با توجه به خواص درمانی عسل، این ماده غذایی از جایگاه بسیار بالایی در طب سنتی برخوردار است. عسل به دلیل داشتن مواد مفید نظیر انواع ویتامین ها، قندهای طبیعی، مواد معدنی و انرژی بسیار زیاد، نقش قابل توجهی در سلامت بدن دارد و در درمان بیماری هایی نظیر ضعف اعصاب، سرفه و مشکلات گوارشی موثر است. البته باید توجه داشته باشید که این خواص، تنها در عسل های طبیعی وجود دارند؛ بنابراین توجه به اصلی یا تقلبی بودن عسل، یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید این ماده مغذی محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا باهم به پاسخ سوال «چگونه عسل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟» برسیم.

راه های تشخیص عسل اصل از عسل تقلبی

همان طور که گفته شد؛ راه های مختلفی برای تشخیص عسل اصل از نوع تقلبی آن وجود دارد. از جمله این راهکارهای پیشنهادی می توان به موارد زیر بسنده کرد:

  • سنجش کیفیت عسل با استفاده از آزمایش های معتبر. البته این مورد از جمله وظایف فروشنده است نه خریدار.
  • خرید عسل از زنبوردارها و فروشندگان کاملا مورد اطمینان
  • اگر عسل در آب سرد ریخته شود و به سادگی در آب حل نشود و در ته ظرف جای گیرد؛ طبیعی است. اما اگر خیلی زود در آب سرد، حل شد؛ تقلبی است.
  • عسل اصل یا طبیعی، طعم و مزه خاصی دارد که آن را با عسل تقلبی متمایز می گرداند.
  • غلظت عسل طبیعی بسیار بالاست. در حالی که عسل طبیعی کاملا روان است.
  • و…

البته راهکار متفاوت دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

آزمایش تشخیص عسل اصل از تقلبی

در ادامه به بیان برخی ویژگی های عسل طبیعی که عسل های تقلبی فاقد آن هستند، می‌پردازیم.

۱)طعم و مزه

عسل های طبیعی علاوه بر شیرینی خاصی که دارند، از طعم و مزه بسیار مطبوعی نیز برخوردار می‌باشند؛ در حالی که عسل های مصنوعی فاقد این طعم مطبوع بوده و تنها مزه شیرینی دارند.

۲)عطر و بو

معمولا اکثر عسل های طبیعی دارای رایحه‌ای خاص و دلنشین می‌باشند که این رایحه می‌تواند بر اساس گلی که زنبورها از آن تغذیه می‌کنند، متفاوت باشد.

۳)غلظت و کشش

چسبندگی بالا یکی از مهم‌ترین ویژگی های عسل باکیفیت و مرغوب است. هرچه چسبندگی عسل بیشتر باشد، مرغوبیت آن نیز بیشتر خواهد بود و غلظت و کشش بیشتری دارد؛ همچنین باید توجه داشته باشید که عسل طبیعی به سرعت در دهان آب می‌شود و پس از مدتی باعث افزایش انرژی شما خواهد شد.

۳) پایداری ویژگی ها

عسل های مرغوب و باکیفیت دارای ویژگی های پایداری هستند و خصوصیات خود را در حالت طبیعی از دست نمی‌دهند. رنگ، طعم و وزن از مهم‌ترین ویژگی های این ماده غذایی ارزشمند محسوب می‌شوند که در حالت طبیعی، پایدار هستند و گذشت زمان نمی‌تواند بر روی این ویژگی ها اثرگذار باشد. عسل اصل و مرغوب، کپک نمی‌زند و فاسد هم نمی‌شود. البته باید توجه کنید که سرما یا گرمای هوا می‌تواند در پایداری ویژگی های عسل مؤثر باشد؛ به طور مثال سرما می‌تواند سبب کدر شدن رنگ عسل شود ولی این کدری به معنای نامرغوب بودن آن نیست.

۴)شکرک زدن

برخلاف باور اشتباه عده‌ای از افراد، شکرک زدن عسل یکی از مهم‌ترین ویژگی هایی است که اصل بودن این ماده مغذی را اثبات می‌کند. با توجه به دیاستاز موجود در عسل (آنزیمی که باعث جذب ذرات موجود در عسل و ته‌نشینی آن می‌شود) این ماده غذایی ارزشمند پس از مدتی ته‌نشین شده و مانند روغن نباتی سفت می‌گردد. شکرک زدن عسل با شکرک زدن انواع مربا متفاوت است. در فرایند شکرک زدن عسل، بلورهای ایجاد شده بسیار ریز هستند؛ در حالی که بلورهایی که بر اثر شکرک زدن مربا ایجاد می‌شوند درشت می‌باشند. در نهایت می‌توان گفت که عوامل محیطی نظیر رطوبت، تغییر دما و… می‌تواند نقش مؤثری در شکرک زدن عسل داشته باشد.

تشخیص عسل اصلی از تقلبی

عسل طبیعی در یخچال

عسل اصل و طبیعی به عسلی گفته می شود که کاملا توسط زنبورها و از شهد گیاهان تهیه شده باشد. عسل به دست آمده از زبور و طبیعی بودن شهد گیاهان، خواص درمانی بسیار زیادی دارد. به همین جهت قیمت آن ها نیز طبیعتا بیشتر از عسل های تقلبی موجود در بازار است. راهکارهای بسیار زیادی برای اصلی یا تقلبی بودن عسل وجود دارد. یکی از آن ها نحوه نگهداری عسل می باشد. اگر عسل مورد نظر، طبیعی باشد؛ امکان نگهداری طولانی مدت از آن در بیرون از یخچال وجود دارد. بدون اینکه فاسد شده یا تخمیر گردد و رنگ و بو و عطر آن از بین برود. بنابراین یکی از راه های تشخیص عسل اصل از تقلبی، از بین نرفتن طعم و رنگ عسلی است که مدت ها بیرون از یخچال نگه داشته شده است.

