آشنایی با خواص نخودچی

خواص نخودچی

 

نخود به طور کلی یکی از حبوباتی است که در طب سنتی هم بر مصرف آن تاکید فراوانی شده است و در پست های قبل درباره ی خواص نخودچی و انواع نخود به طور مختصر بحث کردیم. در این پست قصد داریم خواص نخود را با جزئیات بیشتری شرح داده و فواید آن را به طور مفصل بررسی کنیم.

البته قبل شروع هر بحثی لازم به ذکر است که نخودچی درواقع همان نخود است که بعد از آنکه آنرا جوشیدند و پوستش جدا شد، آن را با نمک یا بدون نمک تف می دهند و داخل آجیل می ریزند.

 

املاح معدنی و ویتامین ها نخود

دانه نخود دارای لیسین Lycine، سیستین Cystine، تریپتوفان، گالاکتین، ساکاروز، دکستروز و لولز، ماده روغنی، ویتامین های A، B۱، B۲، C، D، E، کاروتنوئیدها، مواد معدنی نظیر مس، آهن، بر، لیتیوم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، اسیداگزالیک، اسیدمالیک و اسیداستیک است.

هر کدام از این ویتامین ها و مواد معدنی فواید فراوانی برای قسمت های مختلف بدن دارد و از بسیاری از بیماری های خطرناک مثل سرطان و سکته ی مغزی و قلبی جلو گیری می کند.

خواص نخود:

سلامت قلب

نخود به دلیل پتاسیم فراوانی که دارد سبب کنترل فشار خون بدن می شود و علاوه بر این مقادیر بالای فیبر، ویتامین C و ویتامین B6 موجود در نخود سبب کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه از سکته و در کل بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

 

سلامت دستگاه گوارش

نخود به دلیل فیبر بالایی که دارد در رفع یبوست های حاد و مزمن موثر است چراکه باعث میشود حرکات روده ای منظم تر انجام شود. از طرفی به دلیل وجود همین فیبر برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید بوده و به درمان این بیماران کمک می کند.

 

پوکی استخوان

نخود به دلیل وجود ویتامین ها و املاح معدنی مثل آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K سبب ایجاد و حفظ ساختار و قدرت استخوان شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه را کاهش می دهد. در کل نخود عضلات اسکلتی را تقویت می کند و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می شود.

خواص نخودچی

کاهش وزن

نخود، سرشار از فیبر و مقادیر بالایی از پروتئین است. این دو ماده مغذی، شما را برای مدت زیادی سیر نگه داشته، از پرخوری جلوگیری کرده و گرسنگی را کنترل می‌کنند. این مواد مغذی در نخود، یافت شده و آن را برای کاهش و تثبیت وزن، ایده‌آل می‌کند.

خواب خوب

اگر می خواهید یک خواب آرام و خوب در شب داشته باشید می توانید مصرف منظم نخود را در رژیم غذایی خود جای دهید چراکه نخود به عنوان یکی از سرشارترین منابع اسید آمینه، تریپتوفان و سرتونین، نقش مهمی درتنظیم خلق و خو و خواب دارد. مصرف تریپتوفان در شب، باعث آرامش فرد می‌شود.

کنترل دیابت و قند خون

نخود به دلیل فیبر بالایی که دارد سبب کاهس قند خون در دیابت نوع یک و همچنین نوع دو می شود.

از آنجایی که شاخص گلیسمی نخود پایین است و بنابراین برای جلوگیری و تنظیم سطح قند خون خوب است. از طرفی فیبر و پروتئین به جریان خون در لوله گوارشی کمک می‌کند.

همچنین از شکستن خیلی سریع یا خیلی آرام غذا جلوگیری می‌کند. این سرعت سالم، قند غذا را آزاد کرده و تاثیر گوارش غذا بر سطح قند خون ما را تثبیت می‌کند. از این رو نخود به بیماران دیابتی و افراد مقاوم در برابر انسولین توصیه می‌شود.

سنگ کلیه

نخود یکی از بهترین درمان ها برای بیماران سنگ کلیه است چراکه از بروز آن جلوگیری می کند. در زیر طریقه ی تهیه ی ترکیبی سنتی برای جلو گیری از این بیماری آمده است:

– ۱/۲ فنجان نخود را در آب بخیسانید
– آن را یک شب نگه دارید
– روز بعد آن را با عسل مصرف کنید تا از سنگ کلیه جلوگیری کند.

 

کلام آخر

در پایان لازم به ذکر است که با توجه به خواص فراوان نخود یا نخودچی، بهتر است که آن را در رژیم غذایی روزانه ی خود قرار داده و از فواید بی نظیر آن بهره مند شویم. یکی از ترکیبات دوست داشتنی که نخود هم در آن جای دارد آجیل و مخصوصا آجیل مشکل گشاست. از قدیم نخود و کشمش یکی از آجیل های محبوب بوده و امروزه با وجود تنقلات سنتی این مخلوط مفید به دست فراموشی سپرده شده است اما بد نیست که آن را به یکی از تنقلات محبوب خود تبدیل کنیم و بدنمان را از خواص آن مستفیضض کنیم.

برای تهیه ی انواع نخودچی و همچنین نخودکشمش با کیفیت می توایند سری به فروشگاه برادران حسینی بزنید.