انجیر؛ این میوه خوشمزه به دو صورت تازه و خشک، قابل مصرف است که هرکدام خواص درمانی مختلفی دارند. وجود مقادیر زیاد کلسیم، پتاسیم، آهن، فیبر و چربی کم، در انجیرخشک برای سلامتی بدن بسیار مهم و حیاتی است. این میوه عمدتاً در کشورهای آمریکا، ایران، اسپانیا، ترکیه و یونان کشت می ­شود.

یکی از دلایلی که اهمیت این میوه را دوچندان می کند، نام برده شدن آن در کتاب­های آسمانی (قرآن و تورات) است. انجیر، میوه‌ای بسیار شیرین است که حاوی تعداد بسیار زیادی هسته می‌باشد.در مقایسه با انجیر تازه، انجیر خشک به عنوان خشکبار بیشتر مصرف می ­شود. مباحث بسیاری در مورد انجیر خشک و فواید آن وجود دارد که یکی از مهم­ترین آن­ها خواص انجیر خشک در طب سنتی می‌باشد.

خواص انجیر خشک

انجیر خشک به نسبت انجیر تازه دارای ارزش غذایی بیشتری است. هر ۱۰۰ گرم انجیر تازه ۷۴ کالری دارد. در صورتی که ارزش غذایی انجیر خشک در هر ۱۰۰ گرم ۲۴۹ کالری است. به‌طورکلی ارزش غذایی میوه ­های خشک شده،بسیار بیشتر از میوه تازه است. میزان کربوهیدرات موجود در انجیر خشک ۶۴ گرم است. در حالی که انجیر تازه فقط ۱۹ گرم کربوهیدرات دارد. انجیر خشک دارای مقادیر فراوانی فیبر نیز می‌باشد که مقدار آن تقریبا ۳ برابر انجیر تازه است.

عناصر مس، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، فسفر و ویتامین­های B1، B2، A از ترکیبات اصلی انجیر خشک به حساب می‌آیند. پتاسیم موجود در آن سبب کاهش فشار خون می ­شود. وجود مقادیر زیاد کلسیم در انجیر خشک به سلامت استخوان­ها کمک می ­کند. برای افرادی که دچار فقر آهن هستند، مصرف انجیر خشک بهترین گزینه برای جبران و افزایش این عنصر مهم است. علاوه بر این استفاده از آن سبب افزایش قوای جنسی و جسمی می ­شود.  کسانی که قصد افزایش وزن دارند بهتر است انجیر را صبح‌ها و به صورت ناشتا میل کنند.

انجیر حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام فنول است که سبب کاهش پیش‌روی انواع سرطان می ­شود. مصرف روزانه آن از یائسگی زودرس و افزایش وزن جلوگیری می­ کند و استروژن­های مضر بدن را نیز دفع می‌کند. برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مصرف انجیر خشک بسیار موثر خواهد بود، زیرا فیبر موجود در آن سبب احساس سیری طولانی مدت و در نتیجه کاهش وزن می ­شود. همچنین مصرف انجیر برای سلامت پوست بسیار حیاتی است.

خواص انجیر خشک در طب سنتی

در بسیاری از کتب قدیمی و دینی بر مصرف مداوم انجیر بسیار تاکید شده است. شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در کتاب قانون، انجیر را برای درمان صرع و سرفه بسیار مفید دانسته است. بقراط نیز استفاده از انجیر را برای افزایش عقل و درمان بیماری­های التهابی توصیه کرده است. در طب سنتی ایرانی، برای درمان زگیل­ های پوستی از انجیر استفاده می­ شد. همچنین برای تقویت حافظه، مصرف انجیر با دیگر مغزدانه­ ها بهترین گزینه به حساب می‌آمد. یونانیان نیز انجیر را برای درمان بیماری­های طحال و کبد بسیار مناسب دانسته و از آن برای افزایش ادرار نیز استفاده می­ کردند.

جوشانده انجیر خشک در شیر سبب از بین رفتن تورم لثه و ورم مخاط دهان می­ شود. در کتب سنتی آمده است؛ برای درمان ورم دُمَل­ها، ضمادی از انجیر خشک با آرد جو و گندم تهیه کرده و روی دمل قرار دهید. همچنین برای از بین بردن گلودرد بهتر است جوشانده غلیظ انجیر خشک را قرقره کنید. مطالب بسیاری تحت عنوان خواص انجیر خشک در طب سنتی وجود دارند که مهم­ترین آن‌ها ملین بودن انجیر است. در طب سنتی از انجیر خشک به دلیل طبع گرم آن برای رفع سرد مزاجی استفاده می ­شود. البته این نکته را در نظر بگیرید که در مصرف انجیر خشک باید اعتدال را رعایت کنید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه آن مضر خواهد بود.

 

برای انجیر در طب سنتی خواص بسیار زیادی امده است. انجیر میوه ای بهشتی و توصیه شده است.