روش های ساده تشخیص عسل اصل از تقلبی

با استفاده از برخی روش های ساده می‌توان به اصل یا تقلبی بودن عسل پی برد که در این مطلب، آن ها را بیان می‌کنیم.

۱)استفاده از آب

یکی از راهکارهایی که برای پاسخ به سوال «چگونه عسل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟» می‌توان به کار برد، آزمایش ساده ریختن عسل در آب است. برای این کار کافیست مقداری از عسل را در یک لیوان آب سرد بریزید. با انجام این کار، عسل طبیعی به صورت عمودی وارد لیوان آب شده و در ته لیوان جمع می‌گردد، حالت چسبندگی خود را حفظ کرده و بلافاصله در آب حل نمی‌شود؛ در حالی که عسل تقلبی به سرعت در آب حل می‌گردد.

۲)استفاده از کبریت روشن

جالب است بدانید استفاده از کبریت روشن، یکی از روش هایی است که می‌توان برای پی بردن به اصلی بودن عسل استفاده کرد. برای انجام این آزمایش کافیست یک کبریت را روشن کرده و آن را  به داخل ظرفی که حاوی مقداری عسل است وارد نمایید؛ شعله‌ور شدن کبریت می‌تواند نشانه‌ای از  اصل بودن عسل باشد.

۳)استفاده از نان تست

عسل طبیعی باعث سفت شدن نان تست می‌شود؛ در حالی که عسل تقلبی پس از مالیده شدن بر روی نان باعث نم‌دار و خمیری شدن آن می‌گردد.

دسته‌بندی عسل ها بر اساس مرغوبیت

عسل ها بر اساس ارگانیک بودن و در نتیجه میزان مرغوبیت آن به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح روش های تهیه و برخی ویژگی های آن ها می‌پردازیم.

مرغوب‌ترین عسل

بهترین و مرغوب‌ترین عسل، عسلی است که انسان هیچگونه دخالتی در تولید آن نداشته باشد و از هم‌زیستی طبیعی زنبور و گیاهان ایجاد گردد. در ایجاد عسل به صورت طبیعی، زنبورها در کوهستان ها و شکاف صخره ها لانه‌سازی کرده و کارخانه عسل‌سازی خود را ایجاد می‌کنند. به دلیل محدودیت های بسیار زیاد نظیر دسترسی و قیمت بالا، خرید این نوع عسل بسیار سخت و مشکل خواهد بود؛ بنابراین بهتر است برای خرید این نوع عسل به افراد مطمئن و بومی منطقه مراجعه نمایید.

عسل مرغوب

تولید این نوع عسل به کمک زنبورداران انجام می‌گیرد؛ به این صورت که زنبورداران با پرورش زنبورها در مناطق مشخصی از طبیعت و تهیه مکان مناسب، اقدام به تولید عسل می‌کنند.

عسل نامرغوب

در تهیه این عسل به جای استفاده از گل و گیاه، خوراکی های غیرطبیعی نظیر شکر را به زنبورها می‌خورانند و از آن‌جا که زنبور، تغذیه‌ای غیرطبیعی دارد عسل حاصل از آن نیز طبیعی و مرغوب نیست. در مواردی دیگر ممکن است مقداری از عسل های مرغوب را با مواد شیرین نظیر شیره خرما یا انگور مخلوط کنند.

نامرغوب‌ترین عسل

بدترین و بی‌کیفیت‌ترین نوع عسل، یک شهد تقلبی است که از مواد گلوکزی نظیر انواع شهدها و آبمیوه ها تشکیل شده و با مخلوط شدن با آب به طریق مصنوعی و صنعتی تهیه می‌گردد. این عسل نامرغوب‌ترین نوع عسل می‌باشد و هیچگونه ارزش و خواصی برای سلامتی ندارد.

توجه داشته باشید که مطالب گفته شده در مورد تشخیص عسل اصل از تقلبی در مواردی دشوار و زمان‌بر می‌باشد؛ بنابراین اگر تجربه کافی برای شناخت عسل مرغوب ندارید به مشخصات، استانداردهای معتبر و پروانه های بهداشتی موجود بر روی بروشور آن دقت کنید. فروشگاه برادران حسینی با هدف ارائه بهترین موادغذایی و دارا بودن سابقه چندین ساله در این امر، گزینه بسیار مناسبی برای خریدهای حضوری و غیرحضوری شما عزیزان می‌باشد.

 

نکته آخر

به عنوان نکته آخر در خصوص تشخیص عسل اصلی و تقلبی باید به شکرک زدن عسل توجه داشت. در نظر داشته باشید که برخلاف باور اذهان عمومی عسلی که شکرک بزند؛ لزوما تقلبی نیست. کما اینکه شکرک زدن عسل هم دلیل بر طبیعی بودن کامل عسل نیست. چرا که عسل تغذیه ای هم شکرک می زند. پس نباید شکرک زدن عسل را معیار خوب و مناسبی برای اصلی یا تقلبی بودن عسل دانست.