خواص تخمه آفتابگردان برای بدن چیست؟

وقتی که درباره تخمه آفتابگردان صحبت می‌کنیم، ممکن است خیلی از افراد به این موضوع فکر کنند که حتما بعد از خوردن این خوراکی، صورت آن‌ها بیش از اندازه جوش می‌زند و یا دچار افزایش وزن می‌شوند. در حالی که همین خوراکی به ظاهر مضر، مزایای قابل‌ توجهی برای بدن دارد و می‌تواند حتی تا حد خیلی زیادی برای سلامتی مفید باشد. قبل از این که خواص تخمه آفتابگردان را نام ببریم، باید بدانید که اگر در هر چیزی افراط کنید، مطمئنا دچار مشکلات جسمی یا روحی می‌شوید. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز مشکلات این‌چنینی، باید به اندازه متعادل انواع آجیل‌ و تخمه آفتابگردان را میل کنید. با مصرف صحیح این خوراکی، شما می‌توانید سلامتی خود را حفظ کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. پس اگرچه تخمه آفتابگردان منبعی سرشار از ویتامین E است؛ اما به هیچ عنوان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. در این مقاله از برادران حسینی قرار است در مورد خواص این دانه مفید گیاهی صحبت کنیم.

مهم‌ترین خواص تخمه آفتابگردان

به احتمال زیاد شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که موقع فیلم دیدن یا تماشای سریال، ترجیح می‌دهید چیزی بخورید تا لذت بیشتری از تماشای فیلم ببرید. در این شرایط، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو و تخمه ژاپنی می‌تواند یک گزینه مناسب نسبت به سایر تنقلات مضر باشد. در ادامه، مزایا و خواص تخمه آفتابگردان را معرفی خواهیم کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن 

اولین و مهم‌ترین خواص تخمه آفتابگردان که باعث سلامت جسمانی شما می‌شود، تقویت سیستم ایمنی بدن است. دلیل این موضوع هم این است که در این ماده خوراکی، مواد مغذی مختلفی مانند سلنیوم و روی وجود دارد. وجود این مواد برای افزایش قدرت بدن و مقابله با درد، اهمیت بسیار زیادی دارد. در نتیجه، اگر به یکسری بیماری‌های خاص دچار شدید، با مصرف تخمه آفتابگردان می‌توانید تا حد خیلی زیادی در برابر این بیماری مقاوم شوید.

سلامت کبد چرب 

افرادی که دچار بیماری کبد چرب هستند، می‌توانند به‌ صورت مداوم و به اندازه کافی، تخمه آفتابگردان خام میل کنند تا از شدید شدن این بیماری جلوگیری شود. تخمه آفتابگردان منبعی سرشار از ویتامین E است و وجود این ماده می‌تواند به سلامت کبد کمک کند. در این شرایط، شما می‌توانید مقداری تخمه آفتابگردان را آسیاب کرده و روی سالاد بریزید یا به‌عنوان میان‌وعده و برای سرگرمی، بعد از ظهرها کمی میل کنید.

خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی تخمه آفتابگردان

یکی دیگر از خواص تخمه آفتابگردان، می‌توان به خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی آن اشاره کرد. این خواص باعث می‌شوند که افراد  کمتر دچار عفونت‌های مختلف شوند و در صورت زخم شدن بدن، زخم‌های آنان سریع‌تر التیام پیدا کنند. 

علت این موضوع وجود اسیدهای چرب مختلف درون تخمه آفتابگردان است که باعث می‌شود حتی آکنه و زخم‌های عمیق نیز سریع‌تر بهبود پیدا کنند. پس اگر به اندازه کافی در طول روز این خوراکی را میل کنید، نه تنها جوش نمی‌زنید؛ بلکه می‌توانید آکنه‌های خود را کنترل نمایید. البته برای مصرف آن باید حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا مطابق با برنامه غذایی پیش بروید.

تخمه آفتابگردان برای سلامتی قلب

بسیاری از افراد در میانسالی از فشار خون بالا رنج می‌برند یا دچار سایر بیماری‌های جسمی می‌شوند. حتی اگر این مشکلات حاد برای افراد به وجود نیاید، در معرض خطر حمله قلبی هستند. از این رو افراد می‌توانند برای کاهش فشار خون و سلامت قلب خود، از تخمه آفتابگردان استفاده کنند؛ زیرا در این دانه گیاهی اسیدهای چرب غیراشباع مختلفی مانند لینولئیک وجود دارد که می‌تواند تاثیر بسیار بالایی در کاهش فشار خون داشته باشد.

