خواص چای آلبالو چیست؟

اگر اهل نوشیدن دمنوش به عنوان میان‌و‌عده باشید، حتما می‌دانید که نوشیدنی‌های گرم فقط شامل چای سیاه و قهوه نمی‌شوند. شما برای میان‌وعده‌های خود با طیف گسترده‌ و متنوعی از چای‌ها و دمنوش‌های مختلف روبه‌رو هستید که علاوه بر طعم دلپذیر، از خواص بی‌شماری نیز برخوردار هستند. چای آلبالو یکی از نوشیدنی‌های مقوی با طبعی سرد است که مصرف آن می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بدن شما را رفع کند. اگر می‌خواهید با خواص چای آلبالو آشنا شوید این مقاله از برادران حسینی را مطالعه کنید و طرز تهیه این چای خوشمزه را نیز یاد بگیرید. 

آلبالو جزو گیاهان جادویی با خواص دارویی محسوب می‌شود که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است. اکثر افراد از این میوه به روش‌های گوناگونی مانند سوپ آلبالو، ترشی آلبالو و… استفاده کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از آن به‌عنوان چای و دمنوش است که فواید بی‌نظیری را برای بدن به ارمغان می‌آورد. مهم‌ترین فواید این چای شامل موارد زیر می‌شوند:

چای آلبالو برای کاهش وزن 

چای آلبالو با فواید چربی‌سوزی و کاهش وزن شناخته می‌شود. شما می‌توانید این نوشیدنی ترش و دوست‌داشتنی را به تنهایی یا همراه با زنجبیل و دارچین آماده کنید و شاهد اثرات عالی آن بر وزن و تناسب‌اندام خود باشید. چای آلبالو می‌تواند با کاهش اشتها و حجم غذای دریافتی، به کاهش وزن شما کمک کند.

آلبالو بسیار کم‌کالری است و می‌توان آن را منبع غنی فیبر دانست. فیبر موجود در این میوه نقش مؤثری در افزایش احساس سیری و کاهش اشتهای شما خواهد داشت. همچنین این میوه به دفع سموم در بدن کمک به‌سزایی می‌کند و باعث کاهش چربی‌های دور شکم می‌شود.

چای آلبالو برای کبد و کلیه

آلبالو حاوی ترکیباتی همچون سوربیتول و پتاسیم است که فواید زیادی برای بهبود عملکرد کبد و کلیه دارند. مصرف آلبالو به‌صورت چای یا دمنوش باعث می‌شود تورم و التهاب کبد و کلیه تا حد زیادی کاهش پیدا کند. 

چای آلبالو با خاصیت عالی ادرارآور، می‌تواند با افزایش ادرار به دفع سموم مجاری ادراری و تصفیه کبد و کلیه کمک زیادی کند. در نتیجه مصرف منظم و به اندازه این چای، تأثیر زیادی برای کنترل بیماری‌های کبدی و کلیوی از جمله کبد چرب، سنگ کلیه و سنگ مثانه دارد. با این حال، اگر دچار اختلالات جدی در کبد و کلیه خود هستید، باید قبل از مصرف چای آلبالو با پزشک خود مشورت کنید. 

چای آلبالو برای کم‌خوابی

چای آلبالو یک نوشیدنی طبیعی آرامش‌بخش با خواص شگفت‌انگیز است. نوشیدن آن می‌تواند با افزایش سطح ملاتونین و آرام کردن اعصاب، باعث بهبود خواب شما شود. آلبالو برای افرادی که احساس خستگی می‌کنند اما نمی‌توانند بخوابند یا سخت به خواب می‌روند نیز بسیار مفید است. درواقع ملاتونین هورمونی است که الگوی خواب را تنظیم می‌کند. بنابراین چای آلبالو می‌تواند نه تنها الگوی طبیعی خواب را در بدن بهبود ببخشد، بلکه به‌طور بالقوه مزایای دیگری مانند کاهش استرس قبل و حین خواب را نیز به دنبال دارد.

چای آلبالو برای تقویت سیستم ایمنی

چای آلبالو با مقادیر بالای آنتی‌اکسیدانی که دارد، یک نوشیدنی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. نوشیدن منظم چای آلبالو، از سلول‌ها در برابر هجوم رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا به شکلی مؤثرتر و راحت‌تر با بیماری‌ها مبارزه کند. 

این چای خوش رنگ و مغذی، به‌عنوان منبع سرشار از ویتامین C شناخته می‌شود که نقش مؤثری در تحریک تولید گلبول‌های سفید خون ایفا می‌کند و وجود آن‎‎‌ها برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها بسیار ضروری و مهم است. همچنین چای آلبالو دارای فواید ضد ویروسی نیز هست که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون کمک می‌کند.

