ترکیبات زیادی است، به همین دلیل چای مخلوط محسوب می شود. ترکیبات موجود در چای ماسالا سبب شده است که این نوشیدنی خواص بی نظیری برای سلامتی بدن داشته باشد. این نوشیدنی توسط روش های مختلفی دم می شود که هر کدام از این روش ها می توانند طعم و عطر این چای را تغییر دهند. در اینجا درباره طرز دم کردن چای ماسالا صحبت می کنیم.

درباره چای ماسالا

ترکیبات اصلی این چای هندی شامل زنجبیل، میخک، رازیانه، هل، چای سیاه، دارچین، جوز هندی، فلفل و … می باشد که هر کدام می توانند به نوعی بر طعم این چای تاثیرگذار باشند.

این چای از گذشته تا به حال نوشیدنی مورد علاقه مردم هندوستان بوده است که به خصوص از آن به مقدار خیلی زیادی در مهمانی ها استفاده می کنند. در این میان افراد می توانند ترکیبات این چای را در خانه آماده کنند و یا بسته های کیسه ای آماده آن را از بازار خریداری کنند.

خواص چای ماسالا

چای ماسالا یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند جایگزین قهوه یا چای معمولی شود. این چای خواص آنتی‌اکسیدانی دارد؛ به همین دلیل به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک زیاد می‌کند. همچنین چای ماسالا یک انتخاب بسیار جذاب برای کسانی محسوب می‌شود که دچار اضافه‌وزن هستند و می‌خواهند رژیم غذایی مناسبی را برای کاهش وزن در پیش بگیرند.

خواص چای ماسالا برای لاغری ثابت شده است. این چای به دلیل ادویه‌های مختلفی که برای تهیه آن استفاده می‌شود به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. همچنین چای ماسالا سیستم گوارشی بدن را تقویت کرده و مانع از ابتلای شما به مشکلات گوارشی مانند یبوست می‌شود. مصرف مداوم این چای خوش‌طعم و عطر باعث دفع سموم بدن شده و سطح گلوکز و کلسترول خون را تنظیم می‌کند. همان‌طور که می‌بینید چای ماسالا تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر روی سلامتی بدن دارد؛ پس از مصرف آن غافل نشوید. در ضمن چای ماسالا می‌تواند انتخاب جذابی برای وعده صبحانه باشد.

طرز دم کردن چای ماسالا

این چای با همان ترکیبات اولیه خود می تواند دارای خواص فوق العاده ای باشد. اما خیلی از افراد در هنگام دم کردن آن سعی می کنند، از مواد غذایی موثر دیگری مانند شیر و عسل نیز استفاده کنند.

طرز دم کردن چای ماسالا و استفاده از ترکیبات آن متفاوت می باشد که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

روش اول

طرز دم کردن چای ماسالا به صورتی که در ادامه درباره آن صحبت می کنیم می تواند باشد. برخی از افراد برای دم کردن این چای هندی به جای آب از شیر استفاده می کنند. در این روش دم کردن، اگر افراد از ادویه های آماده شده توسط خودشان استفاده می کنند، باید ابتدا مقداری شیر را گرم کنند، به طوری که سر ریز نشود و سپس مقداری چای سیاه را به آن اضافه کنند.

در مرحله بعد، وقتی که چای سیاه با شیر جوشانده شد، باید به اندازه دو قاشق از پودرهای آماده شده را به آنها اضافه کرد و بعد از چند دقیقه دم کشیدن، چای را میل کرد.

روش دوم

در این روش افراد از پودر های آماده چای ماسالا در بازار استفاده می کنند. طرز دم کردن چای ماسالا در این حالت به صورتی است که افراد باید ابتدا شیر را گرم کنند و سپس دو قاشق از پودر آماده این چای را به شیر اضافه کنند و اجازه دهند تا محلول آماده شده به مدت چند دقیقه روی حرارت کم دم بکشد و سپس آن را میل کنند.

