۷ مورد از خواص نارگیل خشک برای بدن

به نظر می‌رسد نارگیل خشک با طعم و خواص بی‌نظیری که دارد، در مقایسه با سایر میوه‌های خشک کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، اگر به تغذیه سالم علاقه دارید، حتماً باید این خشکبار مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. خواص نارگیل خشک برای بدن آن را به یک خوراکی ارزشمند برای بسیاری از وعده‌های غذایی تبدیل کرده است. در این مقاله از برادران حسینی قصد داریم به معرفی کامل خواص این میوه خشک بپردازیم. 

ارزش غذایی نارگیل خشک

میوه نارگیل از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که امروزه شیر نارگیل، الیاف نارگیل و مغز نارگیل به صورت خشک و تازه و حتی روغن نارگیل قابل استفاده هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های نارگیل خشک می‌توان به ارزش غذایی بالای آن اشاره کرد. 

این خوراکی منبعی سرشار از مواد مغذی و مقادیر بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. به‌طور کلی، در هر ۲۸ گرم نارگیل خشک حدود ۷ گرم فیبر وجود دارد که این مقدار می‌تواند ۲۸ درصد نیاز روزانه بدن یک بزرگسال را تامین کند. همچنین این میوه خشک حاوی پتاسیم، آهن و ویتامین‌های C و B6 نیز هست که مصرف آن‌ می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، گوارشی و سیستم عصبی شود. 

خواص نارگیل خشک برای بدن چیست؟

استفاده از نارگیل خشک برای حفظ سلامتی بدن اهمیت زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لاغری و کاهش وزن

نارگیل خشک حاوی اسیدهای چربی مانند اسید لوریک است که به‌عنوان یک چربی سوز طبیعی به‌راحتی توسط کبد جذب شده و به انرژی تبدیل می‌شوند. این ترکیبات، با افزایش سطح انرژی در بدن به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز مواد ذخیره شده در بدن کمک می‌کنند. فیبر موجود در این میوه خشک نیز به همراه سایر الیاف موجود در آن، باعث ایجاد حس سیری می‌شود و در کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری بسیار مفید است. بنابراین با مصرف منظم نارگیل خشک می‌توانید در مسیر کاهش وزن خود قدم مؤثری بردارید.

درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان و جلوگیری از بروز آن در سنین بالا، از مهم‌ترین فواید نارگیل خشک محسوب می‌شود. این خشکبار حاوی موادی همچون کلسیم، منیزیم، ویتامین D و فسفر است که برای ساخت و حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری هستند. 

ویتامین D و فسفر در جذب و استفاده بهینه از کلسیم بسیار مؤثر هستند که این موضوع به حفظ استحکام و پیشگیری از نرمی و شکنندگی استخوان‌ها بسیار کمک می‌کند. نارگیل خشک و شیر گیاهی این میوه دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از آسیب‌های اکسیداتیو به سلول‌های استخوانی پیشگیری می‌کنند.

حفظ زیبایی و سلامت پوست

نارگیل خشک دارای فواید زیادی برای سلامت پوست است. این خشکبار با داشتن آنتوسیانین‌ها و فنولیک‌های قوی به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و باعث محافظت از پوست در برابر آسیب‌های اکسیداتیو همچون جوش، چین و چروک، پیری و… می‌شود. اسید لوریک موجود در نارگیل خشک نیز یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است که باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف پوستی را از بین می‌برد.

با مصرف این میوه خشک می‌توانید رطوبت مورد نیاز پوست خود را به‌طور کامل تامین کنید. زیرا چربی‌های سالم و طبیعی در این میوه آن را به یک رطوبت‌رسان عالی برای پوست تبدیل می‌کنند. از خواص دیگر نارگیل خشک برای پوست می‌توان به خاصیت ضدالتهابی و کمک به درمان اگزما و آکنه پوستی نیز اشاره کرد. 

خواص نارگیل خشک برای بدن چیست؟

زیبایی و سلامت مو

نارگیل خشک ممکن است به بهبود سلامتی مو نیز کمک کند. اسید لوریک یکی از مواد ضروری موردنیاز مو است که به رشد و تقویت آن کمک زیادی می‌کند. این میوه خشک، حاوی پروتئین‌ها و اسیدهای چرب مفیدی است که برای ساختار مو و پیشگیری از شکنندگی آن بسیار مؤثر عمل می‌کنند. 

