از مصرف نخود برای کنترل قند خون چه می‌دانید؟

نخودچی و کشمش از آن خوراکی‌های خاطره‌انگیزی هستند که معمولا در جیب پدربزرگ و مادربزرگ‌ها پیدا می‌شود و طعم بی‌نظیر آن برایمان ماندگار است. همان‌طور که می‌دانید، از نخود به دو صورت پخته در غذا و برشته به عنوان آجیل استفاده می‌شود. این دانه گیاهی سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و پروتئین است، به همین خاطر خوردن آن در کنار آجیل‌های دیگر از سوی پزشکان تغذیه توصیه می‌شود. علاوه بر این، مصرف نخود برای کنترل قند خون نیز تاثیر به‌سزایی دارد.

البته خواص نخودچی تنها در تنظیم و کاهش قند افراد دیابتی خلاصه نمی‌شود. نخود به دلیل مواد مغذی فراوان در جلوگیری از حمله قلبی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع موهای زائد هورمونی، کاهش کلسترول بد خون، جوانسازی پوست و سلامت دستگاه گوارش مفید است. با این حال، درمان دیابت با مصرف نخود از جمله اصلی‌ترین خواص آن به‌شمار می‌آید. در ادامه همراه با برادران حسینی بیشتر درمورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

دلایل اهمیت مصرف نخودچی برای کنترل قند خون چیست؟

نخود یکی از دانه‌های گیاهی موثر در کاهش اشتها، کنترل قند خون، درخشندگی پوست، استحکام استخوان‌ها و غیره است. به همین خاطر استفاده از آن در کنار کشمش و مغزهای گوناگون به عنوان میان‌وعده بسیار سفارش شده است. در فرهنگ ما از آرد نخودچی، نان نخودچی (همان شیرینی نخودی) نیز تهیه می‌شود که عطر و طعم بی‌نظیری دارد. البته افراد دیابتی بهتر است از مصرف نان نخودچی صرف‌نظر کنند!

از مهم‌ترین دلایل اهمیت مصرف نخود، کمک به کاهش قند خون و درمان دیابت است. از این رو بسیاری از افراد به دنبال درمان دیابت با مصرف نخودچی هستند تا بتوانند از بالا رفتن قند خون خود جلوگیری کنند. در ادامه، به شرح دلایلی که مصرف نخود را برای افراد دیابتی ضروری کرده است، می‌پردازیم:

نخود سرشار از فیبر 

یکی از دلایل مصرف نخود برای کاهش و کنترل قند خون، فیبر بالای آن است. فیبر موجود در نخود در ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها نیز تاثیر به‌سزایی دارد. به‌طوری که اگر در معرض چاقی و یا بیماری دیابت باشید، با خوردن نخود تفت داده (بدون نمک و یا با نمک بسیار کم) می‌توانید اشتهای کاذب خود را از بین ببرید و از نوسانات قند خون ناشی از مصرف نان و برنج جلوگیری کنید.

نخود حاوی پروتئین گیاهی

از جمله مواد طبیعی موجود در نخود، پروتئین گیاهی آن است. عموما افرادی که گیاه‌خوار هستند، نخود پخته را جایگزین گوشت و مرغ می‌کنند تا از پروتئین موجود در آن بهره‌مند شوند. همچنین می‌توان از نخودچی که کمی برشته شده، برای بهره‌مندی از پروتئین موجود در آن استفاده کرد. یکی از دلایل درمان دیابت با مصرف نخود، همین پروتئین است که علاوه بر ایجاد احساس سیری در افراد، به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

نخود سرشار از ویتامین و مواد معدنی

نخود برشته بدون نمک که معمولا در کنار آجیل مصرف می‌شود، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین و مواد معدنی همچون آهن، پتاسیم، روی، منیزیم، ویتامین B6، کلسیم، اسید فولیک، فسفر، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا ۶ و ویتامین C است. به همین خاطر مصرف نخود برای کنترل قند خون و کاهش اشتهای کاذب در افراد توصیه می‌شود؛ زیرا مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها برای افزایش انرژی و سلامتی بدن ضروری است.

بدون شک اگر ویتامین‌ها از رژیم غذایی افراد حذف شوند، امکان بروز مشکلات متعددی برای انسان وجود دارد. نخود سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که پیش از این نام بردیم. این ویتامین‌ها در کنترل و تنظیم قند خون مفید است و به نوعی در درمان دیابت تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. البته لازم به ذکر است که هرچه نخود برشته‌تر شده باشد، از میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن کاسته می‌شود.