خواص انجیر خشک برای معده

از دیگر خواص انجیر خشک، بهبود دستگاه گوارش و عملکرد آن است. مصرف این میوه می تواند برای افرادی که سوء هاضمه دارند بسیار مفید باشد. چون به هضم غذا کمک بسیار زیادی می کند. البته باید در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد این میوه هم می تواند مشکلات معده را برای شما در پی داشته باشد و معده شما به اصطلاح سنگین شود. پس زیاده روی در مصرف انجیر خشک می تواند مضر هم باشد.

خواص انجیر خشک برای مردان

خواص انجیر خشک در طب سنتی برای مردان ذکر شده است. چرا که این میوه بی نظیر حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی است. وجود مس، آهن، منیزیم و فسفر و… تضمین کننده سلامتی هر یک از مردان است. این میوه خشک شده به تقویت سیستم ایمنی مردان و زنان کمک می کند و سبب پیشگیری از گلو درد و بیماری های ناشی از آن می شود.

خواص انجیر خشک برای لاغری

همان گونه که گفته شد؛ به طور کلی خواص انجیر بسیار زیاد است. یکی از همین خواص که برای سلامتی بسیار مفید است؛ داشتن فیبر است. فیبر موجود در انجیر خشک سبب می شود تا شما احساس سیری کنید. در نتیجه به کاهش وزن و لاغری شما کمک می کند.

خواص انجیر خشک در بارداری

در طب سنتی خواص زیادی را برای انجیر خشک در دوران بارداری ذکر کرده اند. از جمله خواص انجیر خشک، شیردهی زیاد می باشد. ضمن اینکه طعم بهتری هم به شیر آن ها می دهد. از دیگر خواص این میوه اعجازآور، رفع یبوست در دوران بارداری است. مسئله ای که بسیاری از بانوان در این دوران با آن مواجه می شوند که با مصرف انجیر خشک می توانند این مشکل را برطرف کنند.

 

خرید آجیل حسینی

خواص انجیر خشک برای درمان یبوست

یبوست، یکی از بیماری­هایی است که بسیاری افراد با آن مواجه هستند. برای درمان آن کافیست انجیر خشک را در گلاب بخیسانید و آن را بین وعده­ های اصلی غذایی مصرف کنید. طولانی شدن بیماری یبوست سبب آسیب رسیدن به دستگاه گوارش و در دراز مدت باعث بروز سرطان روده بزرگ می‌شود. انجیر خشک ملیّن بوده و از بروز چنین اتفاقات ناگواری جلوگیری می‌کند، بنابراین برای سلامت دستگاه گوارش خود لازم است روزانه چند عدد انجیر خشک میل کنید. فیبرهای موجود در انجیر خشک یک لایه محافظتی روی روده کوچک و بزرگ ایجاد می­ کنند و سبب کاهش مشکلات گوارشی می ­شوند.

انجیر خشک و دیابت

مصرف بیش از اندازه انسولین و داروهای کاهنده قند خون در افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، در درازمدت سبب بروز بیماری­های مختلفی می­ شود. یکی از راه‌های جلوگیری از این بیماری­ها استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی است که قطعاً انجیر خشک بهترین پیشنهاد برای این منظور است.

خواص انجیر خشک برای رحم

بر اساس طب سنتی خواص انجیر خشک، شامل بهبود و سلامتی چشم های مادران باردار و حتی جنین داخل رحم هم می شود. مادران باردار با مصرف این میوه می توانند سلامتی چشم کودکان خود را تضمین کنند. ضمن اینکه از بروز سرطان پستان در خود نیز پیشگیری می کنند. مصرف انجیر خشک برای سلامتی عروق خونی و همچنین تنظیم فشار خون جنین داخل رحم مادران باردار بسیار مفید می باشد.

خواص انجیر خشک با عسل

خواص انجیر خشک بسیار بالا و قابل توجه است. این میوه را می توان با عسل ترکیب و مورد مصرف قرار داد. این معجون می تواند به کنترل گردش خون کمک کند. حافظه را تقویت کرده و به تقویت قوای جنسی شما نیر کمک بسیار زیادی می کند. برای تقویت سیستم ایمنی خود نیز می توانید از انجیر خشک با عسل استفاده کنید.

تعدادی انجیر خشک خوشمزه

انجیر خشک از دیدگاه ائمه اطهار

نقل شده است که طبقی از انجیر به خدمت پیامبر اسلام آوردند. ایشان به یاران خود فرمودند: «بخورید چرا که اگر بنا بود میوه ­ای از بهشت برایتان نام ببرم، آن میوه انجیر است.» همچنین پیامبر(ص) توصیه نموده ­اند که انجیر را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک میل کنید. امام رضا علیه السلام نیز فرموده ­اند: «مصرف انجیر سبب از بین رفتن بوی بد دهان می­ شود و استخوان­ها را مستحکم می­ کند.»

کلام آخر

در بسیاری از کتب دینی به مصرف انجیر و به‌ویژه انجیر خشک توصیه شده است. در طب سنتی نیز برای انجیر خشک فواید و خواص بسیاری ذکر شده است که در این مطلب با خواص انجیر خشک در طب سنتی آشنا شدیم. علاوه بر فروشگاه های سطح شهر می توناید انجیر خشک را از فروشگاه های آنلاین نیز تهیه کنید و از خواص آن بهره مند شوید.