طرز تهیه آجیل بو داده در منزل

آجیل بو داده یک میان‌وعده بسیار مقوی و خوشمزه برای همه افراد در هر سنی است. تقریبا همه کودکان و بزرگسالان به خشکبار علاقه زیادی دارند. ازآنجایی که در این شرایط اقتصادی، آجیل بو داده قیمت بالایی دارد، افراد می‌توانند با خرید آجیل خام؛ انواع پسته، بادام و فندق را در منزل به حالت بو داده در بیاورند. به همین منظور، به راحتی می‌توانند با استفاده از طرز تهیه آجیل بو داده در منزل و با کمترین هزینه ممکن، آجیل خام را بو داده کنند و به عنوان آجیل مشکل گشا یا آجیل عید مورداستفاده قرار دهند. 

بعد از بو دادن مغزهای خام به عنوان یک میان وعده سالم، به اندازه ۲۰ گرم در روز آجیل تفت داده شده را میل کنید. پس اگر علاقه زیادی به آجیل بو داده دارید یا می‌خواهید یک میان‌وعده خوشمزه برای فرزند خود تهیه کنید، حتما تا پایان این مطلب همراه برادران حسینی باشید.

مواد مورد نیاز برای طرز تهیه آجیل بو داده در منزل

یکی از مهم‌ترین دلایلی که خیلی از افراد می‌خواهند طرز تهیه آجیل بوداده در منزل را یاد بگیرند، این است که طعم ساده آجیل مخلوط خام را می‌توانند با استفاده از مواد مختلف، متفاوت‌تر و خوش طعم‌تر کنند. به طور کلی، آجیل‌های شور و ترش طرفداران بسیار زیادی دارند که  برای تهیه آن‌ها، باید از آب، آبلیمو یا آبغوره به همراه نمک استفاده کرد. 

با استفاده از این روش، شما می‌توانید با هزینه خیلی کمتری آجیل خام خریداری کنید و خودتان آن را در منزل تفت بدهید. درواقع با پرداخت کمترین هزینه، از مراحل تهیه آجیل بو داده و بهداشتی انجام شدن آن مطمئن هستید.

برای بو دادن آجیل در منزل، به برخی مواد اولیه نیاز دارید که تقریبا در همه خانه‌ها به‌راحتی یافت می‌شوند. بعد از این که آجیل‌های مختلف را براساس ذائقه خود و خانواده‌تان خریداری کردید، نوبت آماده‌سازی مواد لازم است که در ادامه هر یک از آن‌ها را نام برده‌ایم:

  • مقدار کافی آب
  • ادویه‌های دلخواه
  • آبلیمو یا آبغوره
  • نمک به اندازه کافی

مراحل طرز تهیه آجیل بو داده در منزل

طرز تهیه آجیل بو داده در منزل بسیار راحت است. به طوری که می‌توانید با استفاده از موادی که پیش از این نام بردیم، به‌راحتی انواع آجیل بو داده را تهیه کنید. پس اگر به دنبال یک میان‌وعده سالم و دلچسب هستید، مقداری آجیل خام خوشمزه و مقوی را خریداری کنید، سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • مرحله اول؛ خیس کردن آجیل

در قدم اول، باید آجیل را در محلول نمک و آبلیمو خیس کنید و بگذارید حداقل چند ساعت بگذرد. بعد از گذشت این بازه زمانی، آب را از آجیل جدا کرده و آن را درون آبکش بریزید. در این مرحله، می‌توانید ادویه‌های دلخواه خود مانند سماق، آویشن، زعفران، زردچوبه، پودر سیر و سایر ادویه‌های این‌چنینی را به آجیل اضافه کنید. 

البته به این نکته توجه داشته باشید که برخی ادویه‌ها مانند زردچوبه و پودر لبو می‌تواند باعث زیباتر شدن رنگ آجیل شود؛ اما تأثیر زیادی روی مزه ندارد.

  • مرحله دوم؛ تفت دادن آجیل

بعد از این که آب آجیل به به طور کامل گرفته شد و ادویه‌های مورد نیاز را به آن اضافه کردید، نوبت تفت دادن خشکبارهای خام مثل پسته، فندق و بادام است. آجیل را باید درون ماهیتابه داغ بریزید و روی حرارت بسیار ملایم بگذارید.مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

  • مرحله سوم؛ اضافه کردن آبغوره و آبلیمو

یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای طرز تهیه آجیل بو داده در منزل به منظور خوش طعم‌تر شدن، آبغوره و آبلیمو است. پس زمانی که مشغول تفت دادن آجیل خام در ماهیتابه هستید، بسته به ذائقه خود به ازای هر ۵۰۰ گرم آجیل تقریبا بین ۲ تا ۳ قاشق آبغوره یا آبلیمو به آن اضافه کنید. سپس خیلی سریع هم بزنید تا آبغوره یا آبلیموی موجود در ماهیتابه تبخیر شود.