نخود با شاخص گلیسمی پایین 

 شاخص گلیسیمی پایین، به معنای افزایش تدریجی قند خون است. به همین خاطر خوردن تنقلاتی مثل نخودچی که شاخص گلیسمی پایینی دارند، به منظور ثابت نگه داشتن سطح قند خون و تنظیم نوسانات آن مهم و تاثیرگذار است. افرادی که دیابت نوع ۲ دارند یا در معرض حمله قلبی هستند، باید از مواد غذایی با این ویژگی مصرف کنند. نخود برشته یکی از آجیل‌های پرخاصیت و خوشمزه است که می‌توان از آن به منظور افزایش تدریجی و آرام قند خون استفاده کرد.

نخود برای کنترل قند خون

درمان سریع دیابت با مصرف نخود چگونه امکان‌پذیر است؟

نخود یکی از ترکیبات خوشمزه در آجیل‌های مخلوط است که به خاطر فیبر و مواد مغذی فراوان، در کنار داروهای ترکیبی دیابت به کنترل قند خون کمک می‌کند. به‌طوری که درمان دیابت با مصرف نخود امکان‌پذیر شده است. مبتلایان به این بیماری باید از مغزهای خام و کم نمک به همراه نخود بیشتر از قبل استفاده کنند تا سرعت جذب قند، احساس سیری، بهبود عملکرد سلول‌های بتا و کاهش مقاومت انسولین بدن آن‌ها تنظیم شود.

همان‌طور که گفتیم، نخود برشته از جمله تنقلات خوشمزه و مفیدی است که ویتامین و مواد معدنی زیادی دارد. مواد معدنی مثل منیزیم و کروم موجود در آن برای بهبود سلول‌های بتا در لوزالمعده موثر و فوق‌العاده‌ است. سلول‌های بتا از جمله‌ سلول‌های مهم بدن هستند که در تولید انسولین و کمک به تنظیم قند خون نقش مهمی ایفا می‌کند. در ضمن نخود با شاخص گلیسمی پایین، به یکی از راه‌های درمانی سریع برای کنترل دیابت نوع ۲، دیابت نوع ۱ و دیابت بارداری شناخته شده است.

نحوه مصرف نخودچی به صورت روزانه

در حال حاضر مصرف نخود برای کنترل قند خون در تمامی رژیم‌های غذایی دیابت وجود دارد. به‌طور کلی، انواع مغزها و دانه‌های گیاهی، سبزیجات، میوه‌ها و غلات به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین و کنترل دیابت نوع ۲ در بیشتر رژِیم‌هایی غذایی استاندارد وجود دارند. نخودی که بدون نمک و به میزان کم برشته شده باشد در تولید انسولین و تنظیم قند خون تاثیر مثبت و مهمی دارد.

از این رو خوردن این خوراکی مغذی و خوش‌طعم برای کسانی که در معرض بیماری دیابت نوع ۲ هستند و یا به دلیل چاقی زیاد، قند خون گرفته‌اند، توصیه می‌شود.  البته بسیاری از افراد عادت دارند نخودچی و کشمش را باهم استفاده کنند که این موضوع به ضرر افراد دیابتی است. چراکه قند موجود در کشمش ممکن است تنظیم قند خون آن‌ها را برهم بزند. پس بهترین گزینه برای مصرف نخود در میان وعده عصرانه، نخودچی بدون نمک در کنار مغزهای دیگر در حد متعادل است.

کلام پایانی

درمان دیابت با مصرف نخود به دلیل شاخص گلیسمی پایین، پروتئین گیاهی، فیبر بالا، ویتامین و مواد معدنی همچون منیزیم و کروم میسر است که به هضم غذا و تولید سلول‌های بتا برای انسولین کمک می‌کند. 

در این مطلب در مورد اهمیت مصرف نخود برای کنترل قند خون و خواص مهم آن صحبت کردیم. نخودچی برشته از جمله تنقلات مقوی است که به درمان دیابت کمک بسیار زیادی می‌کند. به همین خاطر بهتر است به صورت روزانه استفاده کنید تا از خواص خوب آن برای از بین بردن اشتهای کاذب و تنظیم نوسانات قند خون بهره‌مند شوید.