تنقلات خانگی سالم

درصورتی‌که عادت به مصرف تنقلات و خوراکی در طول شبانه‌روز دارید، تنقلات خانگی را جایگزین نمونه‌های سوپرمارکتی کنید. انواع چیپس، پفک، کیک، کلوچه‌های صنعتی و… نمونه‌های تنقلات بازاری هستند که متاسفانه محبوبیت بالایی را در میان گروه‌های سنی مختلف به دست آورده‌اند. این محصولات علی‌رغم طعم و رنگ وسوسه‌کننده خواصی برای بدن ندارند و مصرف مداوم آن‌ها ضمن بروز عوارض موجب چاقی خواهد شد. در عوض شناخت خوراکی‌ها و تنقلات خانگی می‌تواند بهترین انتخاب برای مصرف روزانه باشد. 

تنقلات خوراکی‌های سبک و محبوبی هستند که برای تفریح و یا رفع گرسنگی به صورت موقت مصرف می‌شوند. تنقلات خانگی به راحتی در خانه و با مواد اولیه ساده و دردسترس قابل پخت خواهند بود تا خانواده‌ها با خیالی آسوده از کیفیت مواد اولیه، آن را برای میان‌وعده کودکان خود انتخاب کنند. در ادامه این مطلب از برادران حسینی انواع تنقلات خانگی را معرفی می‌کنیم و با ارائه طرز تهیه نمونه‌هایی از آن، این خوراکی‌های خانگی تازه و خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد.

معرفی انواع تنقلات خانگی

تنقلات خانگی  انواع مختلفی دارند و در متنوع‌ترین طعم‌ها، رنگ‌ها و شکل‌ها برای افراد با ذائقه‌ها و سلیقه‌های مختلف به تولید می‌رسند. برخی از این تنقلات عبارت‌اند از:

  • ترافل خرمایی
  • پاستیل خانگی
  • دونات خانگی
  • پف و فیل
  • ماست میوه‌ای
  • لواشک خانگی
  • بستنی
  • پفک هندی
  • شکلات
  • باسلق
  • مارشمالو

طرز تهیه تنقلات خانگی پرطرفدار

در این بخش شما را با طرز تهیه برخی از پرطرفدارترین نوع این تنقلات آشنا خواهیم کرد:

 طرز تهیه ترافل خرمایی

اگر به دنبال یک میان‌وعده مقوی و مغذی هستید توپک خرمایی یا ترافل خرمایی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد. این محصول با طعم شیرین و خوشمزه‌ای که دارد می‌تواند برای روزهای طولانی و خسته کننده مدرسه، بهترین تغذیه باشد. خوشبختانه این بمب انرژی با کمترین مواد اولیه و به راحتی تهیه می‌شود و هیچ بهانه‌ای برای درست کردن آن وجود ندارد. برای تهیه این خوشمزه پرطرف‌دار به مواد زیر نیاز دارید:

خرما               ۲۰ عدد

آب                  یک لیوان

مغز گردو          یک لیوان

عسل              یک ق غذاخوری

‌پودر کاکائو          ۲ ق غذاخوری

دارچین                یک ق چای‌خوری

طرز تهیه ترافل خرمایی

برای شروع، هسته‌های خرما را جدا کنید. خرماها را به همراه آب در مخلوط‌کن بریزید و چند دقیقه این ترکیب را خوب هم بزنید. سپس کاکائو، عسل، گردو و دارچین را به ترکیب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. ملاط آماده را به گلوله‌های یک شکل و یک اندازه تقسیم کنید. توپک‌ها را در پودر نارگیل، پودر پسته، ترافل، کنجد و… آغشته و در یک ظرف مناسب و درب‌دار بچینید. ترافل خرمایی در کنار چای، شیر یا سایر نوشیدنی‌های گرم یک میان‌وعده فوق‌العاده است.

پاستیل

پاستیل یکی از تنقلات خانگی بسیار خوشمزه است و در تمام رده‌های سنی طرف‌داران به خصوصی دارد. همچنین این محصول با رنگ‌های جذاب و بافت نرم و منعطفی که دارد، برای جلوگیری از پوکی استخوان به شدت مفید است و التهابات مفاصل را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. پاستیل‌هایی که در فروشگاه‌ها و مراکز فروش عرضه می‌شوند دارای مواد نگهدارنده هستند و نمی‌شود آن‌ها را به عنوان یک میان‌وعده مغذی معرفی کرد. اما تهیه پاستیل‌های خانگی به راحتی در خانه امکان‌پذیر است و بدون آنکه زحمت زیادی داشته باشد یا مواد اولیه دور از دسترسی برای آماده کردن آن‌ها نیاز باشد قابلیت آماده‌سازی دارد. برای تهیه پاستیل به مواد زیر نیاز دارید.

گلوکز مایع       یک ق غذاخوری 

پودر ژلاتین       ۲ ق غذاخوری 

پودر ژله           یک بسته 

آب                 نصف لیوان

طرز تهیه پاستل

برای تهیه پاستیل نصف لیوان آب را درون قابلمه بریزید. پودر ژله را به آن بیفزایید و دو قاشق پودر ژلاتین را که از قبل آماده کرده‌اید به این مخلوط اضافه کنید. این ترکیب را آن‌قدر هم بزنید تا ژلاتین به خوبی در آب حل شود. سپس گلوکز مایع را به این ترکیب اضافه کنید. ظرف را روی حرارت کم بگذارید و اجازه دهید تا ترکیب به جوش بیاید. سپس قابلمه را از روی شعله بردارید. قالب‌های کوچکی را که از قبل آماده کرده‌اید آغشته به روغن کنید. برای این کار از فرچه‌های مخصوص یا دستمال‌کاغذی استفاده کنید. مواد پاستیل را درون قالب بریزید و قالب‌ها را به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از اینکه پاستیل‌ها خود را گرفتند، اطراف قالب را با استفاده از کاتر یا چاقو جدا کنید و پاستیل‌های سالم خانگی خود را بیرون بیاورید.

