هندوانه از جمله میوه های تابستانی می باشد که از خواص بی نظیری برخوردار است. اما نکته قابل توجه در رابطه با این میوه تابستانی، خواص تخمه هندوانه می باشد. تخمه این میوه نیز از خواص بی نظیری بهره مند است که می تواند نقش بسیار موثری در حفظ سلامتی بدن داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از این تخمه نهایت استفاده را داشته باشید. در ادامه این مقاله می خواهیم به طور کامل خواص این تخمه را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

خواص تخمه هندوانه به صورت کلی

تخمه هندوانه خواص و ویژگی های بی شماری دارد که با مصرف آن می توانید سلامتی بدن خود را افزایش دهید. برای اینکه بتوانید به راحتی از این تخمه استفاده کنید نیاز است تا خواص آن را بدانید که در ادامه به معرفی برخی از خواص تخمه هندوانه برای شما می پردازیم.

کنترل سطح قند

کنترل سطح قند خون یکی از مهم ترین خواص تخمه هندوانه می باشد. از آنجایی که تخمه هندوانه منبع منیزیم است می تواند سوخت و ساز کربوهیدرات ها را در بدن تنظیم نماید. بنابراین مصرف آن می تواند حساسیت به انسولین را کاهش دهد و بیماری دیابت را کنترل کند. از طرفی تخمه هندوانه فشار روی پانکراس را کم کرده و میزان گلوکز خون را نیز تنظیم می نماید.

خواص تخمه هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص تخمه هندوانه می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. این تخمه دارای انواع ویتامین B، آنتی اکسیدان و کاروتنوئید می باشد. به همین دلیل می تواند بدن را در برابر رادیکال های آزاد مقاوم نموده و اثرات آن ها را خنثی کند. از طرفی با کاهش استرس اکسیداتیو می تواند بدن را در برابر بیماری های قلبی و سرطان مقاوم نماید.

جلوگیری از چین و چروک پوست با مصرف تخمه هندوانه

پیشگیری از ایجاد چین و چروک های پوستی از دیگر فواید تخمه هندوانه محسوب می شود. این تخمه حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ می باشد و می تواند به حفظ سلامتی پوست کمک کند. آنتی اکسیدان های تخمه هندوانه می تواند رطوبت پوست را حفظ نموده و از بروز چین و چروک های پوستی جلوگیری کند. از طرفی مصرف مرتب آن می تواند از کدر شدن پوست پیشگیری نماید.

خواص تخمه هندوانه برای تقویت حافظه

مصرف تخمه هندوانه می تواند به تقویت حافظه نیز کمک کند. مواد معدنی موجود در تخمه هندوانه منجر به پیشگیری از آلزایمر شده است. از طرفی منیزیم و روی موجود در این تخمه باعث می شود تا احتمال بروز مشکلات مغزی و روانی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. از طرفی روی در جلوگیری از زوال عقل و انواع اسکیزوفرنی نقش بسیار موثری دارد.

خواص تخمه هندوانه بو داده

از جمله خواص تخمه هندوانه بو داده می توان به بهبود عملکرد قلب اشاره داشت. تخمه هندوانه بو داده منبع فوق العاده ای از منیزیم است. به همین دلیل مصرف آن می تواند به حفظ عملکرد طبیعی قلب کمک کند و فشار خون را نیز تنظیم نماید. این تخمه در حفظ متابولیسم بدن نیز نقش بسیار موثری دارد و از آن در برابر بیماری های عفونی محافظت می کند.

خواص تخمه هندوانه،سه عدد هندوانه

 

از دیگر ویژگی های تخمه هندوانه بو داده می توان به بهبود آکنه های پوستی اشاره داشت. از آنجایی که مصرف تخمه هندوانه می تواند آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تامین نماید، به کاهش التهابات بدن کمک می کند. از طرفی آکنه های پوستی به دلیل التهابات پوستی و وجود باکتری ها بروز پیدا می کنند. بنابراین با مصرف این تخمه می توان به پیشگیری از بروز آکنه های پوستی پرداخت.

تقویت موها با استفاده از تخمه هندوانه

تقویت موها و افزایش استحکام آن ها از دیگر خواص تخمه هندوانه می باشد. پروتئین بالای موجود در تخمه هندوانه موجب می شود تا موها سلامت خود را حفظ نمایند و از ریزش آن ها نیز جلوگیری شود. پروتئین موجود در تخمه هندوانه سرشار از آرژنین، گلوتامیک اسید، لیزین و تریپتوفان می باشد. این اسید آمینه ها نقش ویژه ای در تقویت موها و حفظ درخشندگی آن ها دارند.

خواص تخمه هندوانه برای فشار خون

تنظیم نمودن فشار خون و جلوگیری از گرفتگی عروق نیز جزو خواص تخمه هندوانه بو داده می باشد. اسید چرب امگا ۳، منیزیم، پتاسیم و اسید آمینه های موجود در این تخمه موجب می شوند تا فشار خون کاهش پیدا کند. از طرفی به گشاد شدن رگ های عروقی نیز کمک می کند. بنابراین از وارد شدن فشار به قلب نیز پیشگیری می نماید.

