چند ایده جذاب برای تزیین آجیل در مراسمات مختلف

اقلیم کشور ما امکان رشد انواع مختلف آجیل را دارد. مصرف مغزها و تزیین آجیل در مراسمات مختلف، در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه خاصی دارد. به طوری که در شب‌های یلدا، مراسم جشن تولد و دید و بازدیدهای نوروز و بسیاری از مراسمات دیگر از این خوراکی خوشمزه و پرفایده استفاده می‌شود.

به مرور زمان و نفوذ بیشتر هنر در بین ایرانیان، امروزه شاهد عرضه آجیل، چه در فروشگاه‌ها و چه در مهمانی‌ها با تزیین‌های جالب هستیم. ما در ادامه مطلب قصد داریم با شما در مورد تزیینات آجیل صحبت کنیم. بنابراین اگر در آستانه برگزاری یک مهمانی و یا به دنبال یک اشتغال خانگی  هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مطلب همراه برادران حسینی باشید تا از این پس بتوانید پذیرایی شیک و شکیلی از مهمانان خود داشته باشید و به عنوان یک میزبان با سلیقه از شما یاد کنند.

نکات ضروری در مورد چگونگی تزیین آجیل در مراسمات مختلف

پیش از آن‌که به روش‌های مختلف تزیین آجیل اشاره کنیم، بهتر است به نکاتی توجه داشته باشیم که به‌عنوان بهترین پیش‌نیاز برای جذاب‌تر شدن تزیین، مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  1. استفاده از آجیل‌های یک دست و یکنواخت
  2. استفاده از آجیل‌های سالم و بدون خرابی
  3. استفاده از خشکبارهای متنوع، سالم و یک اندازه
  4. بهره‌گیری از اسپری‌های براق کننده برای جلا بخشیدن به خشکبار و آجیل (دقت داشته باشید که در این صورت آجیل و خشکبار قابل خوردن نخواهند بود و صرفاً جنبه تزیینی در فروشگاه‌ها دارند.)
  5. استفاده از اِلمان‌های تزیینی مثل انواع روبان و تور با رنگ‌های مختلف و همسان با ترکیب آجیل 

چگونه انواع آجیل را تزئین کنیم؟

در این بخش تزیین انواع آجیل در مناسبت‌های مختلف را آموزش می‌دهیم:

تزیین آجیل مشکل گشا

از گذشته تا به امروز آجیل تنها برای مراسم‌های شادی نبوده، بلکه در مراسم‌هایی که رنگ و بوی مذهبی دارند هم از آن استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، برای مراسم مولودی خوانی که خانم‌ها در منزل برگزار می‌کنند، می‌توان از آجیل مشکل‌گشا به عنوان ادای نذر استفاده کرد. 

ما چند روش برای چیدمان آجیل مشکل گشا به شما معرفی می‌کنیم تا با توجه به میل و سلیقه خود از یکی از آن‌ها استفاده کنید:

روش اول

در روش نخست، تزیین آجیل مشکل گشا با استفاده از توریهای سبز رنگ کوچک و مقدار کمی روبان صورت می‌گیرد. در این روش، مقدار کمی (در حد یک قاشق غذاخوری) آجیل روی توری ریخته و با به هم آوردن لبه‌های توری، آن‌ها را به وسیله روبان گره می‌زنیم. در این صورت، هر بسته برای یک نفر اختصاص پیدا می‌کند.

روش دوم

در روش دوم، می‌توانید آجیل را در یک کاسه شیشه‌ای بریزید؛ به شکلی که محتویات آن از بیرون ظرف دیده شود. سپس روی آجیل‌ها و لبه ظرف را با گل‌های خشک یا روبان رنگی تزیین کنید. 

