شله زرد از جمله دسرهای سنتی محبوب ایرانی است که عطر و طعم بی‌نظیری دارد. از این دسر خوشمزه می‌توان به‌صورت گرم و سرد و در مراسم‌های مذهبی مختلف استفاده کرد. در هنگام تهیه شله زرد، فضا پر از عطر گلاب، برنج، دارچین و زعفران شده و حس لذت‌بخشی برای افراد تداعی می‌شود. طرز تهیه شله زرد نذری فوت‌وفن‌های مخصوصی داشته که با رعایت آن‌ها می‌توان به دسری بسیار خوشمزه و خوش‌عطر دست پیدا کرد.

تاریخچه و خواص شله زرد نذری

شله زرد یک دسر سنتی است که در مناسبت‌های مختلف تهیه شده و میان مردم پخش می‌شود. این دسر یک گزینه بسیار مناسب برای ایام محرم و رمضان است. تاریخچه و پیشینه شله زرد به کرمان و به دوران ابراهیم‌خان ظهیرالدوله بازمی‌گردد. این دسر برای اولین بار به‌صورت اتفاقی و بر اثر شفته شده برنج در میان مردم پخش شد و در ابتدا با نام ظهیرالدوله شهرت یافت.

مصرف شله زرد خواص بسیاری دارد؛ چراکه مقادیر زیادی از ویتامین‌ها، کلسیم، کربوهیدرات و آنتی‌اکسیدان در این دسر وجود دارد.  ازجمله خواص این دسر لذیذ می‌توان به نشاط‌آوری، تقویت اشتها، تقویت مغز و کبد، بهبود عملکرد دستگاه گوارشی، کاهش دردهای روماتیسمی، کاهش التهاب و جلوگیری از سکته قلبی و مغزی اشاره داشت.

مواد لازم جهت تهیه شله‌ زرد نذری

تفاوت اصلی شله زرد نذری و شله زرد خانگی در مقدار حجم و مقدار مواد لازم برای تهیه این دسر لذیذ است. به همین دلیل، در هنگام تهیه شله زرد نذری می‌بایست اندازه‌ها و پیمانه را به مقدار بالاتر و بیشتر در نظر گرفت. در ادامه مواد اولیه لازم جهت تهیه شله زرد نذری برای ۱۰۰ نفر را مشاهده خواهید کرد:

  • برنج: ۲۰ پیمانه
  • شکر: ۴۰ پیمانه
  • گلاب: ۱۰ پیمانه
  • زعفران: ۴ مثقال
  • آب: ۱۴۰ پیمانه
  • خلال بادام: ۱٫۵ کیلوگرم
  • خلال پسته: ۱ کیلوگرم
  • هل: ۵ قاشق غذاخوری
  • کره: ۵۰۰ گرم
  • پودر دارچین: به مقدار لازم (جهت تزئین دسر)

نکات کلیدی تهیه شله زرد نذری

در ادامه چند نکته طلایی تهیه شله زرد نذری را مشاهده خواهید کرد:

  1. چنانچه به مقدار مواد اولیه ذکرشده توجه کنید، متوجه نسبت‌ها شده و با یک محاسبه ساده می‌توانید این میزان را بر اساس تعداد افراد موردنظر تغییر دهید. به طور مثال، برای ۵۰ نفر کافی است مقادیر ذکرشده را تقسیم بر ۲ کنید.
  2. برای تهیه این دسر بهتر است از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید. برنج را چند بار با آب سر شسته و آن را ۱ روز در آب خیس کنید.
  3. شکر را می‌بایست بعد از اطمینان از پخته شدن برنج اضافه کنید.
  4. جهت بهبود طعم خلال بادام، بهتر است آن را در مقداری گلاب و به مدت نیم ساعت خیس کرده و سپس آبکش کنید.
  5. تا حد امکان از زعفران مرغوب استفاده کرده و در استفاده از آن دست ‌و‌ دل باز باشید؛ چراکه، یکی از پایه‌های اساسی طعم و عطر این دسر، زعفران است.
  6. پودر هل می‌تواند رنگ شله زرد را تغییر دهد؛ لذا بهتر است از هل دارای  پوست استفاده کنید.
  7. بهتر است از ظروف مسی و نیکل برای ساخت این دسر استفاده کنید.