طرز تهیه پف و فیل یا پاپ کورن

 پف و فیل یا پاپ کورن

پاپ کورن یا پف و فیل از تنقلات خانگی بسیار محبوب است که از گذشته تاکنون طرف‌داران زیادی دارد. این خوراکی خوشمزه، سرشار از پروتئین، فسفر و آهن است و یک میان‌وعده سالم، مقوی و جذاب به حساب می‌آید. برای تهیه پاپ کورن خانگی به مواد زیر نیاز دارید.

نمک     یک ق چای‌خوری

روغن     آفتابگردان ۵ ق غذاخوری 

دانه ذرت  یک فنجان 

طرز تهیه پف و فیل یا پاپ کورن

برای تهیه پاپ کورن روغن را درون قابلمه بریزید تا خوب داغ شود. دانه‌های ذرت را به همراه نمک و سایر ادویه‌های دلخواه به روغن اضافه کنید و درب ظرف را ببندید. بعد از شنیدن صدای ترکیدن ذرت‌ها، شعله را کم کنید و اجازه دهید تا تمامی دانه‌ها به طور کامل باز شوند. بعد از اینکه صدای ترکیدن دانه‌های ذرت به اتمام رسید شعله را خاموش و بعد از چند دقیقه درب ظرف را بردارید. پاپ کرن‌‌های خوشمزه شنا آماده شده‌اند، آن‌ها را درون ظرف مناسب بریزید و به صورت گرم سرو کنید.

دونات

دونات خانگی یکی از تنقلات خانگی بسیار خوشمزه و محبوب است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این شیرینی گرد و خوشمزه با کمترین مواد اولیه و صرف کمترین زمان به راحتی تهیه می‌شود و به عنوان یک میان وعده سالم می‌تواند در رژیم غذایی کودکان یا بزرگسالان قرار بگیرد. برای تهیه دونات به مواد زیر نیاز دارید.

شکر          نصف پیمانه

تخم مرغ     ۲ عدد

شیر ولرم    نصف پیمانه

آرد سفید    ۴ پیمانه

وانیل         نصف ق چای‌خوری

نمک         ۱.۴ ق چای‌خوری

کره  ‌         ۶۰ گرم

خمیر مایه   یک ق غذاخوری

آب ولرم      ۱.۴ پیمانه

طرز تهیه دونات

برای تهیه دونات یک قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق غذاخوری خمیر مایع و یک‌چهارم پیمانه آب ولرم را درون یک ظرف بریزید. اجازه دهید تا این ترکیب یک ربع بماند تا خمیر مایع عمل بیاید. درون یک ظرف جدا، نصف پیمانه شکر، دو عدد تخم‌مرغ، نمک و وانیل را با همزن به خوبی هم بزنید. کره‌ای که به دمای محیط رسیده را به این ترکیب بیفزایید. خمیرمایه عمل‌آمده را به همراه شیر ترکیب و به این مخلوط اضافه کنید. در این مرحله آرد سفید را چند بار از الک بگذرانید و طی چند مرحله به این ترکیب اضافه کنید. مواد را با لیسک به آرامی هم بزنید تا به یک خمیر یکدست برسید. خمیر را از ظرف بیرون آورید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به خوبی ورز دهید. سپس ظرفی را چرب کنید و خمیر را درون آن بگذارید. درب ظرف را با استفاده از یک پارچه بپوشانید و دقت داشته باشید که محل نگهداری خمیر نسبتاً گرم باشد.

بعد از گذشت یک ساعت، خمیر آماده را روی تخته یا میز کار پهن کنید. با کمک وردنه آن را باز کنید تا به یک لایه با قطر یک سانتی‌متری برسید. سپس از قالب‌های مخصوص برای دونات استفاده کنید و خمیر را قالب بزنید. قالب‌های دونات را درون یک سینی بچینید و با یک پارچه روی آن را پوشش دهید و اجازه دهید نیم ساعت استراحت کند. بعد از گذشت نیم ساعت، دونات‌ها را درون روغن داغ سرخ کنید. پس از سرخ کردن، می‌توانید برای تزیین دونات‌ها از شکلات سفید یا قهوه‌ای استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم چند نمونه از تنقلات خانگی محبوب و پرطرف‌دار را به شما معرفی کنیم و با بیان مواد لازم برای تهیه آن‌ها، این خوراکی‌های خوشمزه را آموزش دهیم. تنقلات خانگی به نسبت نمونه‌های بازاری ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و استفاده از آنها در رژیم غذایی به خصوص برای کودکان بسیار توصیه می‌شود. همچنین این محصولات به راحتی در خانه و با مواد اولیه دلخواه قابل تهیه هستند که همین مسئله موجب کیفیت بالا و سلامت محصول خواهد بود. اگر قصد دارید در آینده فرزندانی سالم به بار بیاورید از همین امروز مصرف تنقلات خانگی را در میان‌وعده‌های آنها بگنجانید.