چند ایده جذاب برای تزیین آجیل در مراسمات مختلف

تزیین آجیل برای شب یلدا و نوروز

در بین ما ایرانی‌ها، شب یلدا و نوروز بهانه‌های خوبی برای دورهمی‌های شاد دوستانه و فامیلی هستند. خاطره این دورهمی‌ها تا سال‌های سال در یادها می‌مانند و بهترین خاطرات زندگی ما را تشکیل می‌دهند. در این مراسم، میزبان هیچ نکته‌ای از میزبانی و تزیین خوراکی‌ها را مورد چشم‌پوشی قرار نمی‌دهد و تلاش می‌کند تا تمام هنر و سلیقه خود را در قالب پذیرایی به رخ مهمان‌ها بکشد. یکی از این موارد، چیدمان آجیل شب یلدا یا نوروز است که به روش‌های مختلف انجام می‌شود: 

روش اول

در ساده‌ترین روش می‌توانید با کمک مقوا یا طلق، چند حجم سه‌بعدی طراحی کرده و هر یک از آن‌ها را از یک مدل مغز پر کنید. در پایان، مشاهده خواهید کرد که تنوع رنگی و شکل آجیل‌هایی که در هرکدام قرار گرفتند، باعث ایجاد یک تصویر بسیار زیبا از آجیل‌ها می‌شود.

روش دوم

در این روش می‌توانید ظرف‌هایی که به‌صورت تقسیم شده هستند و به اصطلاح به آن‌ها «اردوخوری» گفته می‌شود را مورد استفاده قرار دهید. این ظروف می‌توانند از جنس چینی، کریستال یا حصیر و پوب باشند که به چند قسمت مختلف تقسیم شدند و هر یک را می‌توان با یکی از اجزای آجیل پر کرد. 

روش سوم

در این روش می‌توانید در یک ظرف زیبا و مناسب آجیل‌های رنگی را به‌صورت لایه لایه کنار هم بچینید. نکته ظریف در این نوع چیدمان این است که آجیل‌هایی با رنگ‌های متضاد را در کنار هم قرار دهید تا جذابیت آن‌ها بیشتر شود.

روش چهارم

این روش تا حدودی شبیه به روش قبل است با این تفاوت که آجیل‌ها به‌صورت لایه لایه روی همدیگر قرار می‌گیرند. این کار حتماً باید در یک ظرف شیشه‌ای یا کریستالی شیک انجام شود تا ترکیب رنگ‌های متضاد و لایه به لایه آجیل‌ها به‌راحتی به چشم بیاید. در پایان می‌توانید برای تزیین لبه ظرف نیز از تور، روبان یا مرواریدهای رشته‌ای استفاده کنید. 

روش پنجم

این روش به دلیل زمان‌بَر بودن، بیشتر برای مراسم‌هایی توصیه می‌شود که از حساسیت و رسمیت بسیار زیادی برخوردارند و ارزش وقت گذاشتن برای تزیین آجیل را دارند. در این روش باید در یک ظرف صاف لبه‌دار و ترجیحاً پایه‌دار که قابل‌ حمل است، به وسیله مغزهای مختلف،گل یا بوته یا هر شکل دیگری رسم کنید.

تزیین آجیل عروس

در بین ما ایرانیان رسم جالبی است که در نوروز و یلدای عروس و داماد، خانواده داماد در کنار هدایایی که برای عروس خانم ارسال می‌کنند، از خوردنی‌های سنتی و خوشمزه هم غافل نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین خوردنی‌هایی که در این مراسم به خانواده عروس اهدا می‌شود، «آجیل» است که طبیعتاً مثل هر خوردنی دیگر باید به زیبایی تزیین شود. برای تزیین آجیل عروس باید به یک سری نکات ریز توجه داشته باشید:

  • ظرفی که برای این کار انتخاب می‌کنید، باید در مقایسه با سایر ظروف، بزرگ‌تر باشد. چون در این مراسم قرار است از مهمانان بیشتری پذیرایی شود و حجم آجیل به نوعی نشان دهنده میزان دست و دلبازی آقای داماد خواهد بود!
  • نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ظرف مورد استفاده، در عین حال که باید بزرگ انتخاب شود، باید از قابلیت حمل آسانی هم برخوردار باشد.
  • پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان در کنار آجیل از میوه‌های خشک با شکل ظاهری سالم استفاده کنید. جذابیت خشکبار از هر المان تزیینی دیگری مثل تور، روبان یا مرواریدهای رشته‌ای بیشتر است. 