خواص تخمه هندوانه برای کبد

بهبود عملکرد کبد از جمله خواص تخمه هندوانه است که می تواند به درمان کبد چرب نیز کمک کند. اگر کبد حساسی دارید بهتر است تخمه هندوانه را به صورت آب پز مورد استفاده قرار دهید. ویتامین های B موجود در تخمه هندوانه باعث می شود تا ترشح صفرا بیشتر شود. بنابراین با افزایش ترشح صفرا، کبد به طور کامل پاکسازی می گردد.

اسید آمینه های موجود در تخمه هندوانه باعث می شود تا سوخت و ساز بدن بهبود پیدا کند و چربی داخل کبد رسوب نکند. آنتی اکسیدان های موجود در این تخمه منجر به پیشگیری از بروز بیماری های کبدی می شود. همچنین مواد مغذی موجود در تخمه هندوانه باعث ساخت سلول های کبدی جدید می گردد. فراموش نکنید که آنتی اکسیدان های موجود در این تخمه می توانند احتمال بروز سرطان کبد را نیز کاهش دهند.

از دیگر خواص تخمه هندوانه می توان به وجود امگا ۶ و امگا ۳ موجود در آن اشاره داشت. این اسیدهای چرب نقش بسیار موثری در پاکسازی و سم زدایی کبد دارند. بنابراین از بروز بیماری های کبد جلوگیری می کنند. خاصیت صفرابر بودن تخمه هندوانه نیز موجب می شود تا رسوبات کیسه صفرا به طور کامل دفع شوند. به همین دلیل چربی خود به تعادل می رسد و از چربی کبد نیز پیشگیری می شود.

خواص تخمه هندوانه برای لاغری

کاهش وزن و حفظ تناسب اندام نیز از دیگر خواص تخمه هندوانه می باشد. پروتئین موجود در تخمه هندوانه بدون چربی می باشد. بنابراین مصرف آن می تواند به چربی سوزی و لاغری قسمت های شکم و پهلو کمک کند. از طرفی این تخمه با تامین پروتئین مورد نیاز بدن از عضله سوزی جلوگیری نموده و به تقویت ماهیچه ها می پردازد.

فراموش نکنید که پروتئین در بازسازی ماهیچه ها نقش بسیار موثری دارد. بنابراین اگر می خواهید از رژیم های لاغری سریع و سخت استفاده کنید، بهتر است مصرف تخمه هندوانه را از یاد نبرید. زیرا این تخمه می تواند از سوخت عضلات شما در طول رژیم لاغری پیشگیری نماید و منجر به تناسب اندام شما شود.

از دیگر فواید و ویژگی های تخمه هندوانه می توان به پتاسیم موجود در آن اشاره داشت. پتاسیم موجب می شود تا فرد احساس سیری طولانی مدت تری داشته باشد. بنابراین مصرف روزانه تخمه هندوانه می تواند تمایل به مصرف خوراکی های غیر سالم را در افراد کاهش دهد. همچنین جایگزین نمودن تخمه هندوانه به جای خوراکی های شیرین و کربوهیدرات ها، از اضافه وزن کاذب جلوگیری می نماید.

از طرفی تخمه هندوانه به دلیل منیزیم، آهن و دیگر مواد مغذی که دارد منجر به تامین انرژی بدن می شود و سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد. همچنین چربی های موجود در تخمه هندوانه جزو چربی های غیر اشباع هستند و به راحتی دفع می شوند. عدم جذب چربی توسط بدن موجب پیشگیری از افزایش وزن نیز می شود.

خواص تخمه هندوانه ،چهار تکه هندوانه و تخمه های هندوانه در کنار آن ها

 

خواص تخمه هندوانه برای مردان

از مهم ترین فواید تخمه هندوانه برای مردان می توان به پیشگیری از سرطان روده و همچنین کاهش احتمال بروز سرطان پروستات اشاره داشت. لیکوپن از مهم ترین آنتی اکسیدان های موثر در بهبود عملکرد پروستات می باشد. از طرفی تخمه هندوانه منبع مناسبی برای تامین لیکوپن بدن است. بنابراین با مصرف روزانه این تخمه می توان احتمال بروز بیماری های پروستات و انواع سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

ویتامین C موجود در تخمه هندوانه می تواند به هیدراته کردن بدن کمک کند. بنابراین مواد مغذی بیشتری را به بدن می رساند و قدرت بدنی آقایان را افزایش می دهد. به همین دلیل در بهبود قوای جنسی مردان نیز بی تاثیر نمی باشد. از دیگر فواید این تخمه برای مردان می توان به حفظ سلامت استخوان ها و تقویت ماهیچه ها نیز اشاره نمود.

