با طرز تهیه کیک آجیلی در منزل آشنا شوید

کیک آجیلی یکی از خوشمزه‌ترین میان‌وعده‌ها برای هر سلیقه‌ای است که دستور پخت بسیار ساده‌ای هم دارد و شما می‌توانید طی چند مرحله، خیلی راحت آن را در منزل تهیه کنید. ما در این مطلب طرز تهیه کیک آجیلی در منزل را برای شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید این کیک بی‌نظیر و خوش طعم را درست کنید و از بافت سبک و طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید. از آنجایی که در این کیک از آجیل استفاده می‌شود، بسیار مقوی است و برخلاف برخی از کیک‌های دیگر، می‌تواند به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه برای کودکان در نظر گرفته شود.

مواد لازم برای تهیه کیک آجیلی در منزل

اگر اهل پختن انواع شیرینی و کیک باشید، حتما می‌دانید که مدل‌های مختلف کیک وجود دارند مثل کیک برنج، کیک بستنی، کیک میوه، کیک پنیر، کیک رولت و… که همگی آن‌ها بسیار خوشمزه هستند. در این مطلب از برادران حسینی قرار است روش پخت کیک آجیلی را آموزش دهیم. همان‌طور که از نام آن هم مشخص است، یکی از مهم‌ترین مواد لازمی که باید برای تهیه کیک آجیلی در منزل داشته باشید، آجیل است. 

شما می‌توانید آجیل‌های مختلفی را (مثلا آجیل مخلوط) به دلخواه خود آماده کرده، پوست گرفته و برای طرز تهیه کیک کنار بگذارید. در ادامه، مواد لازم برای تهیه این میان‌وعده خوشمره را معرفی می‌کنیم:

مواد لازم برای تهیه کیک 

تخم مرغ ۳ عدد
آرد ۲ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
شیر ۱ پیمانه
روغن مایع ۳/۴ پیمانه
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری
پودر هل ۱ قاشق چایخوری سر خالی

مواد لازم برای تهیه تزئین روی کیک

شکلات تلخ ۵۰ گرم
عسل ۱ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه ۵۰ گرم
خلال بادام، خلال پسته، کنجد، پودر گردو و پودر نارگیل و سایر آجیل‌های دلخواه  از هرکدام ۱ قاشق غذاخوری

کیک آجیلی

مراحل تهیه کیک آجیلی در منزل

بهتر است از قبل همه موادی که پیش از این نام بردیم را آماده کنید تا بتوانید در بازه زمانی کوتاه‌تری کیک آجیلی را تهیه کنید. بعد از آماده کردن مواد اولیه، فر را روشن کنید تا گرم شود و برای قرار دادن کیک آجیلی آماده باشد. اکنون می‌توانید طرز تهیه کیک آجیلی در منزل را مطالعه کرده و مراحل ذکر شده را به صورت قدم به قدم اجرا نمایید.

مرحله اول 

در این مرحله باید همه تخم مرغ‌ها را به آرامی شکسته و در یک ظرف بریزید. سپس با استفاده از همزن برقی، آن را با سرعت بالا هم بزنید تا پف کند و حجم زیادی بگیرد. بعد از چند دقیقه کوتاه، شکر را به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه با دور تند همزن، آن را هم بزنید تا حجیم شود و پف کند.

مرحله دوم 

بعد از این که ترکیب تخم مرغ و شکر به یک مخلوط کرم رنگ و کشدار تبدیل شد، وانیل را به این ترکیب اضافه کنید و بار دیگر هم بزنید. وانیل باعث می‌شود که بوی تخم مرغ از بین برود و عطر کیک خیلی بهتر شود. بعد از وانیل، پودر هل را نیز به ترکیب بیفزایید و هم بزنید تا پودر هل نیز ترکیب شده و به خوش طعم و خوشبو شدن کیک کمک کند.

مرحله سوم

در مرحله سوم باید روغن مایع را به آرامی به مواد کیک اضافه کرده و به مدت یک تا نهایت دو دقیقه هم بزنید. بعد از این که روغن مایع به طور کامل با مواد کیک ترکیب و مخلوط شد، شیر ولرم را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کیک به خوبی ترکیب شود.

محله چهارم 

در این مرحله از طرز تهیه کیک آجیلی در منزل باید با استفاده از الک، سه بار پشت سر هم آرد را الک کنید و بعد از الک کردن بیکینگ پودر، آن‌ها را طی چند مرحله به مواد کیک اضافه کنید. توجه داشته باشید که بافت آرد باید کاملا صاف و یکدست باشد تا کیک شما خوب شود.

 بعد از اضافه کردن آرد و بیکینگ پودر، باید با استفاده از لیسک به آرامی به شکل دورانی، مواد را هم بزنید تا پف مواد نخوابد. توجه داشته باشید که برای هم زدن آرد، باید شکل دورانی را در یک جهت اعمال کنید و از هم زدن مواد در جهات مختلف بپرهیزید.