مهم ترین خواص تخمه آفتابگردان

کنترل قند خون 

از دیگر خواص تخمه آفتابگردان که باعث افزایش محبوبیت آن شده، می‌توان به کنترل قند خون اشاره کرد. با مصرف به اندازه تخمه آفتابگردان خام، شما می‌توانید دیابت نوع ۲ را تا حد خیلی زیادی کنترل نمایید.

به منظور اثبات این موضوع، تحقیقی روی برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شده است که نشان می‌دهد اگر افراد روزانه فقط ۳۰ گرم تخمه آفتابگردان میل کنند، در بازه زمانی ۶ ماه قند خون آن‌ها در حالت ناشتا به اندازه ۱۰ درصد بهبود پیدا می‌کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای رسیدن به این هدف، باید به همراه یک رژیم غذایی کاملا سالم، از تخمه آفتابگردان استفاده کنید.

حفظ سلامت روحی و روانی 

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بذر آفتابگردان فقط برای سلامت جسم تاثیر ندارد؛ بلکه با استفاده از آن شما می‌توانید به سلامت روحی و روانی دست پیدا کنید. چراکه یکی از مهم‌ترین خواص تخمه آفتابگردان، خاصیت ضدافسردگی و ضد استرس بودن آن است که باعث می‌شود اضطراب و استرس شما تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا کند. همچنین خلق و خوی شما نیز بهتر شود.

 براساس تحقیقات انجام شده درباره این موضوع، مشخص شده که در تخمه آفتابگردان میزان قابل‌ توجهی تریپتوفان وجود دارد که باعث می‌شود مقدار بیشتری پروتئین در بدن شما تولید شود. به این ترتیب، با مصرف مداوم تخمه آفتابگردان و رساندن پروتئین و تریپتوفان بیشتر به بدن، علائم افسردگی، اضطراب و استرس در افراد کاهش پیدا می‌کند.

خواص تخمه آفتابگردان برای کنترل تیروئید

افرادی که از پرکاری یا کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند، غالبا دچار کاهش یا افزایش وزن می‌شوند و مشکلات خیلی جدی‌تری برای آن‌ها به وجود می‌آید. در این شرایط، آن‎‌ها می‌توانند با ایجاد تغییر در برنامه غذایی خود تا حد خیلی زیادی تیروئید خود را درمان کند.

 به منظور درمان و کنترل تیروئید، مصرف میوه گل آفتابگردان پیشنهاد می‌شود. همان‌طور که در ابتدا نیز گفتیم، تخمه آفتابگردان منبعی سرشار از ویتامین E و سلنیوم است که وجود هر دوی این مواد برای بهبود تیروئید نقش به‌سزایی دارد.

آیا تخمه آفتابگردان می‌تواند به لاغری کمک کند؟

در حالت عادی، هر ۳۰ گرم تخمه آفتابگردان تقریبا ۱۷۵ گرم کالری دارد و اگر در مصرف این ماده خوراکی زیادی‌روی کنید، احتمال دارد دچار اضافه وزن شوید. بااین‌حال، مصرف کمتر از ۳۰ گرم تخمه آفتابگردان می‌تواند باعث کاهش وزن و لاغری شود؛ اما چگونه؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در تخمه آفتابگردان مقدار پروتئین و فیبر بسیار زیادی وجود دارد. وجود این مواد معدنی باعث ایجاد احساس سیری در افراد می‌شود. کسانی که می‌خواهند وعده غذایی کمتری میل کنند تا لاغر شوند، می‌توانند قبل از غذا مقدار کمی تخمه آفتابگردان بخورند تا اشتهای کمتری برای خوردن غذای اصلی داشته باشند.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله متوجه شدید، مصرف تخمه آفتابگردان می‌تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد؛ زیرا شما با استفاده از این ماده خوراکی، می‌توانید نه ‌تنها به سلامت جسمانی، بلکه حتی به سلامت روحی و روانی دست پیدا کنید. 

همچنین از آنجا که آفتابگردان منبعی سرشار از ویتامین E است، باعث شادابی پوست و از بین بردن آکنه نیز می‌شود. تنها نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که به هیچ عنوان در مصرف این خوراکی زیاده‌روی نکنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. به‌علاوه، بهتر است با یک کارشناس تغذیه مشورت کنید تا به میزان لازم تخمه آفتابگردان را به‌صورت خام و سالم مصرف کنید.