آرد نخودچی نوعی آرد می باشد که از نخود خشک و پوست کنده شده تهیه می گردد. از آرد نخودچی به عنوان یکی از پرطرفدار ترین آرد های موجود یاد می شود. زیرا می توان از این آرد برای درست کردن انواع خوراکی ها بهره گیری نمود. در این مطلب می خواهیم به آموزش تهیه آرد نخودچی دو آتیشه بپردازیم. پس اگر به دنبال دانستن نحوه ساخت این آرد پر خاصیت هستید پیشنهاد می شود تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اهمیت استفاده از آرد نخودچی

استفاده از آرد نخودچی به علت ترکیبات خوبی که دارد بسیار برای بدن مناسب خواهد بود. بهتر است بدانید این آرد فاقد موادی همچون گلوتن می باشد؛ بنابراین استفاده از آرد تهیه شده از نخودچی گزینه مناسبی برای افراد دارای بیماری سلیاک خواهد بود.

در ترکیبات این آرد تهیه شده از نخودچی، موادی همچون پروتئین و فیبر به وفور یافت می شود. وجود این مواد معدنی باعث شده تا مصرف این آرد به گزینه ایده آلی تبدیل شود.

در وضعیت کنونی بسیاری از افراد از مشکلات معده و روده رنج می برند؛ به همین منظور این افراد نمی توانند از برخی مواد غذایی استفاده نمایند.

اما آرد تهیه شده از نخود چی از این قاعده مستثنی بوده و مورد مناسبی برای این گونه افراد خواهد بود. به طور کلی همه‌ی افراد می توانند خوراکی های تهیه شده از آرد نخودچی را بدون هیچ مشکلی استفاده نمایند.

طرز تهیه آرد نخودچی دو آتیشه

همانطور که در بخش ابتدایی این مطلب عنوان گردید آرد تهیه شده از نخودچی کاربرد های فراوانی دارد. به همین منظور بسیاری از افراد به دنبال روش تهیه آن در منزل هستند.

بهتر است بدانید تهیه آرد نخودچی آن هم به صورت دو آتیشه بسیار آسان می باشد. برای تهیه این آرد پرخاصیت نیاز است تا برخی لوازم و مواد مورد نیاز آن را از قبل تهیه نمایید.

موارد مورد نیاز جهت تهیه این آرد عبارتند از :

  • نخودچی بوداده یا نخودچی پوست کنده به مقدار لازم
  • یک عدد ظرف شیشه ای
  • دستگاه آسیاب قهوه یا غذا ساز

پس از تهیه مواد و وسایل مورد نیاز نوبت به روش تهیه آرد نخودچی می رسد. نکته قابل توجه این است که برای تهیه نخودچی بو داده می توان آن را از قبل از خریداری نمود؛ یا این که با استفاده از روشی که در ادامه ذکر می شود نسبت به تهیه آن اقدام نمود.

البته پیشنهاد می شود تا نخودچی بو داده را در منزل تهیه نمایید. زیرا تهیه نخودچی بو داده در منزل از نظر بهداشتی بسیار بهتر خواهد بود. همچنین کم یا زیاد نمودن مواد بکار رفته در طی فرآیند آن در اختیار خودتان می باشد.

طرز تهیه آرد نخودچی دو آتیشه مراحل مختلفی دارد.

مرحله اول

برای تهیه نخودچی دو آتیشه (بوداده) در منزل باید نخودچی های پوست کنده خود را درون فر قرار دهید. به همین منظور بهتر است نخودچی ها را درون سینی فر یا یک ظرف مخصوص بریزید.

 

زمان لازم برای برشته شدن نخودچی ها ۱۰ دقیقه و دمای مورد نیاز آن ۱۷۵ درجه می باشد. پس از گذشت مدت زمان لازم نخودچی های شما باید به رنگ قهوه ای طلایی در بیایند. نکته قابل توجه این است که نباید از نمک در طی این فرآیند استفاده کرد.

مرحله دوم

در این مرحله از تهیه آرد نخودچی باید نخودچی های بدست آمده را درون آسیاب بریزید. پس از ریختن نخودچی ها درون آسیاب، بیشترین دور ممکن را برای آن انتخاب کنید. همچنین برای آسیاب شدن کامل آن مدت زمان ۲ الی ۳ دقیقه کافی خواهد بود. پس از گذشت مدت زمان لازم تمام نخودچی ها به پودر تبدیل می شوند.

مرحله سوم

پس از تبدیل شدن نخودچی ها به پودر، نوبت به صاف کردن آن می رسد. برای این کار می توانید از یک صافی جهت صاف کردن آرد استفاده نمایید. پس از صاف کردن آن، آرد نخودچی شما حاضر و آماده خواهد بود و می توانید از آن استفاده نمایید.

طرز تهیه آرد نخودچی دو آتیشه ساده است.

همچنین می توانید تکه های بزرگ باقی مانده را دوباره به درون آسیاب بریزید تا به خوبی آسیاب شوند. پس از آن می توانید دوباره پودر های بدست آمده را صاف کنید؛ تا مقدار بیشتری از آرد نخودچی را در اختیار داشته باشید.

مرحله چهارم

در نهایت آرد نخودچی بدست آمده را درون ظرف شیشه ای مورد نظر انتقال دهید. همچنین باید ظرف آرد را در جای خشک و خنک نگهداری نمایید. زیرا در غیر این صورت آرد بدست آمده پس از مدتی فاسد خواهد شد.

خرید انواع نخود

موارد استفاده از آرد نخودچی کدامند؟

از آرد تهیه شده به وسیله نخودچی می توان برای موارد گوناگونی استفاده نمود. بهتر است بدانید این آرد از ویژگی های مشابه آرد گندم برخوردار می باشد. بنابراین از جمله کاربرد های آرد نخودچی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • استفاده در انواع غذا ها از جمله کتلت، خورش، املت و…
  • استفاده در انواع ماسک های صورت
  • استفاده در انواع نان، کیک، کلوچه، شیرینی، حلوا و …
  • استفاده در انواع وعده های غذایی ورزشکاران

در این مقاله در مورد آرد نخودچی، طرز تهیه و کاربردهای آن صحبت کردیم. این مقاله را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید شاید دوست داشته باشند تا این آرد را تهیه کنند. از وقتی که گذاشتید و این مطلب را خواندید سپاسگزاریم.