بچه‌های در حال رشد اغلب بین وعده‌های غذایی خود نیاز به خوردن تنقلات دارند. با این حال، تنقلات مفید و مضر برای کودکان با شکل و طعم‌های مختلفی وجود دارد که در انتخاب آن‌ها برای فرزندان خود باید دقت کنید. مواد مضر اغلب دارای قند و مواد افزودنی مضر برای سلامتی کودکان است. استفاده از میان وعده‌های مفید برای کودکان یک فرصت عالی برای جذب مواد مغذی اضافی است. در ابتدا لیستی از تنقلات مفید و سپس تنقلاتی مضری که کودکان نباید آن‌ها را مصرف کنند، تهیه کرده‌ایم پس با ما همراه باشید.

درباره تنقلات

تنقلات به خوراکی هایی گفته می شود که معمولا بصورت میان وعده مصرف می شوند. برخی از تنقلات عبارتند از:

  • گز
  • سوهان
  • ویت کورن
  • پاپ کورن بو داده
  • پشمک
  • بیسکوییت
  • لواشک

هر یک از تنقلات مفید که در ادامه درباره آنها صحبت می کنیم، بخاطر مواد غذایی درونشان، خواص مختلفی دارند و برای بدن مفید هستند. مثلا گز پسته ای بخاطر پسته ای که دارد خواص مختلفی دارد.همچنین گز بادامی نیز فوایدی برای بدن دارد.

برخی از خواص پسته و در نتیجه خواص گز پسته ای:

  1. تقویت مغز
  2. تقویت معده
  3. مسکن سرفه
  4. خون ساز

برخی از خواص بادام و در نتیجه خواص گز بادامی:

  • تنظیم سطح کلسترول
  • جلوگیری از بیماری قلبی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • جلوگیری از دیابت

تنقلات مفید

به جای استفاده از تنقلات فرآوری شده می‌توانید از غذاهای کامل و انرژی‌زا برای کودکان استفاده کنید. این مواد غذایی را به راحتی می‌توانید در خانه و با کمترین زمان تهیه کنید. اگر به فرزندانتان اهمیت می‌دهید بهتر است این روش را امتحان کنید. در ادامه تعدادی از تنقلات مفید برای کودکان را معرفی کرده‌ایم که خوردن آن را به تمام کودکان پیشنهاد می‌دهیم.

۱- ترکیب مخلوط

اگر فرزندتان به آجیل حساسیت ندارند، می‌توانید از مغزهای آجیل‌ها به صورت ترکیبی استفاده کنید، زیرا هر کدام از آن‌ها حاوی مواد مغذی هستند. این ترکیبات می‌تواند شامل میوه‌های خشک و غلات باشد.

۲- گلابی خرد شده با پنیر ریکوتا

گلابی جزو میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار بین کودکان است، ولی در تمام فصول نمی‌توانید آن را به راحتی پیدا کنید. برای حل این مشکل می‌توانید از میوه خشک شده استفاده کنید. گلابی سرشار از فیبر و ترکیبات گیاهی مفید است و خوردن آن به کودکان توصیه می‌شود. هر برش از گلابی را با پنیر ریکوتا استفاده کنید تا یک منبع کامل از پروتئین و کلسیم برای فرزندتان باشد.

۳- جو دوسر

جو دوسر یک صبحانه سالم برای کودکان است ولی از آن می‌توان به عنوان یک میان وعده عالی استفاده کرد. جو دوسر دارای فیبر محلول است و این خاصیت باعث افزایش تعداد باکتری‌های مفید در دستگاه می‌شود که برای سلامتی کودکان مفید است. بهتر است جو دوسر را با شیر درست کنید، زیرا مقدار پروتئین و کلسیم آن افزایش می‌یابد.

تنقلات مفید برای کودکان

۴- پنیر

پنیر بیشتر از پروتئین و چربی تشکیل شده و منبع خوبی از کلسیم است. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پنیر و سایر لبنیات برای رژیم غذایی از ارزش بالایی برخوردار است. غذاهای لبنی پر چرب به میزان قابل توجهی نیازهای غذایی کودک به کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و D را برطرف می‌کند.

پنیر، پروتئین مورد نیاز برای رشد کودکان را فراهم می‌کند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که پنیر می‌خورند، کمتر دچار بیماری‌های گوارشی می‌شوند.

۵- اسموتی میوه

اسموتی میوه یک روش مناسب برای جمع‌بندی تعدادی از مواد مغذی در یک میان وعده کوچک است. همچنین می‌توانید سبزیجات را به اسموتی اضافه کنید. با وجود طعم میوه‌ها، حتی ممکن است کودک متوجه سبزیجات نیز نشود.

برای تهیه اسموتی از ترکیبات تازه استفاده کنید و از آب میوه‌ای که دارای قند زیاد است به طور کامل خودداری کنید. ترکیب‌های بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید، در اینجا یک دستور العمل آسان برای تهیه اسموتی معرفی کرده‌ایم:

اسموتی بری

مواد لازم برای ۴ نفر:

۲ فنجان (۶۰ گرم) اسفناج تازه

۲ فنجان (۳۰۰ گرم) انواع توت‌های یخ زده

۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) ماست ساده

۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر کامل یا شیر بادام

۱ قاشق غذاخوری (۲۰ گرم) عسل

روش تهیه: تمام مواد را به مخلوط کن اضافه کرده و مخلوط کنید تا یکدست شوند.

