تخمه کدو از جمله تخمه های خوش طعم است که از مواد مغذی بسیاری بهره مند می باشد. به همین دلیل نمی توان از کنار خواص تخمه کدو برای سلامتی انسان به سادگی عبور کرد. پیشگیری از بروز انواع سرطان، کاهش کلسترول، تنظیم نمودن قند خون و بهبود پروستات از اصلی ترین خواص این تخمه محسوب می شوند. تخمه کدو برای پوست، مو، قلب، مجاری ادراری و ایمنی بدن نیز از خواص بی نظیری برخوردار است.

البته زیاده روی در مصرف این تخمه می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی در بدن شود. به همین دلیل برای بهره مندی از خواص تخمه کدو بهتر است با میزان استاندارد مصرف آن در طول روز آشنا شوید. در این صورت می توانید به راحتی از خواص آن بهره مند شوید. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با خواص بی نظیر تخمه کدو برای بدن به طور کامل آشنا کنیم.

طبع و خواص تخمه کدو

از مهم ترین خواص تخم کدو می توان به متعادل سازی حرارت بدن اشاره داشت. از آنجایی که طبع این تخمه سرد و تر است، می تواند خلط های گرم و آزاردهنده را تسکین دهد. همچنین استفاده از این تخمه به دلیل طبعی که دارد می تواند به بهبود تب و کاهش ضعف ناشی از حرارت بدن نیز کمک کند. بهبود کیفیت خواب و همچنین برطرف نمودن خشکی مغز از جمله فواید این تخمه می باشند.

از دیگر خواص تخم کدو می توان افزایش وزن در افرادی که طبع بدن آن ها گرم و خشک است را معرفی نمود. طبع سرد و تر این تخمه می تواند به تسکین سرفه های گرم نیز کمک کند. از طرفی این تخمه موجب درمان زخم معده، مشکلات مثانه، بیماری پروستات، کاهش کلسترول خون و تسکین دیابت نیز می شود.

پیش از استفاده بهتر است علاوه بر خواص تخم کدو از مضرات مصرف بیش از اندازه آن نیز مطلع شوید. از اصلی ترین مضرات تخم کدو می توان به ایجاد آلرژی در برخی از افراد اشاره داشت. خارش های پوستی، تورم بدن، گرفتگی بینی و بروز مشکلات تنفسی از اصلی ترین واکنش های آلرژیک این تخمه می باشند. البته در برخی مواقع معده درد، سوء هاضمه، اسهال و تحریک میگرن ناشی از مصرف زیاد تخمه کدو نیز گزارش شده است.

خواص تخمه کدو برای پروستات

از خواص تخم کدو برای آقایان می توان به بهبود مشکل پروستات اشاره نمود. متاسفانه یکی از مشکلات رایج در میان آقایان مسن بیماری پروستات است. این بیماری می تواند روند زندگی افراد را به شکل قابل توجهی دچار مشکل کند. بنابراین پیشگیری و درمان به موقع این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از جالب ترین خواص تخم کدو میزان مواد فوتو شیمیایی موجود در آن می باشد. این مواد نقش بسیار موثری در تنظیم هورمون تستوسترون دارند. از طرفی عدم تعادل در میزان این هورمون در بدن اصلی ترین دلیل بروز هیپرپلازی پروستات است. بنابراین تخم کدو می تواند در درمان این بیماری نقش بسیار تاثیرگذار باشد.

با توجه به این خواص تخم کدو بسیاری از پزشکان مصرف روزانه نصف پیاله تخم کدو را به مردان توصیه می نمایند. البته با توجه به اینکه تخمه های آماده به صورت بو داده و نمکی هستند، بهتر است این تخمه را به صورت خام مورد استفاده قرار داد. برای کاهش میزان سردی آن نیز می توان کمی روغن زیتون روی آن ریخت.

تخمه کدو خام علائم و نشانه های هایپرپلازی پروستات را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از آنجایی که بزرگ شدن پروستات منجر به اختلال در دفع ادرار می گردد، این تخمه به بهبود دفع ادرار نیز کمک می کند. به همین دلیل مصرف این تخمه در طول یک سال منجر به کاهش نشانه های پروستات خوش خیم و بهبود کیفیت زندگی مردان می شود.

خواص تخمه کدو برای زنان

یکی از مهم ترین خواص تخم کدو تامین روی مورد نیاز بدن است. بسیاری از بانوان با فقر روی در بدن خود مواجه هستند. این افراد می توانند با مصرف تخمه کدو به رفع این مشکل کمک کنند. کمبود روی در بدن بانوان باردار می تواند مستقیما روی رشد و سلامت جنین تاثیر بگذارد. بنابراین تامین روی در بدن بانوان باردار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

از دیگر خواص تخم کدو برای بانوان می توان به کاهش علائم یائسگی اشاره داشت. فیتو استروژن بسیار بالای موجود در تخمه کدو می تواند میزان کلسترول خوب بدن را افزایش دهد. از طرفی موجب می شود تا میزان فشار خون بالای ناشی از یائسگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. تسکین درد مفاصل و گر گرفتگی بدن از دیگر تاثیرات تخم کدو در دوران یائسگی می باشند.