کمک به بهبودی سریع تر زخم ها، پیشگیری از آرتروز و بیماری های قلبی از دیگر فواید این تخمه محسوب می شوند. ویتامین A تخمه هندوانه نیز باعث تنظیم گلبول های سفید و قرمز بدن می شوند. بنابراین از بروز بیماری های عفونی و اختلالات چشمی جلوگیری می کند.

خواص تخمه هندوانه در بارداری

از فواید تخمه هندوانه در طول بارداری نیز نمی توان به سادگی گذشت. مصرف این تخمه در بارداری نیز با فواید بی نظیری همراه است. از مهم ترین فواید تخمه هندوانه می توان به پیشگیری از کم خونی در طول حاملگی اشاره کرد. تخمه هندوانه سرشار از اسید فولیک و آهن می باشد. بنابراین مصرف آن در طول حاملگی باعث می شود تا گلبول های قرمز بیشتری تولید شوند و از کم خونی پیشگیری شود.

از دیگر خواص تخمه هندوانه درمان یبوست در طول بارداری می باشد. یکی از آزاردهنده ترین دغدغه هایی که بانوان در طول بارداری با آن مواجه هستند، یبوست است. تخمه هندوانه حاوی مقدار قابل توجهی فیبر می باشد و به همین دلیل می تواند حرکت روده ها را بهبود بخشیده و منجر به رفع یبوست شود. بنابراین به پاکسازی روده از باکتری ها نیز کمک می کند.

درمان نمودن عفونت های ادراری در طول بارداری نیز از جمله فواید تخمه هندوانه محسوب می شوند. این تخمه با خاصیت ملین بودن میزان خروجی ادرار را افزایش داده و مجاری ادراری را از هر نوع باکتری و عوامل بیماری زا پاک می کند. کنترل قند خون و پیشگیری از بروز دیابت و فشار خون بارداری نیز جزو فواید این تخمه می باشند.

 از خواص تخم هندوانه در طول بارداری می توان بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن را نیز نام برد. این تخمه با مواد مغذی بسیاری که دارد از بی حالی و ضعف های شایع در دوران بارداری جلوگیری می نماید. همچنین با ویتامین های فراوانی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازد. در نتیجه از بدن مادر و جنین در برابر انواع بیماری های عفونی و ویروسی محافظت می کند.

خواص تخمه هندوانه ، دو تکه هندوانه

 

خواص تخمه هندوانه در طب سنتی

از خواص تخمه هندوانه در طب سنتی می توان رفع خستگی و بازیابی انرژی بدن را معرفی نمود. تخمه هندوانه از کالری بسیار کمی برخوردار است که در کنار انرژی بالای آن می تواند به بازیابی قوای جسمی کمک کند. بنابراین در صورتی که هنگام کار و یا فعالیت های ورزشی احساس خستگی و ضعف داشتید، می توانید با مصرف تخمه هندوانه انرژی خود را بازیابی کنید. فیبر و دیگر مواد معدنی موجود در این تخمه نیز نقش بسیار موثری در رفع خستگی جسمی و همچنین افسردگی دارد.

بهبود یبوست نیز از جمله فواید تخمه هندوانه می باشد. در صورتی که از این تخمه به صورت روزانه استفاده کنید، می توانید به درمان یبوست خود کمک کنید. از آنجایی که تمامی تخمه ها ملین هستند و دارای فیبر نیز می باشند، می توانند منجر به تحریک روده ها شوند. بنابراین حرکت روده ها بهبود پیدا می کند و مواد اضافی بدن به راحتی دفع می گردند.

اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ تخمه هندوانه نیز موجب می شود تا از سفت شدن عروق خونی جلوگیری شود. بنابراین گردش خون بهبود پیدا می کند و پرفشاری خون نیز از بین می رود. با تنظیم فشار خون احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز کاهش می یابد. توجه داشته باشید که در صورت بالا بودن تری گلیسیرید و کلسترول خون نیز به راحتی می توانید با مصرف تخمه هندوانه آن را درمان کنید.

تنظیم نمک و چربی خون، تقویت حافظه، افزایش ایمنی بدن و تقویت مغز از دیگر فواید تخمه هندوانه محسوب می شوند. شاید جالب باشید که بدانید در طب سنتی از تخم هندوانه به منظور تسکین تب نیز استفاده می گردد. بهبود عملکرد بدن در برابر رادیکال های آزاد و محافظت از استخوان ها در برابر التهابات و عفونت از دیگر مزایای این تخمه می باشند.

نتیجه گیری

به طور کلی از خواص تخمه هندوانه می توان به فواید بی شماری مانند بهبود عملکرد قلب، کنترل دیابت، تقویت موها و … اشاره نمود. بنابراین مصرف مرتب تخمه هندوانه می تواند به سلامت بیشتر بدن کمک کند. اما نکته قابل توجه در رابطه با این تخمه طبع سرد آن می باشد. بنابراین افرادی که طبع سردی دارند بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.