،به طور کلی نخود یکی از حبوباتی است که در طب سنتی، بر مصرف آن تاکید فراوانی شده است.در پست های قبل درباره ی خواص نخودچی و انواع نخود به طور مختصر بحث کردیم. در این پست قصد داریم خواص نخود را با جزئیات بیشتری شرح داده و فواید آن را به طور مفصل بررسی کنیم. البته قبل شروع هر بحثی لازم به ذکر است که نخودچی درواقع همان نخود است که بعد از آنکه آنرا جوشیدند و پوستش جدا شد، آن را با نمک یا بدون نمک تف می دهند و داخل آجیل می ریزند.

خواص نخودچی

دانه نخود دارای لیسین Lycine، سیستین Cystine، تریپتوفان، گالاکتین، ساکاروز، دکستروز و لولز، ماده روغنی، ویتامین های A، B۱، B۲، C، D، E، کاروتنوئیدها، مواد معدنی نظیر مس، آهن، بر، لیتیوم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، اسیداگزالیک، اسیدمالیک و اسیداستیک است. هر کدام از این ویتامین ها و مواد معدنی فواید فراوانی برای قسمت های مختلف بدن دارد و از بسیاری از بیماری های خطرناک مثل سرطان و سکته ی مغزی و قلبی جلو گیری می کند.

سلامت قلب

نخود به دلیل پتاسیم فراوانی که دارد سبب کنترل فشار خون بدن می شود و علاوه بر این مقادیر بالای فیبر، ویتامین C و ویتامین B6 موجود در نخود سبب کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه از سکته و در کل بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

سلامت دستگاه گوارش

نخود به دلیل فیبر بالایی که دارد در رفع یبوست های حاد و مزمن موثر است چراکه باعث میشود حرکات روده ای منظم تر انجام شود. از طرفی به دلیل وجود همین فیبر برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید بوده و به درمان این بیماران کمک می کند.

پوکی استخوان

نخود به دلیل وجود ویتامین ها و املاح معدنی مثل آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K سبب ایجاد و حفظ ساختار و قدرت استخوان شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه را کاهش می دهد. در کل نخود عضلات اسکلتی را تقویت می کند و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می شود.

خواص نخودچی

کاهش وزن

نخود، سرشار از فیبر و مقادیر بالایی از پروتئین است. این دو ماده مغذی، شما را برای مدت زیادی سیر نگه داشته، از پرخوری جلوگیری کرده و گرسنگی را کنترل می‌کنند. این مواد مغذی در نخود، یافت شده و آن را برای کاهش و تثبیت وزن، ایده‌آل می‌کند.

خواب خوب

با مصرف منظم نخود در رژیم غذایی می توانید یک خواب آرام و خوب در شب داشته باشید. نخود سرشار از منابع اسید آمینه، تریپتوفان و سرتونین، نقش مهمی درتنظیم خلق و خو و خواب دارد. طبق تحقیقات مصرف تریپتوفان در شب، باعث آرامش فرد می‌شود.

کنترل دیابت و قند خون

نخود به دلیل فیبر بالایی که دارد سبب کاهس قند خون در دیابت نوع یک و همچنین نوع دو می شود. از آنجایی که شاخص گلیسمی نخود پایین است، برای جلوگیری و تنظیم سطح قند خون مفید است. از طرفی فیبر و پروتئین نخود به جریان خون در لوله گوارشی کمک می‌کند. همچنین از هضم خیلی سریع یا خیلی آرام غذا جلوگیری می‌کند. این سرعت سالم، قند غذا را آزاد کرده و تاثیر گوارش غذا بر سطح قند خون ما را تثبیت می‌کند. از این رو نخود به بیماران دیابتی و افراد مقاوم در برابر انسولین توصیه می‌شود.

سنگ کلیه

نخود یکی از بهترین درمان ها برای بیماران سنگ کلیه است چراکه از بروز آن جلوگیری می کند. با تهیه ی ترکیبی سنتی با استفاده از نخود، از سنگ کلیه جلوگیری کنید. برای تهیه این ترکیب ابتدا؛ ۱/۲ فنجان نخود را در آب بخیسانید. آن را یک شب نگه دارید. روز بعد این ترکیب را با عسل مصرف کنید. از این طریق از ایجاد سنگ کلیه خود را مصون نگه دارید.

خواص نخودچی برای مردان

نخودچی به ویژه برای مردان مزایا و خواص زیادی دارد. چرا که استفاده از این ماده مغذی می تواند به تقویت قوای جسمانی و جنسی مردان کمک بسیار زیادی کند. طبق توصیه و تأکیدی که طب سنتی به مردان می کند؛ استفاده از این ماده مغذی می تواند نیروی جنسی و نیز تولید اسپرم را در آن ها افزایش دهد. در نتیجه با مصرف نخودچی، میزان اسپرم در مردان افزایش یافته و مشکل ناباروری در این قشر از جامعه نیز برطرف می گردد. علاوه بر آن استفاده از این ماده مغذی می تواند خواص درمانی زیادی هم داشته باشد.

  • تقویت سیستم ایمنی
  • دیابت
  • کاهش وزن
  • پیشگیری از بیماری های قلبی
  • کاهش قند خون
  • تقویت انرژی
  • درمان یبوست
  • سلامت دستگاه گوارش
  • و…

بخشی از خواص نخودچی است که برای مردان و زنان مشترک می باشد.

یک کاسه نخودچی

خواص نخودچی برای زنان

خواص ذکر شده نخودچی در بند فوق، برای زنان نیز صدق می کند. افزون بر آن ها بهتر است به این نکته نیز اشاره شود که دوران قاعدگی زنان، جزو روزهای سخت برای آن ها محسوب می شود. در این دوره آن ها می بایست بیش از پیش مواد حاوی آهن و انواع پروتئین ها را مورد مصرف قرار دهند. با توجه به این نکته که نخودچی نیز خود منبع بسیار غنی از آهن، فیبر و انواع پروتئین های مفید و کاربردی است؛ مصرف آن در دوران قاعدگی به بانوان کمک بسیار زیادی می کند. ضمن اینکه نباید از این نکته هم غافل شد که در دوران بارداری و شیردهی نیز مصرف نخود تفت داده برای زنان می تواند گزینه بسیار خوب و مثمر به ثمری به حساب آید. چرا که استفاده از این دسته از حبوبات مغذی، سبب افزایش انرژی آن ها می کند.

مقاله مرتبط: نخودچی را بهتر بشناسیم

 

کلام آخر

در پایان لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت خواص نخودچی، بهتر است که آن را در رژیم غذایی روزانه ی خود قرار داده و از فواید بی نظیر آن بهره مند شویم. یکی از ترکیبات دوست داشتنی که نخود هم در آن جای دارد، آجیل مشکل گشا است. استفاده از این ماده مغذی سبب تقویت قوه جسمانی و جنسی به ویژه در میان مردان می گردد. برای تهیه ی انواع نخودچی و همچنین نخودکشمش با کیفیت می توایند سری به فروشگاه برادران حسینی بزنید.