ظروف مناسب برای تزیین آجیل در مراسمات مختلف کدامند؟

اگرچه برای تزیین آجیل مورد استفاده در مراسم می‌توان از ظروف مختلف استفاده کرد؛ اما هر ظرفی دارای ویژگی‌ها و جذابیت‌های خاص خود است که ما با توجه به ماهیت آن مراسم می‌توانیم نسبت به انتخاب نوع ظرف مورد نیاز برای بسته‌بندی آجیل اقدام کنیم.

تزیین آجیل در ظروف شیشه‌ای

یکی از مزیت‌های ظاهری آجیل‌ها این است که از تنوع رنگی بالایی برخوردارند. این تنوع رنگی به ما این امکان را می‌دهد که برای تزیین آن از ظروف شیشه‌ای و کریستال استفاده کنیم. اگرچه کریستال‌ها می‌توانند در رنگ‌های مختلف وجود داشته باشند؛ ولی ما ترجیحاً کریستال شفاف را توصیه می‌کنیم تا از زیبایی ظاهری آجیل به‌خوبی استفاده شود. برای تزیین ظرف نیز می‌توانید از غنچه‌های خشک شده، تور، روبان و … استفاده کنید.

اگر ظرف کریستال شما از عمق کم و سطح زیادی برخوردار باشد، باید آجیل‌ها را به‌صورت افقی و در کنار هم بچینید. ولی اگر ظرف کریستال شما به‌صورت جام پایه‌دار شیشه‌ای باشد، می‌توانید آجیل‌ها را به‌صورت لایه لایه روی هم بچینید. در هر دو حالت توجه داشته باشید که ترتیب چینش تأثیر بسزایی در جذابیت کار خواهد داشت. پس در گزینش رنگ‌هایی که در کنار هم می‌چینید، خیلی دقت داشته باشید. 

تزیین آجیل در ظروف حصیری

چیدمان آجیل در ظروف حصیری جنبه سنتی آن را دوچندان می‌کند و یک حس نوستالژیک با خود به همراه دارد. زیرا در گذشته در دورهمی‌های یلدایی و نوروزی از ظروف حصیری برای حمل آجیل، خشکبار و میوه استفاده می‌کردند. همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، برای مراسم مربوط به عروس نیز بهتر است از ظروف حصیری استفاده کنید. این ظروف هم حجم زیادی دارند و هم دچار شکستگی نمی‌شوند و در مقایسه با سایر ظروف، سبک هستند و حمل آسان‌تری دارند. 

تزیین آجیل در ظروف چینی

استفاده از ظروف چینی برای تزیین و چیدن آجیل چندان طرفدار ندارد و برای مراسم بسیار رسمی مثل مراسم مربوط به عروس توصیه نمی‌شود. از ظروف چینی و ظروف مشابه مانند ظروف سرامیکی و سفالی، بیشتر برای مراسم‌هایی استفاده می‌شود که جنبه صمیمی و دوستانه دارند و چندان رسمی به حساب نمی‌آیند. 

پلاستیک و ظروف پلاستیکی برای تزیین آجیل

برای مراسمی که جنبه عمومی و شلوغ دارند هرگز نمی‌توان از ظروفی که در بالا اشاره شد برای تزیین آجیل استفاده کرد. بهترین روش برای تزیین آجیل در چنین مراسمی استفاده از ظروف یک‌بار مصرف درب‌دار، سلفون‌های شفاف، کیسه‌های توری کوچک و مشابه آن‌ها است که با المان‌های تزیینی مثل روبان یا مروارید تزیین می‌شوند. 

سخن پایانی

از گذشته تاکنون آجیل در مهمانی‌های ما ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. امروزه انواع مغزها در بسیاری از دورهمی‌ها و ضیافت‌های رسمی و غیررسمی و دوستانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.در این مطلب تلاش کردیم روش‌های مختلفی برای تزئین آجیل در مراسمات مختلف پیشنهاد دهیم تا از این پس بتوانید به بهترین شکل ممکن از عزیزان خود پذیرایی کنید.