در مقاله های گذشته به این مسئله پرداختیم که زعفران میتواند زمینه ساز سقط جنین شود. البته به ذکر این موضوع نیز پرداختیم که تاثیر آن به اندازه ای که امروزه شایع شده است، نیست. میزان بسیار زیادی زعفران باید مصرف شود تا سقط جنین اتفاق بیفتد. با این وجود باید پذیرفت که زعفران و سقط جنین در موارد خاصی میتوانند رابطه مستقیمی داشته باشند.

آیا زعفران سبب سقط جنین می شود؟

 رابطه زعفران و سقط جنین، در کتب قدیمی طب سنتی ذکر شده است. اما در این کتب بیان شده است که زعفران به این منظور باید در حد ۲ گرم در یک روز استفاده شود. این موضوع در گذشته یکی از راه های طبیعی برای سقط جنین در بین بانوان بود. اثر گذاری زعفران بر روی جنین به طور کامل اثبات نشده است. اما این موضوع از مواردی است که در یک جامعه آماری مشخص مورد آزمایش قرار گرفته است.

میزان مجاز مصرف زعفران برای خانم های باردار

اطبای طب سنتی و مدرن معتقد هستند که مصرف این ادویه خوش عطر، تا ۱۰ گرم در ماه برای خانم ها کاملا بدون مانع است. حتی خانم ها میتوانند مقدار اندکی از آن را در غذای خود به صورت روزانه استفاده کنند.

 بهتر است در صورت وجود هر نوع حساسیت به زعفران از مصرف مقادیر بسیار کم آن در طول بارداری جلوگیری شود. زیرا میتواند سبب خونریزی های رحمی و سقط جنین شود. اما سوال اینجاست که چه رابطه ای بین زعفران و سقط جنین وجود دارد؟ این ادویه چگونه سبب سقط جنین می شود؟

مکانیزم و علت سقط جنین توسط زعفران

زعفران به میزان زیادی پروستاگلاندین دارد. این ماده میتواند به راحتی سبب سقط جنین شود. ما به بدن انسان سفر می کنیم تا متوجه شویم که چه رابطه ای بین زعفران و سقط جنین و ماده پروستاگلاندین وجود دارد.

پروستاگلاندین در بدن خانم های باردار به مقادیر مشخصی وجود دارد. هر نوع اختلال در میزان ترشح این هورمون سبب سقط جنین می شود. در سه ماه اول بارداری این احتمال بیشتر است. میزان این هورمون نیز در این سه ماه اول بیشتر از ماه های دیگر است. در نتیجه باید در این سه ماه از مصرف مقادیر بالای زعفران جلوگیری شود. در واقع بین زعفران و سقط جنین در سه ماهه اول بارداری رابطه کاملا مستقیمی وجود دارد.

رابطه بین زعفران و سقط جنین در سه ماه دوم بارداری

در سه ماه دوم بارداری رابطه غیر مستقیمی بین زعفران و سقط جنین وجود دارد. به طوری که موارد گزارش شده در مورد سقط، بسیار اندک است. تنها راه تشخیص دقیق رابطه زعفران و سقط جنین، انجام آزمایشات بالینی و آزمایشات هماتولوژی برای بررسی میزان پروستاگلاندین در خون زنان است. در صورتی که این هورمون در خون زنان از حد معمول بالا باشد، احتمال سقط بر اثر مصرف بالای زعفران وجود دارد.

مطلب مرتبط:”چگونه زعفران و میگرن بهم مرتبطند؟”

نتیجه گیری

 در این مقاله ما رابطه زعفران و سقط جنین را بررسی کردیم. هدف اصلی این مقاله رسیدن به پاسخ این پرسش بود که آیا زعفران سبب سقط جنین می شود؟ احتمال این موضوع را بررسی کردیم. همچنین علت واقعی سقط جنین بر اثر مصرف بالای زعفران را نیز ذکر کردیم. نتیجه گرفتیم که خانم ها باردار باید با دستور پزشک و زیر نظر یک طبیب حاذق این ماده را مورد استفاده قرار دهند.