  • مرحله چهارم؛ قرار دادن آجیل در فر

اکنون برای این که همه قسمت‌های آجیل به طور کامل خشک شود، باید به مدت یک ساعت مغزها را درون سینی و در قسمت وسط فر قرار دهید و حرارت آن را روی درجه کم بگذارید. هر چند دقیقه یک بار، آجیل را درون فر را هم بزنید تا نسوزد.

 با انجام این کار، آجیل‌ها کاملا برشته و آماده مصرف می‌شوند. بعد از این که آجیل را از فر بیرون آوردید و متوجه شدید که هنوز کمی رطوبت دارد، می‌توانید دانه‌ها را دوباره بین ۱ تا ۲  دقیقه دیگر درون فر بگذارید تا به طور کامل خشک شود.

آجیل بو داده

طرز تهیه آجیل بو داده در منزل بدون فر

در برخی مواقع ممکن است فر در دسترس نباشد و بخواهید بدون استفاده از این وسیله، آجیل بو داده تهیه کنید. در این صورت، باید راه دیگری را برای تفت دادن آجیل امتحان کنید؛ اما در عین حال باید زمان بیشتری برای تهیه آجیل بو داده بگذارید. به این ترتیب، بهتر است ابتدا آجیل را به خوبی بشویید و سپس پارچه تمیزی در قسمتی از منزل که هیچ‌کس آنجا رفت و آمد ندارد، پهن کنید. 

سپس آجیلی که به‌تازگی شسته‌ شده و آب آن را گرفتید را روی پارچه بریزید. بعد از این که آب آجیل به طور کامل گرفته شد، آن را درون ماهیتابه روی حرارت بگذارید و مواد مورد نیاز مانند نمک و سایر ادویه‌ها را به آن بیفزایید. بعد از خشک شدن کامل آجیل به وسیله حرارت، باید آن را از روی اجاق برداشته و درون ماهیتابه فلزی بریزید. سپس آن را آنقدر تکان دهید تا تمام نمک و سایر ادویه‌های اضافی موجود در آجیل بیرون بریزد.

نکات مهم برای تهیه آجیل بو داده در منزل

همان طور که تاکنون متوجه شدید، طرز تهیه آجیل بو داده در منزل اصلا سخت نیست و شما می‌توانید تنها در چند ساعت، آجیل خام را به آجیل بو داده تبدیل کنید. با این حال، برخی نکات مهم در این زمینه وجود دارد که با رعایت آن می‌توانید نوعی آجیل تفت داده شده تهیه کنید که مانند آجیل بو داده فروشگاه‌ها به نظر برسد. برخی از این نکات‌ را درادامه آورده‌ایم:

  • بهتر است هر یک از آجیل‌های مختلف مانند پسته، بادام، گردو و بادام زمینی را به صورت مجزا بو دهید؛ زیرا هر یک از آن‌ها به دمای خاصی برای برشته شدن نیاز دارند.
  • اگر سلیقه شما به این صورت است که می‌خواهید گلوله‌های کوچک نمک به آجیل بچسبند، می‌توانید مقداری نشاسته به آب و نمک بیفزایید.
  • مدت زمان مورد نیاز برای بو دادن آجیل به حجم آن بستگی دارد. همچنین هر چقدر آجیل تازه‌تر باشد، سریع‌تر می‌توانید آن را آماده کنید.
  • برای جلوگیری از سوختن آجیل حین بو دادن، به صورت منظم و مداوم آن را هم بزنید و اصلا از آن غافل نشوید.

سخن پایانی

در این مطلب طرز تهیه آجیل بو داده در منزل را برای شما توضیح دادیم و گفتیم که چگونه می‌توانید در منزل و با کمترین امکانات، آجیل تفت داده تهیه کنید. با استفاده از این راهکار، شما می‌توانید با هزینه خیلی کمتری آجیل خام را خریداری کرده و خودتان به صورت کاملا بهداشتی، آن را بو داده کنید. پس اگر در حال حاضر به دنبال یک خوراکی خوشمزه و مغذی هستید، حتما این روش را یاد بگیرید تا بتوانید بهترین و مغذی‌ترین میان وعده را برای فرزندان خود آماده کنید.