پیشگیری از بروز سرطان سینه و دهانه رحم از دیگر خواص تخم کدو محسوب می شوند. مصرف تخمه کدو خام می تواند بخش قابل توجهی از آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تامین نماید. به همین دلیل از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و ایمنی بدن را نیز افزایش می دهد. بنابراین می تواند از بروز سرطان دهانه رحم و همچنین سایر سرطان ها در بدن بانوان پیشگیری نماید.

کاهش قند خون، پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری و همچنین درمان انواع انگل ها از دیگر خواص تخم کدو می باشند. به طور کلی خاصیت ضد التهابی این تخمه در کنار مواد مغذی فوق العاده ای که به همراه دارد، می تواند از بروز انواع بیماری های عفونی جلوگیری کند. ویتامین E و کارتنوئیدهای موجود در این تخمه خاصیت ضد التهابی دارند. به همین دلیل از سلول های سالم بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

خواص تخمه کدو، یک ظرف حاوی مقداری تخمه کدو و چند دانه تخمه کدو در کنار آن

 

تخمه کدو برای پوست و مو

غنی بودن از ویتامین A و K از جمله خواص تخم کدو می باشند که می توانند به سلامت پوست و موی سر کمک کنند. این ویتامین ها در کنار اسید چرب امگا ۳ و همچنین روی موجود در تخمه کدو موجب تقویت موها و پیشگیری از ریزش آن ها می شوند. از طرفی با کاهش التهابات پوست سر به کاهش التهابات بدن کمک کرده و منجر به رشد سریع تر موها می گردند.

حفظ استحکام و درخشندگی موها از دیگر خواص تخم کدو به شمار می روند. از طرفی این تخمه به دلیل خاصیت ضد قارچی که دارد، می تواند از سوزش، خارش و تحریک پذیری پوست سر پیشگیری نماید. عنصر روی موجود در تخمه کدو نقش بسیار موثری در رفع شوره سر دارد. از طرفی ویتامین A موجود در این تخمه موجب می شود تا از شکنندگی و خشکی موها جلوگیری شود و ضخامت موها نیز افزایش پیدا کند.

از طرفی اسیدهای چرب ضروری در این تخمه باعث شده است تا حفظ سلامت پوست از دیگر خواص تخم کدو باشد. این اسیدهای چرب رطوبت و چربی مورد نیاز پوست را تامین می کنند. به همین دلیل احتمال بروز خشکی و آکنه های پوستی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. این اسیدهای چرب خاصیت ارتجاعی پوست را نیز افزایش داده و منجر به درخشندگی و شفافیت بیشتر پوست می شوند.

خاصیت ضد التهابی تخمه کدو باعث کاهش التهابات پوستی مانند خارش، قرمزی، جوش و زخم های پوستی می شود. از طرفی این تخمه دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده و از ترشح بیش از اندازه چربی پیشگیری می کند. حفظ کلاژن، تامین درخشندگی و رفع چین و چروک های پوستی از دیگر تاثیرات این تخمه روی پوست هستند. به طور کلی تخمه کدو می تواند در جوان سازی پوست نقش بسیار موثری را ایفا کند.

خواص تخمه کدو در طب سنتی

از خواص تخم کدو در طب سنتی می توان به کاهش کلسترول، تنظیم قند خون، کاهش حرارت بدن و … اشاره داشت. از آنجایی که طب سنتی این تخمه را سرد و تر می شناسد، بهتر است مصلح آن (عسل) نیز مورد استفاده قرار گیرد. این تخمه می تواند نقش بسیار موثری در کاهش حرارت بدن و تب داشته باشد. از آنجایی که افزایش حرارت بدن منجر به بروز التهاب می شود، این تخمه می تواند در کاهش التهابات بدن و پیشگیری از بیماری سل نیز موثر باشد.

فیتواسترول موجود در تخمه کدو نیز به کاهش کلسترول بد در بدن کمک می کند. این تخمه سرشار از مس می باشد و مس نیز در افزایش تعداد گلبول های قرمز بدن نقش بسیار موثری دارد. به همین دلیل مصرف این تخمه می تواند در افزایش گلبول های قرمز و تقویت ایمنی بدن در برابر انواع عفونت ها بسیار تاثیرگذار باشد. از طرفی سدیم بسیار کم موجود در تخمه کدو از بروز بیماری های قلبی و همچنین افزایش فشار خون پیشگیری می نماید.

