انجیر را می‌توان جزو یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌ها دانست. این میوه علاوه بر این که به صورت تازه مصرف می‌شود و علاقه‌مندان زیادی دارد؛ به صورت خشک شده نیز خوشمزه و مقوی است. به طوری که یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی و خوراکی در خشکبار بوده و خواص انجیر خشک زبانزد خاص و عام است.

از این محصول به ‌خاطر طعم خوب و خواص فوق‌العاده‌ای که دارد در بیشتر رژیم‌های غذایی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که روش‌های نگهداری انجیر خشک چیست و چه خواصی دارد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

انجیر خشک، خوراکی خوشمزه و مقوی

انجیر خشک همان انجیر تازه‌ یا انجیر وحشی است که پس از برداشت از درخت میوه، با روش‌های مختلف می‌توان آن را در منزل و یا با دستگاه‌های بزرگ صنعتی خشک کرد. این خوراکی در بسته‌بندی‌های متنوع در بازار موجود است. انجیر خشک نسبت به نمونه تازه، قیمت بالاتری دارد؛ اما خواص آن باعث شده که در رژیم‌های غذایی بسیار مورداستفاده قرار گیرد.

 با مصرف این میوه خشک می توان بسیاری از کمبودهای مختلف بدن را جبران کرد و از مبتلا شدن به بیماری‌های گوناگون جلوگیری کرد. برخی از نمونه‌های انجیر خشک که مدت زمان زیادی در معرض آفتاب قرار گرفتند، بیش از اندازه خشک و غیرقابل خوردن هستند. این نوع انجیرها ممکن است به دندان‌های شما آسیب برسانند.

بهترین کار این است که هنگام خرید، به سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید. زیرا برخی از انجیرها با روش‌های نادرست و غیربهداشتی خشک شدند و به جای این که کمبودهای بدن را جبران کنند، بیشتر موجب بروز بیماری‌های مختلف می‌شوند. 

بهترین انجیرهایی که می توانید خریداری کنید، محصولاتی هستند که بافت نرمی دارند و طعم آن‌ها شیرین است. انجیرهایی که بیش از حد سفت هستند، علاوه بر این که می‌توانند مشکلات مختلفی را برای بدن ایجاد کنند، به سرعت خراب و غیرقابل استفاده می‌شوند.

خواص انجیر خشک چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم خواص انجیر خشک را به شما معرفی کنیم تا اگر یکی از این مشکلات را در بدن خود احساس کردید، از پیشروی آن مشکل جلوگیری و آن را درمان کنید.

انجیر خشک، دارای مقدار زیادی فیبر، کربوهیدرات، قند، چربی و پروتئین است. همچنین این خشکبار خوشمزه، مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم، کلسیم، ویتامین C، منگنز و ویتامین K در خود جای داده است. این مواد مغذی موجود در انجیر خشک، می‌توانند به بهبود بیماری‌های زیادی کمک کنند. پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید که خواص انجیر خشک چیست، در ادامه ما را همراهی کنید.

  1. تقویت حافظه 

یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن که با مصرف انجیر خشک تقویت می شود، حافظه است. در انجیر، آنتی اکسیدان وجود دارد که به تقویت حافظه، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد سالمند، از انجیر خشک استفاده کنند؛ زیرا با مصرف این نوع از خشکبار، می‌توان از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کرد. 

  1. کمک به لاغری 

یکی دیگر از موادی که در انجیر خشک وجود دارد، فیبر است. به طور کلی، مصرف فیبر باعث می‌شود که فرد احساس گرسنگی کمتری داشته باشد؛ به همین دلیل غذای کمتری می‌خورد و در نتیجه لاغر می‌شود. 

کسانی که می خواهند وزن کم کنند، می‌توانند با استفاده از این محصول تا حد زیادی به تناسب اندام خود کمک کنند. هرچقدر که میزان مصرف این فیبر بیشتر باشد، فرد کمتر احساس گرسنگی می‌کند. پس اگر می‌خواهید به وزن ایده‌آلتان برسید، حتما انجیر خشک را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

  1. کمک به سلامت پوست و مو 

یکی دیگر از خواص انجیر خشک که اهمیت بسیار بالایی دارد، کمک به سلامت پوست و مو است. با افزایش سن، ریزش مو شروع و چین و چروک‌های صورت و بدن آشکار می‌شوند. انجیر خشک سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های مختلف است که می‌توانند به سلامت پوست و مو کمک کنند. کسانی که به صورت مداوم از این خوراکی استفاده می‌کنند، پوست و موی سالم‌تری دارند. البته سلامت پوست و مو به سایر مراقبت‌ها نیز بستگی دارد.

