هل سبز یکی از مهم ترین ادویه های خوش طعم و خوشبو بعد از زعفران می باشد. امروزه خیلی از مردم با خواص پزشکی و تاثیرات درمانی آن آشنا هستند و سعی می کنند در انواع غذاها و نوشیدنی های خود از آن استفاده کنند. ما نیز در این مقاله قصد داریم به معرفی خواص هل و چگونگی استفاده از آن اشاره کنیم.

معرفی برخی از خواص هل

این دانه سبز رنگ دارای مقدار زیادی کالری، کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و … می باشد که می تواند برای بدن انسان بسیار مفید واقع شود.

هل در طبیعت به شکل دانه های سبز و سیاه موجود است. در این میان هل سبز جایگاه ویژه ای دارد. هل سبز از دیرباز در طب سنتی کشورهای هند و چین مورد استفاده قرار می گرفت و مردم از خواص درمانی آن برای بسیاری از بیماری های خود استفاده می کردند.

مصرف هل به عنوان یک داروی ضد افسردگی و ضد التهابی

در بسیاری از داروهای طب سنتی از روغن هل برای درمان بیماران افسرده استفاده می شود و می تواند تاثیر خوبی بر روی آنها بگذارد. همچنین قابل ذکر است که این دانه سبز رنگ می تواند التهابات قسمت های مختلف بدن را از بین ببرد و به عنوان تسکین دهنده عضلات و مفاصل محسوب شود.

تاثیر هل بر تقویت قوای جنسی

از دیگر خواص هل می توان به این مورد اشاره کرد که این دانه به عنوان یک محرک برای تقویت میل جنسی در افراد مختلف شناخته می شود. افرادی که برای برقراری رابطه جنسی میل چندانی ندارند، می توانند به صورت های مختلف از این دانه در غذاهای خود استفاده کنند و انزال های زودرس و ضعف قوای جنسی خود را از بین ببرند.

مصرف هل و تاثیر آن بر بیماری های آسم و گردش خون

در تحقیقات زیادی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گرفته است، مشخص شده است که عصاره خام این دانه می تواند به خوبی مسیرهای هوایی، تنفسی و نای بیمارانی که به آسم مبتلا هستند را باز کند.

این ماده سبز رنگ می تواند جلو سرفه های مداوم و تنگی نفس را در این بیماران بگیرد. گفتنی است در صورت از بین رفتن این بیماری، گردش خون نیز در این افراد به خوبی بهبود می یابد و ریه ها عملکرد بهتری دارند.

دانه سبز هل

مصرف هل و بهبود بیماری های دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص هل که در حیوانات و افراد زیادی اثبات شده است، بهبود بیماری های موجود در دستگاه گوارش می باشد. این دانه سبز با افزایش بیشتر اسید های صفراوی می تواند در هضم غذا تاثیرگذار باشد.

افراد می توانند از عصاره این دانه گیاهی برای بهبود نفخ شکم و عملکرد معده و همچنین از بین بردن استفراغ و تهوع های مکرر یاد کرد.

هل و تاثیر آن بر سکسکه و گلو درد

بسیاری از افراد به ویژه کودکان، دائما بعد از غذا خوردن دچار سکسکه های مداوم و گلو درد می شوند. این افراد به جای مراجعه به پزشک می توانند ابتدا از روش های درمانی خانگی و طب سنتی استفاده کنند و با مصرف دمنوش جوشیده هل در آب برای درمان این مشکلات استفاده کنند.

هل و خاصیت میکروب زدایی و سم زدایی آن

یکی دیگر از خواص هل نقش آن در از بین بردن سم ها و میکروب های موجود در بدن می باشد. برخی اوقات فرآیندهای مختلفی که در بدن رخ می دهد، می تواند به سلول های بدن آسیب های زیادی وارد کند. در این میان افراد با استفاده از عصاره ها و یا روغن های این گیاه می توانند این سم ها و میکروب ها را از بین ببرند و بدن را از آلودگی ها پاک کنند.