مرحله پنجم

اکنون باید کف قالب خود را با استفاده از کره یا روغن مایع، به‌طور کامل چرب کنید تا کیک به آن نچسبد. فقط کف قالب را چرب کنید و از چرب کردن دیواره‌های قالب بپرهیزید. برای جلوگیری از چسبیدن کیک آجیلی به کف قالب، می‌توانید بعد از چرب کردن آن، مقداری آرد روی کف قالب بپاشید. بااین‌حال، استفاده از کاغذ روغنی کار شما را خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند.

مرحله ششم 

در قدم بعدی باید مواد کیک را به آرامی وسط قالب بریزید و بعد از خالی کردن مواد، مطمئن شوید که تمام آن‌ها در همه قسمت‌های قالب پخش شده است. حالا برای این که هوای داخل مواد خارج شود و کیک فرم بهتری بگیرد، قالب حاوی کیک را بلند کرده و با فاصله خیلی کمی از زمین، به زمین بکوبید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا هوای داخل کیک به طور کامل خارج شود.

مرحله هفتم 

اکنون باید در مرحله هفت، قالب حاوی مواد کیک را داخل فر که از قبل گرم شده است قرار دهید و آن را روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم نمایید. کیک باید حداقل ۴۰ دقیقه داخل فر بماند تا بپزد. 

مرحله هشتم 

فراموش نکنید که تا قبل از گذشت ۳۰ دقیقه، به هیچ عنوان در فر را باز نکنید. چراکه در این صورت ممکن است پف کیک بخوابد. بعد از گذشت بین ۳۵  تا ۴۰ دقیقه، در فر را باز کنید و یک سیخ چوبی به داخل کیک بزنید تا بفهمید که آیا کیک پخته است یا خیر. اگر بعد از زدن سیخ چوبی درون کیک متوجه شدید که مقداری از مواد کیک به سیخ چسبیده است؛ یعنی هنوز باید بگذارید کیک بپزد. بعد از پختن همه قسمت‌های کیک و برشته شدن روی آن، قالب را بیرون بگذارید تا خنک شود. 

مرحله نهم

در مرحله هشتم، کیک شما به طور کامل پخته و آماده تزیین با مواد آجیلی است. در این مرحله، شما باید مقداری عسل را با مقداری آب حل کنید تا غلظت آن کمتر شود. بعد مقداری عسل رقیق شده را روی سطح کیک بریزد. سپس تمام سطح کیک که عسلی شده است را با قاشق بمالید تا خوش‌رنگ و خوشمزه شود.

مرحله دهم

اکنون باید گاناش روی کیک را آماده کنید که در ادامه طرز تهیه کیک آجیلی در منزل برای شما توضیح آن را نیز آورده‌ایم. برای تهیه گاناش، باید شکلات را به شکل مایع در بیاورید و سپس مقداری خامه صبحانه به آن بیفزایید. آنقدر این ترکیب را هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله یازدهم 

بعد از این که گاناش آماده شد، آن را روی کیک بریزید و با استفاده از قاشق به طور کامل مواد را در همه سطح کیک پخش کنید. سپس می‌توانید با استفاده از آجیل‌های دلخواه خود مانند پسته، بادام، فندق و گردو، روی کیک را تزیین کنید.

مرحله دوازدهم 

در مرحله آخر هم باید مقداری از عسل رقیق شده با آب را بار دیگر روی مغزها بمالید. کمی صبر کنید تا کیک به طور کامل خنک شود و سپس آن را درون یخچال بگذارید. بعد از این مرحله می‌توانید به شکل دلخواه آن را برش بزنید و به همراه خانواده و عزیزان خود سرو کنید و از طعم فوق‌العاده کیک و آجیل‌های روی آن نیز لذت ببرید.

یک نکته مهم!

در دستور پختی که تا اینجا توضیح دادیم، آجیل‌ها روی کیک و به کمک گاناش اضافه شدند. یک روش دیگر برای طرز تهیه کیک آجیلی در منزل این است مغزها را با کمی آرد مخلوط کنید. این کار کمک می‌کند تا مغزها درون مایع کیک فرو نروند. پس از ریختن مواد کیک درون قالب، مغزهایی که با آرد مخلوط شده را به آرامی روی مایع درون قالب بریزید و درون فر بگذارید. بدین ترتیب مغزها درون فر پخته می‌شوند و مزه بسیار خوبی می‌گیرند.

سخن پایانی

طرز تهیه کیک آجیلی در منزل ساده و خوشمزه است. به‌طوری که شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این کیک را تهیه کرده و به همراه عزیزان خود آن را میل کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند کیک آجیلی شما را خوشمزه و خوش‌طعم‌تر کند، انتخاب مناسب آجیل‌های باکیفیت است. سعی کنید آجیل‌ها را با عسل طعم‌دار و مزه‌دار کنید تا کیک خوشمزه‌تر شود. با خرید آجیل‌های باکیفیت و تازه، می‌توانید کیک خود را به بهترین شکل ممکن درست کرده و از طعم بی‌نهایت خوشمزه آن لذت ببرید.