  1. کمک به استحکام استخوان‌ها و مفاصل 

همان‌طور که پیش از این بیان کردیم، یکی از مواد موجود در انجیر خشک، کلسیم است. کلسیم می‌تواند موجب افزایش استحکام مفاصل و استخوان‌ها شود. علاوه بر این، اگر به‌ طور مداوم انجیر خشک بخورید، احتمال این که به پوکی استخوان مبتلا شوید بسیار کاهش پیدا می‌کند. به خصوص اگر به میانسالی پا گذاشته‌اید، مصرف انجیر خشک را فراموش نکنید. زیرا این خوراکی می‌تواند از بروز بیماری‌ها جلوگیری کند.

  1. جلوگیری از افزایش میزان قند خون 

معمولا افراد دیابتی نمی‌توانند هر غذایی را مصرف کنند؛ زیرا قند موجود در آن می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد. انجیر خشک، یکی از مواد خوراکی خوشمزه‌ای است که نه تنها برای افراد دیابتی بد نیست؛ بلکه موجب کاهش قند خون آن‌ها نیز می شود. 

این خشکبار فوق‌العاده، دارای ویتامین E، تانن و دیگر ترکیبات است. به همین خاطر انجیر خشک به پایین آمدن میزان قند خون کمک می‌کند. از این رو مصرف آن برای  افرادی که قند خون دارند، به منظور تنظیم انسولین و کاهش قند خون پیشنهاد می‌شود.

  1. انجیر خشک مفید برای بارداری

از دیگر خواص انجیر خشک می‌توان به فواید آن برای بارداری اشاره کرد. بانوانی که در دوران بارداری باید رژیم بگیرند، بهتر است حتما از انجیر خشک نیز استفاده نمایند. زیرا فیبر و مواد معدنی و مغذی موجود در این میوه خشک می تواند یک مکمل خوب و سالم برای آن‌ها باشد.

البته بهتر است که از این میوه خشک به اندازه کافی استفاده کنید؛ زیرا کالری بالای آن می‌تواند موجب افزایش وزن شود. حتی بهتر است که بانوان، قبل از زمان بارداری از این خوراکی مقوی استفاده کنند تا بدنشان مقاوم شود.

روش‌های نگهداری انجیر خشک کدامند؟

اگر روش‌های نگهداری انجیر خشک را بدانید، به راحتی می‌توانید مدت زمان زیادی آن را نگه‌داری کنید؛ بدون این که حتی ذره‌ای در مزه آن تغییری ایجاد شود. انجیر خشک باید در فضایی به دور از نور آفتاب، خنک و خشک قرار بگیرد. اگر این محصول را در مکان‌های گرم و مرطوب نگهداری کنید، ممکن است موجب به وجود آمدن حشره‌ شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

کارتن‌های مقوایی نیز می‌توانند وسیله خیلی خوبی برای نگهداری از انجیر خشک باشند؛ زیرا با بسته شدن سر کارتن‌ها، انجیرها از نور آفتاب دور می‌مانند و رطوبتی به آن‌ها نمی‌رسد. البته دقت کنید که کارتن‌ها را در معرض رطوبت قرار ندهید. علاوه بر موارد بالا، می‌توانید انجیر را در یخچال و فریزر نگهداری کنید و در مدت زمان طولانی، آن را مصرف نمایید. 

سخن نهایی

خواص انجیر خشک بسیار بیشتر از چیزی است که در این مقاله بیان کردیم. ناگفته نماند که استفاده بیش از حد از این میوه خشک خوب نیست و می‌تواند موجب بروز بیماری‌های مختلف شود. درواقع همه چیز را باید در حد اعتدال مصرف کنید.

 همچنین ممکن است انجیر خشک برای هر فردی نتیجه متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، برای یک نفر موجب سلامت پوست و مو شود، در حالی که برای دیگری تأثیری در این مورد نداشته باشد. به همین دلیل بهتر است برای مصرف آن، با یک پزشک تغدیه نیز مشورت کنید.