یکی از مهم ترین خواصی که برای زعفران ذکر می شود رابطه زعفران و شادی است. زعفران محصول غذایی ارزشمندی است که به عنوان یک گیاه دارویی نشاط آور در نقاط گوناگون دنیا شناخته می شود. مصرف زعفران برای افزایش شادی و درمان افسردگی از سوی پزشکان توصیه شده است.

زعفران؛ ادویه ای شادی بخش و ضدافسردگی

زعفران مقادیر زیادی از سافرانال و کروسین را در خود جا داده است. به همین دلیل این ادویه محبوب به خاصیت ضدافسردگی و نشاط آور بودن شهرت دارد. کروسین موجود در زعفران می تواند سطح استرس را کم کند. سافرانال هم برای تنظیم سیستم خواب در بدن مفید است.

تحقیقات انجام شده در زمینه خواص زعفران برای شادی نشان می دهد مصرف زعفران در به وجود آمدن خلق و خوی مثبت، بالا رفتن هوشیاری در زمان تحمل استرس و همچنین افزایش ظرفیت جهت مواجهه با اضطراب موثر است. اگر در فکر استفاده از یک داروی طبیعی برای افزایش میزان شادی و نشاط، بهبود روحیه و کم کردن علائم افسردگی هستید زعفران یک انتخاب مناسب برای شما خواهد بود.

نام زعفران و شادی سالهاست که باهم عجین شده است، چرا که یکی از خواص زعفران؛ کاهش علائم افسردگی است. یکی از مهم ‌ترین علائمی که در افراد مبتلا به افسردگی مشاهده می ‌شود کاهش خواب و به هم ریختن نظم آن است. کمبود خواب باعث تقویت افسردگی شده و به خلق و خو لطمه می ‌زند.

از آنجایی که زعفران خاصیت خواب آور دارد برای داشتن یک خواب راحت و آرام به افراد کمک می ‌کند. بنابراین زعفران کیفیت خواب را بهبود داده و از این طریق نقش موثری در کاهش علائم افسردگی ایفا می کند. جالب است بدانید استفاده از خواص زعفران برای درمان افسردگی های خفیف تا متوسط در مقایسه با مصرف داروهای شیمیایی تاثیرگذارتر بوده است.

زعفران و شادی

مصرف روزانه ۳۰ میلی گرم از این ادویه پرخاصیت به اندازه استفاده از برخی داروهای شیمیایی برای درمان افسردگی های خفیف در مبتلایان کاربرد دارد. مزیت استفاده از زعفران به جای داروهای شیمیایی این است که استفاده از آن عوارض جانبی محدودتری را به بار می ‌آورد.

مصرف چای زعفران برای شادی

برای بهره مندی از خواص زعفران می توان آن را به روش های مختلف استفاده کرد. تهیه چای زعفران و مصرف آن یکی از راهکارهایی است که برای استفاده ار زعفران و شادی مورد توجه قرار دارد. نوشیدن چای زعفران هورمون های مغز انسان را متعادل سازی کرده و اثر قابل ملاحظه ای روی استرس دارد. مصرف این دمنوش پرفایده روحیه افراد را شاد و بانشاط می کند. نوشیدن یک فنجان چای زعفران در صبح باعث می ‌شود شخص تا پایان شب برای انجام فعالیت های خود انرژی و حوصله داشته باشد.

نکته مهم در مورد مصرف زعفران برای شادی آن است که استفاده از این ادویه نباید از حد متعادل خارج شود. مصرف بیش از اندازه زعفران یعنی در حد ۵ گرم و مقادیر بیشتر از آن بسیار اشتباه و خطرناک است. زیاده روی در مصرف این ماده غذایی حتی ممکن است به قیمت از دست دادن جان تمام شود. برای استفاده درست از این ادویه پرطرفدار به عنوان داروی خانگی می توان با پزشک مشورت کرد.

نتیجه گیری

ارتباط زعفران و شادی جزو مهم ترین خواص و فواید مصرف این ادویه باارزش است. مصرف خوراکی زعفران روحیه و کیفیت خواب را در افراد بهبود داده و با افسردگی مقابله می کند.