دیابت یک بیماری جدی و آزاردهنده است؛ بنابراین تغذیه در آن عامل مهمی می باشد.در این مقاله می خواهیم بدانیم که مناسب ترین تنقلات برای دیابت چه خوراکی هایی می باشند؟

نوع تغذیه رژیم غذایی دیابتی ها

همه ما در طول روز جدا از وعده های غذایی اصلی، تنقلات و خوراکی هایی می خوریم. این تنقلات شامل انواع مغز ها، میوه، شیرینی، شکلات، لواشک، آبمیوه، کیک، دمنوش و … می باشند. حال اگر فردی به دیابت مبتلا باشد، باید رژیم غذایی خود را رعایت کند. به این گونه که هر خوراکی و تنقلاتی را نمی تواند بخورد. مطابق با شرایط خود یکسری از تنقلات را برای میان وعده های خود انتخاب می کند.

فرد مبتلا به دیابت باید تنقلات کم چرب، کم نمک و از همه مهم تر کم قند را میل کند. به طور کلی هیچ تنقلاتی برای افراد مبتلا به دیابت حذف نمی شود. فقط باید میزان قند، چربی و نمک خوراکی ها را بدانند تا مطابق با رژیم غذایی خود آن ها را میل کنند.

مناسب ترین تنقلات برای دیابت

اول از همه باید میزان قند، نمک و چربی هر خوراکی را بدانید. بعد از درآوردن اطلاعات هر خوراکی می توانید آن را به میزان لازم مصرف کنید. در ادامه به بررسی مناسب ترین تنقلات برای دیابت می پردازیم.

ذرت بو داده

ذرت بو داده یا همان پاپ کورن یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین تنقلات می باشد. پاپ کورن از تنقلات برای دیابت هم می باشد. این خوراکی در کنترل اشتها نقش به سزایی دارد؛ زیرا سرشار از فیبر و مواد مغذی می باشد.

برای تهیه آن بهتر است خودتان درستش کنید. به این دلیل که بتوانید تا حدی از چرب شدن و نمکی شدنش جلوگیری کنید. با این حال باز هم مقداری چربی دارد که باید مطابق با رژیم غذایی و سوخت و ساز بدنتان آن را مصرف کنید.

حمص

حمص از دیگر تنقلات برای دیابت می باشد. حمص از میان وعده های عربی و مدیترانه ای است. این میان وعده دارای پروتئین زیاد و چربی غیر اشباع می باشد. حمص مقوی، سالم و فاقد چربی است. به همین دلیل یکی از تنقلات مناسب برای دیابت به شمار میرود.

یک کاسه حمص

اسموتی خانگی

از دیگر تنقلات برای دیابت اسموتی خانگی می باشد. دقت کنید که اسموتی برای افراد دیابتی حتما باید خانگی باشد. به این دلیل که در بیرون و کافه ها برای درست کردن اسموتی، در آن شیرین کننده زیادی می ریزند. شما در منزل می توانید با میوه دلخواه خود اسموتی درست کنید. البته دقت کنید که میزان قند موجود در هر میوه متفاوت است.

آجیل بدون نمک

آجیل بدون نمک از مناسب ترین تنقلات برای دیابت است. آجیل ها سرشار از فیبر، ویتامین، پروتئین، چربی های سالم و خاصیت های زیاد دیگر می باشند. گردو در بین آجیل ها بیشترین میزان اسید های چرب امگا ۶ و امگا ۳ را دارد که این برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

سایر تنقلات

انواع توت ها، چای و دمنوش های بدون قند، میوه های خشک شده، سالاد، بورانی و … از انواع تنقلات برای دیابت می باشند.

نامناسب ترین تنقلات برای دیابت

یکسری از تنقلات هستند که برای دیابت بسیار مضر می باشند. نامناسب ترین تنقلات برای دیابت، تنقلاتی می باشند که باعث بالا رفتن میزان قند خون می شوند. در ادامه مضرترین خوراکی های که برای افراد دیابتی است را بررسی میکنیم.

سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی اصلا به تنهایی مضر نمی باشد اما اگر آن را سرخ کنید بسیار مضر می شود. به این دلیل که غذاهای سرخ شده حاوی چربی زیاد و کربوهیدرات است. قند خون را با سرعت زیاد بالا برده و تا مدت زیادی پایین نمی آید. دلیل دیر پایین آمدنش این است که زمان زیادی برای هضم چربی می خواهد. از این رو سیب زمینی سرخ کرده اصلا برای افراد دارای دیابت مناسب نیست.

چیپس

نوشابه

نوشابه به شدت برای افراد دیابتی مضر می باشد. به گفته جاکوسبون در ۱۰ دقیقه اول که نوشابه می نوشید، نزدیک به ۱۰ قاشق چای خوری شکر وارد بدن خود می کنید. این مواد به سرعت جذب بدن شما می شوند و انسولین را از بدن ترشح می کنند. از این رو نوشابه از مضر ترین مواد غذایی برای افراد دیابتی و افراد غیر دیابتی می باشد.

آب پرتقال

یکی از مضر ترین تنقلات برای دیابت، آب پرتقال می باشد. درست است که آب پرتقال سرشار از ویتامین C می باشد، اما وقتی آن را آبگیری می کنند  سرشار از قند می شود. به طور کلی در یک لیوان متوسط از آب پرتقال چیزی حدود ۳۶ گرم شکر وجود دارد.

بیسکوئیت

بیسکوئیت ها از خطرناک ترین تنقلات برای افراد دارای دیابت می باشند. بیسکوئیت مخصوصا اگر خانگی نباشد، دارای کربوهیدرات زیاد و چربی فراوان است. آن ها باعث می شوند تا مغز و بدن التهاب پیدا کند. از این رو بیسکوئیت نه تنها برای افراد دیابتی مناسب نیست، بلکه باعث ابتلا به چاقی و سرطان نیز می شود.

مطلب مرتبط:”تنقلات رژیمی چیست؟”

نتیجه گیری

به طور کلی تمام تنقلاتی که دارای چربی، قند و نمک زیادی هستند، برای افراد مبتلا به دیابت ضرر دارد. ابتدا باید میزان مواد موجود در آن را بدانید و بعد از دانستن میزان آن ها، مطابق با رژیم غذایی و سوخت و ساز بدن خود، تنقلات را مناسب میل کنید.