۶- تخم مرغ

تخم مرغ‌ها یک میان وعده عالی و مغذی برای کودکان است. در این ماده غذایی پروتئین و مواد معدنی از جمله ویتامین B12، ریبوفلاوین و سلنیوم وجود دارد. همچنین حاوی لوتئین و زاکزانتین، دو کاروتنوئید است که برای سلامتی چشم مفید هستند. علاوه بر این، تخم مرغ‌ها بهترین منبع غذایی برای کولین ها هستند، این ماده غذایی ویتامین لازم برای رشد مغز را فراهم می‌کند.

تنقلات مضر برای کودکان

نقطه مقابل تنقلات مفید تنقلات مضر است، که باید کودکان را از خوردن آن‌ها منع کنید یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. والدین باید تنقلات مفید و مضر برای کودکان را بشناسند تا بتوانند تغذیه مناسب را انتخاب کنند. برخی از کودکان به خوردن تنقلات مضر عادت کردن و ترک آن‌ها کاری بسیار سخت است، ولی برای حفظ سلامتی آن‌ها باید این کار را انجام دهید. در ادامه تعدادی از تنقلات مضر برای کودکان را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید تنقلات مفید ابتدای مقاله را جایگزین آن کنید.

۱- نوشابه

نوشابه‌های یکی از نوشیدنی‌های بسیار مضر برای سلامتی چه بزرگسالان و چه کودکان است. این نوشیدنی به دلیل قند زیاد برای افراد دیابتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین کودکان با خوردن خودسرانه آین خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالی را برای خود افزایش می‌دهند. کودکان در سنین رشد قرار دارند به همین دلیل با خوردن این نوشیدنی دچار پوکی استخوان می‌شوند، همچنین مانع رشد آن‌ها می‌شود.

تنقلات مضر برای کودکان

۲- چیپس و پفک

برخی افراد چیپس و پفک را جزو تنقلات مفید برای کودکان می‌شناسند، ولی باید بدانید این مواد برای کودکان در حال رشد بسیار مضر است. چیپس و پفک سیری کاذب در کودکان ایجاد می‌کند و همین امر باعث بی‌اشتهایی کودک و در نتیجه مانع رشد فرزندتان می‌شود. همچنین مصرف بیش از حد آن برای دستگاه گوارش کودکان مضر است و عوارض جبران ناپذیری دربر خواهد داشت.

۳- لواشک و آلوچه‌های غیر بهداشتی

بیشتر کودکان به مواد غذایی ترش علاقه زیادی دارند، که برای سلامتی دندان آن‌ها مضر است. در لواشک و آلوچه‌های غیر بهداشتی از مواد افزودنی غیرمجاز به عنوان ترش کننده کاذب استفاده می‌کنند، که برای معده و دندآن‌های کودکان ضرر بسیاری دارد. در نتیجه تا می‌توانیدآن‌ها را از خوردن آن‌ها منع کنید و به جای آن از آلوچه‌های طبیعی استفاده کنید.

۴- غذاهای آماده و هات داگ

بیشتر کودکان به غذاهای حاضری مثل سوسیس، کالباس و هات داگ و… علاقه زیادی دارند که این برای والدین خیلی بد است. این غذاها حاوی نیترات و مواد سرطان‌زا هستند که در دراز مدت اثرات خود را به صورت کاملاً جدی نشان می‌دهد. همچنین دارای چربی‌های اشباع و رنگ‌های مصنوعی هستند که برای دستگاه گوارش کودکان بسیار مضر است. برخی از این غذاها جزو تنقلات مفید و مضر برای کودکان است، زیرا می‌توانید برخی از آن‌ها را در خانه تهیه کنید.

۵- آبمیوه‌های مصنوعی

آبمیوه‌های طبیعی سرشار از فیبر و انواع ویتامین‌ها هستند ولی در مقابل آبمیوه‌های مصنوعی اینگونه نیستند. این آبمیوه‌ها باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود، زیرا دارای مواد افزودنی غیرمجاز هستند. بهتر است کودکان را به خوردن آب و آبمیوه‌های طبیعی کنید تا این نوشیدنی‌ها را بخورند.

سخن آخر

تمام کودکان در طول روز به جز غذاهای اصلی به تنقلات و میان وعده‌های کامل احتیاج دارند، در نتیجه بهتر است مواد مفیدی برای آن‌ها انتخاب کنید. در این بین برخی از تنقلات مفید و مضر برای کودکان وجود دارد که والدین باید گزینه درستی را انتخاب کنند.

یک میان وعده سالم می‌تواند انرژی لازم را برای فرزندانتان فراهم کند و به آن‌ها کمک کند روزانه مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند. به جای استفاده از میان وعده‌های بسته‌بندی‌شده، غذاهای کامل و غیر فرآوری شده را به بچه‌های خود پیشنهاد دهید.

برای خرید اینترنتی انواع تنقلات سالم و خوشمزه به بخش تنقلات فروشگاه اینترنتی برادران حسینی مراجعه نمایید.

خرید تنقلات سالم و خوشمزه از سایت برادران حسینی