هل و تاثیر آن بر بیماری های موجود در دهان و دندان

آنتی بیوتیک یک داروی شیمیایی است که می تواند به خوبی برای درمان بیماری های موجود در دهان و دندان به افراد کمک کند و پوسیدگی های دندانی، التهابات و عفونت های دهانی را از بین ببرد.

اما به تازگی علم پزشکی به این نتیجه رسیده است که این داروی شیمیایی در  کنار مزایایی که دارد، شامل ضررهای زیادی می باشد. در این میان با استفاده از خواص هل به صورت عصاره و روغن و بدون ایجاد هیچگونه عوارضی در قسمت های دیگر بدن، می توان به خوبی این بیماری ها را رفع کرد و علاوه بر آن سبب ایجاد رایحه ای خوش در دهان شد.

قاشقی پر از دانه های هل

تاثیر مصرف هل بر کنترل کلسترول و بهبود بیماری های قلبی و عروقی

این دانه سبز می تواند سطوح مختلف چربی در بدن را کنترل کند و در نتیجه در تنظیم میزان کلسترول موجود در بدن تاثیرگذار باشد. همچنین این ماده خاص می تواند فشار خون و ضربان قلب را کنترل کند و به حالت نرمال برساند.

تاثیر مصرف دانه های هل بر بیماری های سرطان و دیابت

یکی دیگر از خواص هل می تواند نقش آن در بیماری دیابت باشد، این دانه سبز رنگ شامل مقدار زیادی منگنز است. این ماده معدنی به خوبی می تواند به بهبود و کنترل بیماری دیابت بپردازد. همچنین از دیگر خواص این دانه می توان به تاثیر آن در درمان سرطان کلیه و روده بزرگ اشاره کرد.

تاثیر مصرف هل بر پوست

افراد با استفاده از شکل های مختلف هل (روغن، پودر، عصاره) در تهیه ماسک های مخصوص پوست، می توانند به کاهش آلرژی های پوستی و شادابی آن کمک کنند. این دانه به خوبی می تواند لکه های پوستی را کمرنگ و یا آنها را از بین ببرد. همچنین عصاره این دانه می تواند عفونت های پوستی و باکتری های مختلف حاصل از استفاده از مواد آرایشی ناسالم را نیز از بین ببرد.

 خرید هل

تاثیر هل بر کاهش وزن

از دیگر خواص هل می توان به مقدار زیاد فیبر موجود در آن اشاره کرد که می تواند به کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند. به همین دلیل افراد می توانند با استفاده از پودر، دمنوش و یا عرق و روغن این گیاه روند لاغری خود را افزایش دهند و در رژیم های غذایی خود از آن استفاده کنند.

آشنایی با روش های گوناگون مصرف هل

نخستین نوع مصرف هل که برای بسیاری از ما نیز شناخته شده می باشد، شکل پودری آن است. خیلی از افراد با آسیاب کردن دانه های هل از آن به عنوان یک چاشنی در غذاها و نوشیدنی های خود و همچنین تزئین غذاها به ویژه حلوا و شله زرد استفاده می کنند.

همچنین یک روش دیگر برای بهره مندی از خواص هل می تواند مصرف این دانه سبز رنگ به شکل عرق و دمنوش باشد. خیلی از افراد مقدار مشخصی از این دانه را در آب گرم می جوشانند و پس از دقایقی از آن به شکل دمنوش و یا عرق در چای ها و شربت های خود استفاده می کنند.

خیلی از افراد نیز مقداری از پودر و یا عرق این دانه را با دارچین و یا زنجبیل مخلوط می کنند و از آن در چای ها و دیگر نوشیدنی های خود بهره می برند.

قابل ذکر است که افراد می توانند از مخلوط پودر این گیاه با عسل و مواد دیگر برای تهیه ماسک ها استفاده کنند و از خواص هل بهره بگیرند.

با وجود تمام این مطالب، این دانه سبز رنگ دارای خواص بی شماری است که خیلی از آنها بر ما پوشیده می باشد. اما ذکر همین مقدار از خواص هل نیز می تواند افراد را به استفاده بیشتر از این گیاه ترغیب کند تا بتوانند به بهبود بیماری های خود کمک کنند. از همراهی شما سپاسگزاریم!