با مصرف نارگیل خشک می‌توانید از ترشح چربی و ترک‌های پوست سر تا حد قابل‌توجهی جلوگیری کنید. همچنین این میوه خشک یک ماده طبیعی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده برای مو به شمار می‌رود که استفاده از آن زیبایی و شادابی را به موهای شما هدیه می‌کند.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

تحقیقات نشان می‌دهند‌ که مصرف نارگیل خشک نقش مؤثری در مبارزه با بروز آلزایمر ایفا می‌کند. نارگیل خشک با محافظت از سلول‌های مغزی، به مقابله با استرس اکسیداتیو و آسیب سلول‌های مغز می‌پردازد و به کاهش التهاب مغز کمک می‌کند. این موارد از جمله مهم‌ترین عوامل موثر در بروز آلزایمر محسوب می‌شوند که با مصرف نارگیل خشک می‌توان تا حد زیادی از آن‌ها جلوگیری کرد. نارگیل خشک حاوی ترکیبات مفیدی است که به افزایش عملکرد شبکه عصبی مغز نیز کمک می‌کند و این ویژگی از عوامل تأثیرگذار در مقابله با آلزایمر به شمار می‌رود.

درمان کم‌خونی

نارگیل خشک یک منبع غنی از مواد مغذی ضروری برای پیشگیری از کم‌خونی محسوب می‌شود. ترکیبات موجود در این خشکبار، موادی همچون آهن، فیبر، ویتامین C و B6 هستند که در بهبود این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کنند. برای مثال آهن یکی از عناصر ضروری برای تولید هموگلوبین خون است که کمبود آن شما را با کم‌خونی مواجه می‌کند. از سوی دیگر، نارگیل خشک حاوی فیبر است و مصرف آن باعث بهبود عملکرد روده می‌شود که این امر می‌تواند در رفع کم‌ خونی تأثیر زیادی داشته باشد.

درمان دیابت

مصرف نارگیل خشک برای درمان دیابت مفید است. اگرچه در این مورد تحقیقات جامعی انجام نشده است؛ اما برخی افراد معتقد هستند که نارگیل خشک می‌تواند در مدیریت و بهبود دیابت تأثیرگذار باشد. فیبر موجود در نارگیل خشک با کاهش سرعت جذب قند و چربی‌های سالم آن مثل اسید کاپریلیک، اسید لینولئیک و اسید لائوریک در کنترل قند خون بدن بسیار مؤثر عمل می‌کنند. همچنین مواد ضداکسیدانی قوی در نارگیل خشک موجب کاهش التهاب و تثبیت سطح قند خون شده و سلامتی و تندرستی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

مضرات نارگیل خشک 

اگرچه نارگیل خشک حاوی فواید زیادی برای بدن انسان است. اما باید توجه داشت که مصرف آن ممکن است مضراتی را نیز با خود به همراه داشته باشد. از مهم‌ترین این مضرات می‌توان به مشکلات آلرژی اشاره کرد. برخی از افراد ممکن است به نارگیل و محصولات تولید شده از آن حساسیت داشته باشند که در این صورت باید از مصرف آن خودداری کنند.

 همچنین لازم به ذکر است که افراد دیابتی، مبتلا به تصلب شرایین، دارای بیماری قلبی و کسانی که مستعد چاقی هستند نیز باید مصرف این خشکبار را تا حد امکان به حداقل برسانند تا از عوارض احتمالی آن مصون بمانند. 

کلام آخر

بهره‌مندی از خواص نارگیل خشک برای بدن می‌تواند در حفظ و ارتقای سلامتی مؤثر باشد. با این حال لازم است توجه داشته باشید که مصرف تمام مواد غذایی باید باتوجه به ضرورت‌های بدن صورت بگیرد تا تأثیر مثبتی به همراه داشته باشد. در نتیجه استفاده به جا و به اندازه این میوه خشک برای کاهش خطر مضرات احتمالی آن اهمیت زیادی دارد.