چای آلبالو برای بارداری

چای آلبالو سرشار از ویتامین‌های A، B، C و آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. این مواد مغذی در لیست مواد مضر برای بارداری قرار ندارند و حتی موجب سلامتی مادر و جنین نیز می‌شوند. نوشیدن یک فنجان از این نوشیدنی در طول روز می‌تواند به رفع مشکل بی‌خوابی خانم‌های باردار کمک ‌کند.

فلانوئید موجود در چای آلبالو یکی از عوامل مؤثر در بهبود جریان خون و پیشگیری از لخته ‌شدن خون به شمار می‌رود. بنابراین این امر باعث تغذیه بهتر جنین می‌شود. یکی دیگر از ترکیبات مفید در چای آلبالو آنتوسیانین است که به کاهش سطح گلوکز خون و خطر ابتلا به دیابت بارداری کمک زیادی می‌کند. 

چای آلبالو برای کاهش حالت تهوع و ویار خانم‌های باردار نیز بسیار مؤثر است. همچنین نوشیدن این چای علاوه بر تهوع می‌تواند باعث برطرف شدن ورم و التهاب رایج در دوران بارداری نیز شود. 

طرز تهیه چای آلبالو 

طرز تهیه چای آلبالو 

شما می‌توانید چای آلبالو را به دو روش ساده زیر در منزل آماده کنید و از طعم منحصربه‌فرد این نوشیدنی پرخاصیت بهره‌مند شوید. 

مواد لازم:

  • آلبالو بدون هسته ۱۰ عدد 
  • آب ۱ پیمانه
  • نبات یا عسل به مقدار لازم

طرز تهیه اول:

  1. آلبالوها را در یک کتری کوچک بریزید و ۱ پیمانه آب سرد را به آن‌ها اضافه کنید. 
  2. کتری را روی شعله گاز قرار دهید و زیر آن را روشن کنید تا آب به جوش بیاید. 
  3. پس از جوش آمدن آب، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد. 
  4. چای شما آماده است. اگر علاقه‌ای به طعم ترش ندارید، شما می‌توانید آن را با عسل یا نبات شیرین کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه دوم:

در این روش، شما می‌توانید از چای سیاه یا چای کوهی استفاده کنید. به این صورت که ابتدا مقداری چای سیاه در قوری بریزید و پس از آن آلبالوها را به قوری اضافه کنید. سپس آب جوش را روی چای و آلبالوها بریزید و بگذارید ۲۰ دقیقه دم بکشد. بعد از آماده شدن چای، می‌توانید به دلخواه خود آن را با نبات، شکر یا عسل میل کنید.

طرز تهیه چای آلبالو با زنجبیل

مصرف این چای مقوی و خوش عطر یکی از راه‌های عالی برای لاغری و تسکین درد معده است.

مواد لازم:

  • آلبالو تازه‌ بدون هسته ۱ پیمانه
  • زنجبیل تازه  خرد شده ۱ عدد دو اینچی
  • شکر ۳ قاشق غذاخوری 
  • آب ۴ پیمانه
  • چای‌ سبز ۲ گرم (یا ۴ عدد چای ‌کیسه‌ای سبز)
  • لیمو تازه ۱ عدد (یا ۱ قاشق سوپ‌خوری آب‌لیمو)

طرز تهیه:

  1. تکه‌های زنجبیل و آلبالوها را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و شکر را به آن‌ها اضافه کنید.
  2. ۲ پیمانه آب به ظرف اضافه کنید و در آن را ببندید.
  3. ظرف را به مدت حداقل دو ساعت یا در صورت امکان یک شب کامل در یخچال بگذارید.
  4. چای سبز را در یک قوری بریزید و دو پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید آب را بجوشانید و چای سبزهای کیسه‌ای را در آن قرار دهید تا حدود یک دقیقه و نیم دم بکشد.
  5. پس از دم کشیدن چای، تفاله‌های آن را از قوری خارج کنید. 
  6. آب آلبالوی مخلوط با زنجبیل را از یخچال بردارید و به اندازه دلخواه به چای سبز دم کشیده خود اضافه کنید.
  7. شما می‌توانید آن را به همراه برش‌های لیمو یا مقداری آب‌لیموی تازه سرو کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

کلام آخر

چای آلبالو با ترکیبات عالی خود دارای خواص زیادی از جمله کاهش وزن، رفع کم‌خوابی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد کبد و کلیه و جلوگیری از بروز مشکلات بارداری است. تمام خواص نامبرده، این نوشیدنی خارق‌العاده را به چیزی فراتر از یک نوشیدنی معمولی تبدیل می‌کنند. شما می‌توانید این چای را به‌راحتی و در کم‌ترین زمان ممکن در منزل آماده کنید و از فواید مختلف آن برای طولانی‌مدت بهره‌مند شوید.