آموزش تهیه شله‌ زرد نذری

تهیه شله زرد نذری شامل چند مرحله می‌شود. ما در اینجا ساخت شله زرد نذری را به ۸ مرحله تقسیم‌بندی می‌کنیم:

مرحله نخست

برنج‌ها را از ۲۴ ساعت قبل در ۱۴۰ پیمانه آب سرد قرار داده و سپس روی حرارت متوسط قرار دهید تا نصف آب موجود در آن کشیده شود. در این مرحله می‌بایست از قرار دادن قاشق و ملاقه در برنج خودداری کنید؛ چراکه باعث آب انداختن آن می‌شود.

مرحله دوم

هنگامی‌که مقدار نصف آب برنج کشیده شد، هم زدن را آغاز کرده و تا رسیدن به غلظت دلخواه به این کار ادامه دهید. چنانچه به تهیه شله زرد قالبی علاقه‌مند هستید، می‌بایست اجازه دهید تا غلظت بیشتری حاصل آید.

مرحله سوم

زمانی‌که غلظت موردنظر ایجاد شد، زعفران دم‌کرده را به‌صورت تدریجی اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا رنگ موردنظر ایجاد شود. به یاد داشته باشید که رنگ زعفران بلافاصله ایجاد نمی‌شود و می‌بایست زمان بگذرد تا رنگ حاصل از آن به‌صورت کامل مشاهده شود.

مرحله چهارم

در این مرحله باید شکر را به مواد اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید. با افزودن شکر، برنج شل می‌شود. توجه داشته باشید که اگر شکر را پیش از زعفران اضافه کنید، این عمل باعث می‌شود که رنگ زعفران خیلی دیرتر ایجاد شود.

مرحله پنجم

در این مرحله خلال بادام را افزوده و به هم زدن ادامه دهید. پس از گذشت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه می‌توانید کره، هل و گلاب را اضافه کرده و هم زدن را ادامه دهید.

مرحله ششم

هنگامی‌که شله زرد به غلظت لازم رسید، در قابلمه را بسته و شعله اجاق را کم کنید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه برای جا افتادن این دسر از یک دم‌کنی استفاده کرده و شعله اجاق را خاموش کنید. پس از گذشت نیم ساعت می‌توانید مرحله تزئین را آغاز کنید.

مرحله هفتم

درب دیگ را باز کرده و دسر را درون ظروف موردنظر وارد سازید؛ اکنون می‌توانید با استفاده از خلال بادام، خلال پسته، پودر پسته و پودر دارچین دسر لذیذ خود را تزئین کنید.

مرحله هشتم

همان‌طور که گفته شد، برای تهیه شله زرد قالبی بهتر است صبر کنید تا غلظت بیشتری ایجاد شود. برای این منظور، در مرحله آخر می‌بایست از قالب‌های سیلیکونی یا پلاستیکی استفاده کرده و ابتدا آن‌ها را چرب کنید. پس از افزودن شله زرد به قالب‌ها، به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت آن‌ها را درون یخچال قرار دهید تا بعدا به‌راحتی از قالب خارج شوند.

آموزش تهیه شله زرد نذری

کلام آخر

تهیه شله زرد نذری از فوت‌و‌فن‌های مخصوصی برخوردار بوده که به نکات طلایی آن‌ اشاره داشتیم. برای طعم گرفتن هرچه بهتر این دسر لذیذ، بهتر است از نکات و دستورالعمل‌های ذکرشده پیروی کنید. توجه داشته باشید که افراط و تفریط در استفاده از مواد اولیه و همچنین استفاده از مواد اولیه نامرغوب می‌تواند نتیجه نهایی آشپزی شما را دستخوش تغییر سازد.