قوری و فنجان چای ماسالا

روش سوم

طرز دم کردن چای ماسالا در روش سوم بدین صورت است:

افراد در صورت آماده کردن ادویه ها توسط خود، باید ابتدا مقداری از چای سیاه و زنجبیل را با مقداری آب مخلوط کنند و سپس آنها را حرارت دهند و در مرحله بعد شیر را به آنها اضافه کنند، البته افراد باید در این مرحله توجه کنند که شیر سر ریز نشود.

در مرحله بعد افراد باید دیگر ادویه های تشکیل دهنده این چای را با مقدارهای مشخصی به محلول ذکر شده اضافه کنند و اجازه بدهند برای دقایقی در معرض حرارت کم قرار گیرد تا دم بکشد.

روش چهارم

در این روش مهم ترین مرحله، تفت دادن هل، میخک، فلفل و دارچین با یکدیگر می باشد. تفت دادن کوتاه این ترکیبات و سپس اضافه کردن آنها با ادویه های دیگر می تواند طعم این چای را بسیار بهتر از قبل کند.

در این روش چای سیاه، آب و شیر را با هم می جوشانیم و سپس از ادویه خاص تهیه شده به آن اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم و سپس محلول آماده شده را برای دقایقی روی شعله کم دم می کنیم تا چای آماده نوشیدن شود.

روش پنجم

طرز دم کردن چای ماسالا در روش پنجم بصورت زیر است:

در این روش نیز ابتدا ادویه های هل، دارچین و میخک را با یکدیگر تفت می دهیم و سپس آنها را می کوبیم.

در مرحله بعد چای سیاه و ادویه زنجبیل را با مقداری آب می جوشانیم و سپس محلول ذکر شده را از صافی رد می کنیم و ادویه های دیگر این چای را نیز به این محلول اضافه می کنیم.

در مرحله بعد نیز مقداری شیر به آنها اضافه می کنیم و به محلول آماده شده، اجازه می دهیم جوشانده شود و سپس آنها را برای دقایقی روی حرارت ملایم می گذاریم تا دم بکشد و چای ماسالا آماده نوشیدن شود.

روش ششم

 این روش تهیه چای ماسالا برای افراد وگان یا کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند و به دنبال جایگزینی برای شیر می‌گردند بسیار مناسب است. شما برای تهیه این نوشیدنی خوش‌طعم و بسیار مقوی به شیر بادام، ترکیبی از چای سیاه و چای سبز و مقداری از ادویه‌های مختلف مانند دارچین، هل، فلفل صورتی، میخک و مقداری زنجبیل نیاز دارید. شیر بادام سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین E و D است. شما می‌توانید شیر بادام را به ‌صورت آماده بخرید یا آن را به روش خانگی درست کنید. بعد از آماده کردن مواد مورد نیاز برای تهیه چای ماسالا باید همه ادویه‌ها را به همراه چای سیاه و چای سبز در داخل شیر گرم‌ شده بریزید سپس چند دقیقه همه ترکیبات را هم بزنید و بعد از روی حرارت بردارید. اکنون چای شما آماده است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که این چای را با شیرینی یا خرما میل کنید.

مطلب پیشنهادی:”چه زمانی چای ماسالا بخوریم؟”

کلام آخر در مورد چای ماسالا و روش های دم کردن آن

این چای با استفاده از روش های مختلفی دم می شود و این موضوع به افراد و ذائقه آنها بستگی دارد که از کدام روش برای دم کردن چای خود استفاده کنند. قابل ذکر است که افراد در تمام روش های بالا می توانند مقدار مشخصی از مواد شیرین کننده طبیعی مانند عسل و نبات را نیز به چای خود اضافه کنند تا طعم آن شیرین و خوشایند شود.

گفتنی است که برخی افراد دوست دارند چای ماسالا را غلیظ و برخی دوست دارند رقیق بنوشند. به همین دلیل افراد برای غلیظ شدن این چای باید شیر بیشتری به آن اضافه کنند و از میزان آب اضافه شده به آن کم کنند و برای رقیق شدن چای نیز این کار باید به صورت برعکس انجام شود.

در این مطلب درباره طرز دم کردن چای ماسالا صحبت کردیم. شما را با روش های مختلف آن آشنا نمودیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده مطلوبی ببرید. از صبر و بردباری شما سپاسگزاریم!