از دیگر خواص تخم کدو می توان به اثرات ضد دیابتی آن اشاره داشت. این تخمه حاوی مقدار قابل توجهی فلاونوئید، فنل و ساپونین می باشد. به همین دلیل مصرف آن می تواند سطح انسولین را در بدن افزایش دهد و به بهبود دیابت و تنظیم سطح قند خون کمک کند. از طرفی این مواد مغذی در کاهش میزان استرس اکسیداتیو بدن نیز نقش بسیار موثری دارد.

رفع اختلالات مجاری ادراری و مشکلات مثانه نیز از جمله خواص تخم کدو می باشند. این تخمه به مهار آنزیم آروماتاز کمک کرده و به همین دلیل عضلات لگن را تقویت می نماید. بنابراین مصرف ان می تواند آندروژن موجود در ماهیچه های لگن را تقویت کند و از بروز عفونت های ادراری و مشکلات مثانه نیز پیشگیری نماید.

خواص تخمه کدو برای معده

از جمله خواص تخم کدو می توان به بهبود دستگاه گوارش و پیشگیری از بروز مشکلات معده اشاره نمود. این تخمه حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است و می تواند از بروز بیماری های مزمن و چاقی پیشگیری نماید. فیبر بالای این تخمه موجب پیشگیری از یبوست می شود. بنابراین مصرف آن می تواند از اختلال در عملکرد روده و معده جلوگیری کند.

از طرفی پیشگیری از بروز سوء هاضمه نیز جزو خواص تخم کدو محسوب می شود. این تخمه حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. به همین دلیل در پیشگیری از مشکلات گوارشی و زخم معده نقش بسیار موثری دارد. همچنین استفاده روزانه از این تخمه به درمان سوزش معده و تسکین درد معده کمک می کند.

درمان کبد چرب نیز از جمله خواص تخم کدو می باشد. این تخمه می تواند به کاهش وزن و رفع یبوست کمک کند. در این صورت میزان چربی های اضافی بدن را کاهش داده و از تجمع چربی در کبد جلوگیری می نماید. به طور کلی مصرف روزانه این تخمه می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و در حفظ سلامتی بدن نقش بسیار موثری داشته باشد.

میزان مصرف تخمه کدو در روز

اگر به دنبال استفاده از خواص تخم کدو هستید، بهتر است تعادل را در میزان مصرف روزانه آن رعایت کنید. به طور کلی انجمن قلب آمریکا به افراد توصیه می کند تا در روز یک چهارم فنجان از این تخمه را مورد استفاده قرار دهند. این میزان تقریبا ۳۰ گرم تخمه کدو می شود که حاوی مقدار قابل توجهی فیبر، پروتئین، روی، منیزیم، سلنیوم و دیگر مواد مغذی می باشد.

به طور کلی اگر فردی دچار هایپرپلازی خوش خیم پروستات باید می تواند با مصرف روزانه ۱۰ گرم از این تخمه می تواند به بهبود مشکل خود کمک کند. همچنین افرادی که از بی خوابی رنج می برند بهتر است پیش از خواب حدود ۵ گرم تخمه کدو میل کنند. این تخمه به دلیل آمینو اسید و تریپتوفان موجود در آن می تواند به افزایش کیفیت خواب کمک کرده و بی خوابی را درمان نماید.

برای بهره مندی از خواص تخم کدو بهتر است روزانه حدود ۱۰ تا ۳۰ گرم از این تخمه را مورد استفاده قرار دهید. در این صورت می توانید از خواص تنظیم قند خون، بهبود کیفیت خواب، تقویت قدرت باروری در بانوان و آقایان و حفظ سلامت قلب بهره مند شوید. همچنین مصرف روزانه این تخمه در پیشگیری از بروز انواع سرطان و بیماری های زمینه ای بسیار موثر است.

خواص تخمه کدو، یک ظرف زرد حاوی مقداری تخمه کدو

 

البته فراموش نکنید که برای استفاده از خواص تخم کدو باید تعادل را در میزان مصرف این تخمه رعایت کنید. همچنین مراقبت میزان مصرف تخمه کدو در کودکان باشید. زیرا این تخمه از چربی بالایی برخوردار است و می تواند منجر به چاقی مزمن، اسهال و مشکلات گوارشی در کودکان شود.

مقاله مرتبط :”آیا تخمه کدو چربی دارد؟

نتیجه گیری

از خواص تخمه کدو برای سلامتی انسان نمی توان غافل شد. مصرف این تخمه می تواند به بهبود عملکرد بدن کمک کند و بسیاری از مواد مغذی بدن را تامین نماید. اسیدهای چرب ضروری بدن، ویتامین A، K، روی، بتاکاروتن و فلاونوئید از جمله مواد مغذی موجود در تخمه کدو هستند. به همین دلیل مصرف آن می تواند به بهبود بسیاری از بیماری ها و کاهش التهابات بدن کمک کند.