آشنایی با نحوه ی تهیه گز

طرز تهیه گز در خانه

طرز تهیه گز

گز یک خوراکی سنتی  و یک تنقلات ایرانی و منحصرا اصفهانی است که یکی از سوغات آن نیز محسوب میی شود. گرچه در کرمان و یزد و چهارمحال بختیاری هم تهیه می ود و می تواند در قنادی های این شهر ها آن را پیدا کنید اما در حقیقت اولین گز توسط فردی اصفهانی به نام محمد علی شکرچیان اختراع و تولید شد. قدمت آن به ۴۵۰ سال پیش برمی گردد و از آن زمان تاکنون، اصفهان مرغوب ترین گز را تولید می کند و در واقع ۹۰ درصد گز کشور توسط همین شهر تهیه می شود.

گرچه  گز مرغوب اصفهان را به راحتی می توانید از فروشگاه هایی مثل فروشگاه اینترنتی برادران حسینی تهیه کنید اما بعضی از شیرینی دوستان علاقه دارند آن را در خانه تهیه کنند که در ادامه دستور پخت آن را با جزئیات شرح خواهیم داد.

 

مواد لازم

  • مغز پسته                   ۱۵۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ         ۵ عدد
  • شکر                         ۲۵۰ گرم
  • بادکا                         ۳۰۰ گرم
  • گلاب                        ۱ قاشق سوپخوری
  • آب                             ۱ پیمانه

طرز تهیه گز اصفهان

  1.  در یک قابلمه شکر و گلاب را مخلوط کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد یک دست شود.
  2. در ظرف دیگری سفیده ی تخم مرغ را آن قدر هم بزنید تا پف کند.
  3. بعد از اینکه مخلوط آب و شکر یکدست شد، بادکا را به آن اضافه کنید. در این زمان مواد کف می‌کند و بالا می‌آید. مواد را مرتب با قاشق چوبی هم بزنید تا شهد مانند تافی کِش بیاید.
  4.  یک قاشق غذاخوری از شهدی که درست کردید را به سفیده تخم مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید تا دمای سفیده را بالا ببرد. سپس کل سفیده را به مواد اضافه کنید و هم بزنید.
  5. مواد را آن قدر هم بزنید تا سفت شوند.
  6. شعله را روی کمترین حالت خود قرار دهید ولی آن را خاموش نکنید زیرا سرد شدن مواد مساوی است با خراب شدن گزها. (در این مرحله می توانید از شعله پخش کن استفاده کنید.)
  7. وقتی مواد کاملا سفت شدند پسته ها را به آن اضافه کنید.
  8. روی سطح دلخواهتان آرد بپاشید و مواد را در شکل و اندازه ی دلخواهتان در آورید.